Definitie


Basisbeheerkaart





De Basisbeheerkaart (BBK) is de topografische kaart van het spoor en zijn omgeving.

concept/inbewerking

Inhoud

Er op staat het Spoor, Wissels, Seinen, bovenleidingpaalen (inclusief nummers), Overwegen, talud, en de directe omgeving, zoals straten en huizen. Exacte lengtes, posities enzovoorts kunnen hieruit dus worden afgeleid voor allerhande objecten. Ook de Geocode (grenzen) en de Kilometrering is exact op de BBK te zien.

Meer achtergrond info

Van origine was dit een zogenaamde '1:1000', een andere, verouderde naam is lijntekening. In het digitale tijdperk van nu maakt deze schaal niet meer uit. In de GOBI-portal (intern ProRail) en in GeoWeb (externen) wordt deze BBK ontsloten, tezamen met andere geografische thema's. De BBK is dan ook een echte ondergrond voor andere informatie als verleende Vergunningen, Kabelsituatie- (KS-) tekeningen, de Eigendomskaart, enzovoort.

Het beheer

De kaart kent tegenwoordig een revisiecyclus van één op drie jaar, en de data wordt ingewonnen via luchtfoto's; de nauwkeurigheid is daardoor hoog, tot voor veel objecten zo'n 20 cm. Daarnaast wordt de BBK gereviseerd o.b.v. ingediende (nieuwbouw)projecten, die op bepaalde plekken tot aanpassing leiden. Vernieuwingen op de BBK worden vooraf afgestemd met de ProRail regio's. Op basis van hun inzichten wordt jaarlijks het jaarplan - wat dus opnieuw gekarteerd wordt - afgesproken. 100% van alle spoorlijnen die door ProRail beheerd worden, zijn middels BBK's in kaart gebracht. De overall regie over de BBK wordt gevoerd door ProRail Inframanagement Infradatacenter Cartografie.

Het doel

Het doel van de BBK is meervoudig: het kunnen (uitbesteden van het) beheren van het spoor, het kunnen analyseren van Storingen (in welke omgeving is iets gebeurt), het kunnen uitgeven van vergunningen onder het spoor, het kunnen plegen van nieuwbouw op basis van nauwkeurige tekeningen, het kunnen onderzoeken welke objecten een rol spelen bij een opgetreden calamiteit, het weergeven van andere geografische datasets als Lokale Risico Inventarisatie, enz.

Ontsluiting / verstrekking

Voor relaties van ProRail geldt dat kopiën downloaden alleen kan via de applicatie Geoweb. Zowel de BBK als het 'bijproduct' van het karteerproces, de luchtfoto, wordt in luchtfotomozaïken omgezet, welke eveneens door de GOBI-portal worden ontsloten.

Ontwikkelingen

De jongste ontwikkeling is dat de BBK, al zo'n 20 jaar in design-format beheerd, objectgericht wordt gemaakt. Hierdoor zijn de objecten conform de objectenstructuur van ProRail, en GIS-waardig met de juiste informatie er achter, op te roepen. De gegevens, zowel de geografie als de attributen, worden op een Oracle database opgeslagen. Dat betekent een bladrandloze basisbeheerkaart. Het invliegen (100%) en het karteren zelf (grotendeels) wordt maximaal uitbesteed aan derden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]