Definitie


TreinNummerVolgsysteem





Het TreinNummerVolgsysteem (TNV) is het systeem dat treinen volgt over het Nederlandse spoorwegennet. Het oorspronkelijke TNV systeem was een relais gestuurd systeem dat de informatie rechtstreeks uit de seinwezeninstallaties haalde (extra relaiscontacten van de hulprelais). Het lange tijd enige systeem stond in Rotterdam in een ruimte onder Post-T. Het toonde de informatie via display vensters met lampjes rechstreeks op het Tableau. Later kwam daar in den Haag onder Post-Binckhorst een iets moderner systeem bij dat aangestuurd werd met een computer. De configuratiegegevens werden via een ponsband ingelezen.

De naam van het systeem kan verwachtingen wekken die het systeem niet kan waar maken: het systeem volgt namelijk geen treinen, maar VERPLAATST ingevoerde Treinnummers van de ene TNV-positie naar een mogelijk volgende positie. Deze verplaatsing is afhankelijk van (gemelde) veranderingen in Wisselstanden, bezetspoor melding en veranderingen in seintoestanden. Gaat een trein bijvoorbeeld linksaf op een wissel, maar de melding "wissel is naar links Omlopen" komt niet bij de TNV aan, dan zal het ingevoerde nummer niet de trein volgen, maar bijvoorbeeld rechtdoor naar een ander venster springen. Op zich is dat niet zo erg als men zich realiseert dat de TNV ontworpen is als kladblok / geheugensteuntje en niet als een meetinstrument voor bijvoorbeeld VKL.

Pas omstreeks 1987 was begonnen met de ontwikkeling van de TNV zoals we die vandaag de dag kennen. In eerste instantie was het een soort één op één vertaling van de oude TNV installaties, aangevuld met moderne displays en communicatietechnieken. Het huidige TNV systeem maakt gebruik van informatie uit het treinbesturingssysteem (TBS). Vanaf 2006 wordt TNV vervangen door het nieuwe treinvolgsysteem TROTS.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]