Definitie


Tramtrein





Een tramtrein is een railgebonden vervoerstechniek die karakteristieken van Trein en Tram verenigt. Het fenomeen tramtrein wordt in Nederland ook wel aangeduid als Lightrail. Over het algemeen worden deze systemen gekenmerkt door een verknoping van een stadsnet met een spoornet. Daardoor kan de afstand tussen centrum en Station worden verkleind en hoeft er minder te worden overgestapt. De voertuigen rijden in de stad als tram en buiten de stad als trein. Trams zijn lichter waardoor ze sneller optrekken en afremmen. Dat maakt kortere halte afstanden mogelijk. Bovendien hebben trams minder ingewikkelde en dure haltevoorzieningen nodig dan treinen. Vanwege het lagere gewicht is een tramtrein vaak een goedkopere exploitatievorm.

Aanpassingen

Om met trammaterieel op het hoofdspoor te kunnen rijden zijn er een aantal aanpassingen aan het voertuig of aan de baan nodig.
  • Beveiliging: Trams rijden over het algemeen op zicht. Dat betekent dat er geen seinen of andere Beveiliging is die de afstand tussen de voertuigen bewaakt. Op het spoor is er wel altijd sprake van beveiliging. De beveiliging detecteert de positie van het voertuig op een aantal vaste plaatsen. Vroeger gebeurde dat met baanwachters tegenwoordig door middel van Spoorstroomloop. Omdat spoorstroomlopen lichte voertuigen minder goed waarneemt dient het spoor te worden voorzien van Assentellers.
  • Profiel van vrije ruimte: Trams hebben een kleiner profiel. De doorsnede van trams is dus kleiner dan van treinen. Op zich zou er geen probleem zijn, ware het niet dat de meeste trams aan de onderkant juist breder zijn omdat ze langs lage Perron halteren. De oplossing kan aan de baanzijde of in het voertuig worden gezocht. Aan de baanzijde kunnen de objecten die langs het spoor staan waar de tram langs rijdt worden verplaatsen of er kunnen Wissel langs de perrons worden gelegd zodat smallere trams toch langs het perron kunnen halteren. Een oplossing aan het voertuigzijde is de toepassing van klaptreden die de loze ruimte tussen het voertuig en het perron opvullen.
  • Energievoorziening: Trams rijden over het algemeen op een lagere spanningssoort dan treinen. Voor trams is dat 600 of 750 volt gelijkspanning voor treinen in Nederland is dat 1500 volt gelijkspanning - behalve op de Betuweroute en de HSL-Zuid daar is de Europese standaard 25 KV wisselspanning aangelegd. Dat betekent dat de trams met een voorziening moeten worden uitgerust zodat ze zowel op de lage als op de hoge spanningssoort kunnen rijden. Daarnaast moeten er langs de baan spanningssluizen worden gebouwd zodat de trams zonder te stoppen van de ene energiesoort naar de andere kunnen rijden.
  • Botssterkte: Trams zijn minder stevig dan treinen. Dat betekent dat veiligheidscompenserende maatregelen moeten worden genomen om hetzelfde Veiligheidsniveau te bereiken. Trams staan eerder stil dan treinen, door het lage gewicht en de betere remkracht; daarmee is al een groot deel van de compensatie bereikt.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Oct 27, 2008 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht








[Banners]