Definitie


TreinNummerVolgsysteem





Het TreinNummerVolgsysteem (TNV) is het systeem dat treinen volgt over het Nederlandse spoorwegennet. Het oorspronkelijke TNV systeem was een relais gestuurd systeem dat de informatie rechtstreeks uit de seinwezeninstallaties haalde (extra relaiscontacten van de hulprelais). Het lange tijd enige systeem stond in Rotterdam in een ruimte onder Post-T. Het toonde de informatie via display vensters met lampjes rechstreeks op het Tableau. Later kwam daar in den Haag onder Post-Binckhorst een iets moderner systeem bij dat aangestuurd werd met een computer. De configuratiegegevens werden via een ponsband ingelezen.

De naam van het systeem kan verwachtingen wekken die het systeem niet kan waar maken: het systeem volgt namelijk geen treinen, maar VERPLAATST ingevoerde Treinnummers van de ene TNV-positie naar een mogelijk volgende positie. Deze verplaatsing is afhankelijk van (gemelde) veranderingen in Wisselstanden, bezetspoor melding en veranderingen in seintoestanden. Gaat een trein bijvoorbeeld linksaf op een wissel, maar de melding "wissel is naar links Omlopen" komt niet bij de TNV aan, dan zal het ingevoerde nummer niet de trein volgen, maar bijvoorbeeld rechtdoor naar een ander venster springen. Op zich is dat niet zo erg als men zich realiseert dat de TNV ontworpen is als kladblok / geheugensteuntje en niet als een meetinstrument voor bijvoorbeeld VKL.

Pas omstreeks 1987 was begonnen met de ontwikkeling van de TNV zoals we die vandaag de dag kennen. In eerste instantie was het een soort één op één vertaling van de oude TNV installaties, aangevuld met moderne displays en communicatietechnieken. Het huidige TNV systeem maakt gebruik van informatie uit het treinbesturingssysteem (TBS). Vanaf 2006 wordt TNV vervangen door het nieuwe treinvolgsysteem TROTS.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht








[Banners]