Definitie


TreinNummerVolgsysteem





Het TreinNummerVolgsysteem (TNV) is het systeem dat treinen volgt over het Nederlandse spoorwegennet. Het oorspronkelijke TNV systeem was een relais gestuurd systeem dat de informatie rechtstreeks uit de seinwezeninstallaties haalde (extra relaiscontacten van de hulprelais). Het lange tijd enige systeem stond in Rotterdam in een ruimte onder Post-T. Het toonde de informatie via display vensters met lampjes rechstreeks op het Tableau. Later kwam daar in den Haag onder Post-Binckhorst een iets moderner systeem bij dat aangestuurd werd met een computer. De configuratiegegevens werden via een ponsband ingelezen.

De naam van het systeem kan verwachtingen wekken die het systeem niet kan waar maken: het systeem volgt namelijk geen treinen, maar VERPLAATST ingevoerde Treinnummers van de ene TNV-positie naar een mogelijk volgende positie. Deze verplaatsing is afhankelijk van (gemelde) veranderingen in Wisselstanden, bezetspoor melding en veranderingen in seintoestanden. Gaat een trein bijvoorbeeld linksaf op een wissel, maar de melding "wissel is naar links Omlopen" komt niet bij de TNV aan, dan zal het ingevoerde nummer niet de trein volgen, maar bijvoorbeeld rechtdoor naar een ander venster springen. Op zich is dat niet zo erg als men zich realiseert dat de TNV ontworpen is als kladblok / geheugensteuntje en niet als een meetinstrument voor bijvoorbeeld VKL.

Pas omstreeks 1987 was begonnen met de ontwikkeling van de TNV zoals we die vandaag de dag kennen. In eerste instantie was het een soort één op één vertaling van de oude TNV installaties, aangevuld met moderne displays en communicatietechnieken. Het huidige TNV systeem maakt gebruik van informatie uit het treinbesturingssysteem (TBS). Vanaf 2006 wordt TNV vervangen door het nieuwe treinvolgsysteem TROTS.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]