TreinNummerVolgsysteem

Het TreinNummerVolgsysteem (TNV) is het systeem dat treinen volgt over het Nederlandse spoorwegennet. Het oorspronkelijke TNV systeem was een relais gestuurd systeem dat de informatie rechtstreeks uit de seinwezeninstallaties haalde (extra relaiscontacten van de hulprelais). Het lange tijd enige systeem stond in Rotterdam in een ruimte onder Post-T. Het toonde de informatie via display vensters met lampjes rechstreeks op het Tableau. Later kwam daar in den Haag onder Post-Binckhorst een iets moderner systeem bij dat aangestuurd werd met een computer. De configuratiegegevens werden via een ponsband ingelezen.

De naam van het systeem kan verwachtingen wekken die het systeem niet kan waar maken: het systeem volgt namelijk geen treinen, maar VERPLAATST ingevoerde Treinnummers van de ene TNV-positie naar een mogelijk volgende positie. Deze verplaatsing is afhankelijk van (gemelde) veranderingen in Wisselstanden, bezetspoor melding en veranderingen in seintoestanden. Gaat een trein bijvoorbeeld linksaf op een wissel, maar de melding "wissel is naar links Omlopen" komt niet bij de TNV aan, dan zal het ingevoerde nummer niet de trein volgen, maar bijvoorbeeld rechtdoor naar een ander venster springen. Op zich is dat niet zo erg als men zich realiseert dat de TNV ontworpen is als kladblok / geheugensteuntje en niet als een meetinstrument voor bijvoorbeeld VKL.

Pas omstreeks 1987 was begonnen met de ontwikkeling van de TNV zoals we die vandaag de dag kennen. In eerste instantie was het een soort één op één vertaling van de oude TNV installaties, aangevuld met moderne displays en communicatietechnieken. Het huidige TNV systeem maakt gebruik van informatie uit het treinbesturingssysteem (TBS). Vanaf 2006 wordt TNV vervangen door het nieuwe treinvolgsysteem TROTS.

TreinNummerVolgsysteem | Infrasite

TreinNummerVolgsysteem

Het TreinNummerVolgsysteem (TNV) is het systeem dat treinen volgt over het Nederlandse spoorwegennet. Het oorspronkelijke TNV systeem was een relais gestuurd systeem dat de informatie rechtstreeks uit de seinwezeninstallaties haalde (extra relaiscontacten van de hulprelais). Het lange tijd enige systeem stond in Rotterdam in een ruimte onder Post-T. Het toonde de informatie via display vensters met lampjes rechstreeks op het Tableau. Later kwam daar in den Haag onder Post-Binckhorst een iets moderner systeem bij dat aangestuurd werd met een computer. De configuratiegegevens werden via een ponsband ingelezen.

De naam van het systeem kan verwachtingen wekken die het systeem niet kan waar maken: het systeem volgt namelijk geen treinen, maar VERPLAATST ingevoerde Treinnummers van de ene TNV-positie naar een mogelijk volgende positie. Deze verplaatsing is afhankelijk van (gemelde) veranderingen in Wisselstanden, bezetspoor melding en veranderingen in seintoestanden. Gaat een trein bijvoorbeeld linksaf op een wissel, maar de melding "wissel is naar links Omlopen" komt niet bij de TNV aan, dan zal het ingevoerde nummer niet de trein volgen, maar bijvoorbeeld rechtdoor naar een ander venster springen. Op zich is dat niet zo erg als men zich realiseert dat de TNV ontworpen is als kladblok / geheugensteuntje en niet als een meetinstrument voor bijvoorbeeld VKL.

Pas omstreeks 1987 was begonnen met de ontwikkeling van de TNV zoals we die vandaag de dag kennen. In eerste instantie was het een soort één op één vertaling van de oude TNV installaties, aangevuld met moderne displays en communicatietechnieken. Het huidige TNV systeem maakt gebruik van informatie uit het treinbesturingssysteem (TBS). Vanaf 2006 wordt TNV vervangen door het nieuwe treinvolgsysteem TROTS.