Definitie


Treinnummer





Ieder Dienstregelingjaar wordt de nummering opnieuw vastgesteld.

Internationaal

Voor het grensoverschrijdende (lange-afstands-)treinverkeer geeft de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) richtlijnen uit voor de nummering, de zogenoemde â??Fichesâ??.

Voor het vaststellen van het treinnummer is o.a. het soort trein, het tijdstip van vertrek en de route richtinggevend.

De beheerder van de infrastructuur bewaakt de gemaakte afspraken.

Prorail Capaciteitsmanagement geeft hiertoe een operationele regeling uit. De spoorwegondernemingen worden in staat gesteld om jaarlijks hun wijzigingen op te geven.

Nederland

Systeem van treinnummering (reizigersvervoer)

Op basis van commerciële specificaties wordt ieder [dienstregelingjaar] de nummering van de treinseries herzien.

Treinen van hetzelfde soort op hetzelfde traject krijgen een nummer in dezelfde treinserie. Intercitytreinen krijgen een zo laag mogelijk serienummer.

Binnen een treinserie heeft elke trein zijn eigen nummer; dit zijn de laatste twee cijfers van het treinnummer, ook wel staartnummer genoemd.

Staartnummer

Tot een treinserie kunnen dus 100 treinen behoren: *staartnummer* 00-99.

Per richting zijn er 50 nummers beschikbaar, 50 voor de even richting en 50 voor de oneven richting. Daarbij is de volgende regel globaal van toepassing: een even staartnummer wordt gebruikt voor de richting naar Amsterdam en een oneven staartnummer wordt gebruikt voor de richting vanaf Amsterdam.

Is de frequentie van de treindienst één keer per uur (uurdienst) dan loopt het staartnummer per vier cijfers op. Is de frequentie van de treindienst twee keer per uur (halfuurdienst) dan loopt het staartnummer per twee cijfers op. Bij een hogere frequentie ontstaat een nieuwe treinserie.

Op knooppunten worden aan op elkaar aansluitende treinen zo veel mogelijk gelijke staartnummers gegeven.

Vleugeltrein

Wordt een trein onderweg gesplitst of gecombineerd, dan heet het deel wat erbij komt of eraf gaat een vleugeltrein. Voor de herkenbaarheid wordt aan de vleugeltrein een treinnummer toegekend waaruit blijkt dat deze tot de hoofdtrein behoort. Hierbij wordt het cijfer 1 of 2 vóór het treinnummer gezet. (Bij een driecijferig treinnummer resp. 10 of 20).

Globaal overzicht treinnummering

0-39999 Reizigerstreinen (beladen)

40000-69999 Goederentreinen

70000-99999 Overige treinen

Externe link

Website UIC: http://www.uic.asso.fr



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting








[Banners]