Definitie


Trein Observatie en Tracking Systeem





Het Trein Observatie en Tracking Systeem (TROTS) geeft aan waar de treinen zich bevinden. TROTS is de opvolger van het TreinNummerVolgsysteem (TNV).

De Treindienstleider van ProRail bestuurt de treindienst. Om dit goed te kunnen doen, moet hij/zij weten waar de treinen zich bevinden. Momenteel levert het Treinnummer Volgsysteem (TNV) deze informatie. TROTS is de opvolger van TNV. Het biedt een nauwkeuriger bepaling van treinposities en een vollediger dekking over de railinfrastructuur. TROTS is voorbereid om meetgegevens uit allerlei bronnen te verzamelen, door toepassing van verschillende meettechnieken, en verwerkt deze op een uniforme en transparante wijze tot treinposities. Naast positiegegevens zal het systeem in de toekomst ook voorzien in additionele parameters, zoals treinsnelheid, stilstanddetectie, status van de deuren, etc.

Gebruikers van TROTS zijn:
  • Treindienstleiders (via PRL)
  • Netwerkbestuurders en -analisten (via VKL)
  • Omroeper die het huidige BEPAC-systeem gebruiken
  • Diverse functionarissen die nu van TNV-meekijkschermen gebruik maken, zoals knooppuntcontroller, perrondienstleider, medewerkers calamiteitenafhandeling en storingsmonteur NedTrain.
Bedrijfszekerheid

Op het gebied van bedrijfszekerheid kunnen resultaten worden gehaald door voor TROTS instanties kleinere gebieden te definiëren dan de voornamelijk postbrede (m.u.v. de post Utrecht, waar twee TNV's draaien) aanpak van TNV en TROTS op het VIP21 platform te laten functioneren waarmee een hogere technische beschikbaarheid kan worden gerealiseerd.

Meetgegevens

De huidige versie van TROTS maakt gebruik van dezelfde meetgegevens als TNV, namelijk baangebonden elementmeldingen vanuit de treinbeveiligingssystemen. Dit betreft de status van individuele infra-elementen zoals secties en wissels. TROTS ondersteunt zowel de conventionele beveiliging als de nieuwe beveiliging die in het kader van ERTMS wordt ontwikkeld. De baangebonden meetgegevens worden afgebeeld op een fijnmazig referentiestelsel, zodat de treinposities, vergeleken met TNV, met hogere nauwkeurigheid worden gerapporteerd.

Terwijl TNV de treinpositie altijd afbeeldt op een TNV-positie, wordt in het interne model van TROTS de positie van een trein weergegeven in meters op een tak. Een tak in deze context is een stuk spoor tussen twee knopen, waarbij een knoop een wissel is, of een Stootjuk, of een Terra Incognita. Deze definitie van knopen en takken is anders dan op het OKT-blad), maar sluit wel aan op Infra Atlas. De meterwaarde refereert aan het kilometerlint. TROTS houdt aldus de kop en de staart van de trein bij, en de route daartussen.

Proef

Vanaf 2008 is TROTS in de treindienstleidingspost Groningen operationeel. Bovendien wordt versie 32 of hoger van Procesleiding toegepast die is aangepast op TROTS. Deze is in staat de treinpositie weer te geven in de nauwkeurigheid zoals TROTS hem biedt. TNV-posities bestaan dan dus niet meer voor de Treindienstleider.

Afnemers van treinpositieinformatie zoals VKL, BEPAC, View en InfoPlus gaan nog niet meteen over op TROTS. Deze verwachten nog "oude stijl' input zoals die door TNV werd geleverd. Hierin wordt voorzien door middel van de TNV Simulator, die grotendeels de vertrouwde gegevens nog biedt, zoalng nioet alle afnemers over zijn.

Met de komst van TROTS wordt TNV-Replay vervangen door TOON.

Ontwikkelingen

Deze release van TROTS vormt een opstap naar het gebruik van nieuwe meet-technieken in volgende releases (zoals b.v. GPS, transponders of odometers) en de rapportage van additionele treinparameters (bijvoorbeeld deuren open/dicht). Deze technieken geven naar verwachting vooral een verbetering in de nauwkeurigheid buiten de Emplacementen. Immers, op het emplacement zijn de secties kort en geeft de traditionele meetbron al behoorlijk nauwkeurige informatie. Op de Vrije baan zijn de Secties lang en bovendien worden de gegevens die in de Beveiliging aanwezig zijn lang niet altijd doorgegegeven aan TROTS.

Terwijl de treindienstleider gebaat is bij een fijnmazige afbeelding van de treinpositie, is het voor andere afnemers juist lastig om de op een fijn raster gerapporteerde positie te interpreteren. Om die reden wordt nagedacht over een module die de treinpositie afbeeld op grotere begrippen zoals Dienstregelpunt en Spoor. Deze ontwikkeling heet SNIP: Systeem voor de Nationale Informatievoorziening van de Positie van treinen. De ontwikkeling van SNIP valt onder het project H1 (binnen het programma Herman voor de vervanging van VKL.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 04, 2009 by charles.vdouweland.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht
Delftse onderzoeker verbetert modellering effecten kilometerheffing
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht
Vergeet je telefoon niet, want de praatpaal verdwijnt
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag 2017
Event
Verplichte stresstest wateroverlast voor waterschappen en gemeenten
Nieuwsbericht
25 jaar Railforum
Nieuwsbericht
Gerenoveerde monumentale ruimtes en nieuwe trappen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht








[Banners]