Definitie


Tramtrein





Een tramtrein is een railgebonden vervoerstechniek die karakteristieken van Trein en Tram verenigt. Het fenomeen tramtrein wordt in Nederland ook wel aangeduid als Lightrail. Over het algemeen worden deze systemen gekenmerkt door een verknoping van een stadsnet met een spoornet. Daardoor kan de afstand tussen centrum en Station worden verkleind en hoeft er minder te worden overgestapt. De voertuigen rijden in de stad als tram en buiten de stad als trein. Trams zijn lichter waardoor ze sneller optrekken en afremmen. Dat maakt kortere halte afstanden mogelijk. Bovendien hebben trams minder ingewikkelde en dure haltevoorzieningen nodig dan treinen. Vanwege het lagere gewicht is een tramtrein vaak een goedkopere exploitatievorm.

Aanpassingen

Om met trammaterieel op het hoofdspoor te kunnen rijden zijn er een aantal aanpassingen aan het voertuig of aan de baan nodig.
  • Beveiliging: Trams rijden over het algemeen op zicht. Dat betekent dat er geen seinen of andere Beveiliging is die de afstand tussen de voertuigen bewaakt. Op het spoor is er wel altijd sprake van beveiliging. De beveiliging detecteert de positie van het voertuig op een aantal vaste plaatsen. Vroeger gebeurde dat met baanwachters tegenwoordig door middel van Spoorstroomloop. Omdat spoorstroomlopen lichte voertuigen minder goed waarneemt dient het spoor te worden voorzien van Assentellers.
  • Profiel van vrije ruimte: Trams hebben een kleiner profiel. De doorsnede van trams is dus kleiner dan van treinen. Op zich zou er geen probleem zijn, ware het niet dat de meeste trams aan de onderkant juist breder zijn omdat ze langs lage Perron halteren. De oplossing kan aan de baanzijde of in het voertuig worden gezocht. Aan de baanzijde kunnen de objecten die langs het spoor staan waar de tram langs rijdt worden verplaatsen of er kunnen Wissel langs de perrons worden gelegd zodat smallere trams toch langs het perron kunnen halteren. Een oplossing aan het voertuigzijde is de toepassing van klaptreden die de loze ruimte tussen het voertuig en het perron opvullen.
  • Energievoorziening: Trams rijden over het algemeen op een lagere spanningssoort dan treinen. Voor trams is dat 600 of 750 volt gelijkspanning voor treinen in Nederland is dat 1500 volt gelijkspanning - behalve op de Betuweroute en de HSL-Zuid daar is de Europese standaard 25 KV wisselspanning aangelegd. Dat betekent dat de trams met een voorziening moeten worden uitgerust zodat ze zowel op de lage als op de hoge spanningssoort kunnen rijden. Daarnaast moeten er langs de baan spanningssluizen worden gebouwd zodat de trams zonder te stoppen van de ene energiesoort naar de andere kunnen rijden.
  • Botssterkte: Trams zijn minder stevig dan treinen. Dat betekent dat veiligheidscompenserende maatregelen moeten worden genomen om hetzelfde Veiligheidsniveau te bereiken. Trams staan eerder stil dan treinen, door het lage gewicht en de betere remkracht; daarmee is al een groot deel van de compensatie bereikt.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Oct 27, 2008 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Gezamenlijke oproep AFNL-NOA, Cumela en Onderhoud NL: ook na de bouwvak mogelijkheid tot NOW
Nieuwsbericht
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
EIB: Sterke afname orderportefeuilles in de burgerlijke- en utiliteitsbouw
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Coronavirus: overbruggingskrediet gericht op startups en scale-ups vanaf 29 april beschikbaar
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen trapt campagne '#werkenindeinfra' af
Nieuwsbericht
Coronacrisis leidt tot substantiële daling uitstoot in 2020
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Equigy-platform biedt Europese consumenten toegang tot de duurzame energiemarkt van morgen
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen neemt maatregelen voor versnelling infraprojecten
Nieuwsbericht
Effectieve samenwerking sociale partijen in de Bouw en Techniek tijdens corona
Nieuwsbericht
CityBarge wint de mobiliteitschallenge!
Nieuwsbericht
'Coronacrisis verandert werksituatie en mobiliteit mogelijk blijvend'
Nieuwsbericht
Totaal interview Infrasite Network met alle halve finalisten van de Mobiliteitschallenge, aangevuld met SOLID, over hun deelname
Artikel
TU Delft spin-off Tiler ontvangt UNIIQ-investering voor doorontwikkeling oplaadtegel e-bikes
Nieuwsbericht
Finalisten mobiliteitschallenge bekend
Weblogposting
EIB: Afname orderportefeuilles bouwnijverheid
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]