Definitie


Treindienstleider





De treindienstleider (Trdl) is feitelijk de bestuurder van de treindienst. Zijn functie houdt in:
  • op basis van een actueel procesplan vrijgeven van capaciteit (rijwegen) aan infra-gebruikers;
  • naar aanleiding van een geconstateerd verschil tussen gevraagde en beschikbare capaciteit opnieuw vaststellen van een procesplan en het geven van informatie hierover;
  • melden van onregelmatigheden en calamiteiten;
  • nemen van (veiligheids)maatregelen en het toepassen van veiligheidsprocedures bij storingen, verstoringen, calamiteiten en werkzaamheden. E.e.a. is beschreven in het bedieningsvoorschrift (BVS) van de betreffende post.
Taken en bevoegdheden

De treindienstleider met volledige bevoegdheid heeft als taak :
  • het ter beschikking stellen van veilige rijwegen;
  • het treffen van veiligheidsmaatregelen bij storingen en bij spoorwerkzaamheden aan, in of nabij de spoorweginfrastructuur, waaronder tevens begrepen het geven van aanwijzingen met betrekking tot een veilig en ongestoord gebruik van de spoorweg.
De treindienstleider met minimale bevoegdheid heeft als taak :
  • het ter beschikking stellen van veilige rijwegen op emplacementen of gedeelten daarvan, die niet zijn voorzien van een technische beveiliging;
  • het treffen van veiligheidsmaatregelen bij storingen en bij werkzaamheden aan, in of nabij de spoorweginfrastructuur, waaronder tevens begrepen het geven van aanwijzingen met betrekking tot een veilig en ongestoord gebruik van de spoorweg, op emplacementen of gedeelten daarvan, die niet zijn voorzien van een technische beveiliging.
Communicatie

De treindienstleider communiceert volgens het NATO-alfabet.

Bediening van de Beveiliging

De beveiliging van de infrastructuur kan door middel van een computer applicatie aangestuurd worden. Deze applicatie staat bekend als Procesleiding (prl). Procesleiding bestaat uit diverse modules die het dagelijkse werk van de treindienstleider ondersteund. Middels procesleiding kan een treindienstleider bedienbare elementen zoals wissels, grendels en bruggen bedienen. Rijwegen kunnen handmatig worden ingesteld. Verhinderingen kunnen worden geplaatst waardoor bedienbare elementen niet meer zonder speciale aandacht gebruikt kunnen worden. De module die zorgt voor het automatisch instellen van rijwegen volgens de geplande dienstregeling wordt ARI (Automatische Rijweg Instelling) genoemd. Zolang er geen bijzonderheden zijn zullen alle rijwegen zoveel mogelijk door ARI worden ingesteld. 

Externe link

Treindienstleider

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 04, 2008 by jehudi.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]