Definitie


TNV-positie





Het TreinNummerVolgsysteem (TNV) volgt treinen door het plaatsen en verplaatsen van treinnummers in "vakjes". Deze vakjes kan men zich voorstellen als een venster op een beeldscherm of een geheugenpositie in een computergeheugen. Het model zit als volgt in elkaar. TNV gebruikt drie begrippen, positie, venster en volgeenheid.

TNV-venster

Een vakje waar precies één treinnummer in past. Een aantal vensters samen vormt een volgeenheid.

TNV-volgeenheid

Een verzameling vensters die het mogelijk maakt meerdere treinen af te beelden op dezelfde plaats op de railinfrastructuur. Het maximum is 10 vensters in een volgeenheid. Deze worden dan genummerd van 0 t/m 9. (venster 0 is het venster het dichtst bij het eindsein van de bijbehorende primaire positie) Echter, de meeste volgeenheden bestaan uit één venster. Er zijn twee situaties waarin meer vensters in een volgeenheid voorkomen.

In de eerste plaats bij volgeenheden aan de vrije baan. Doordat sommige vrije banen onvoldoende zijn voorzien van informatievoorziening (sectiedetectie) tot aan het TNV-systeem, kan TNV de positie van meerdere treinen op hetzelfde stuk spoor niet onderscheiden. Het aantal vensters is dan gelijk aan het aantal P-seinen plus één.

In de tweede plaats zijn er volgeenheden op emplacementen bestaande uit twee vensters. Bijvoorbeelden bij spoor 3 op Den haag Hollands Spoor. Deze bieden de mogelijkheid om in geval van splitsen of combineren beide treinnummers tegelijkertijd te laten zien.

TNV-positie

Een volgeenheid bestaat uit één of (meestal) twee posities gekoppeld. Deze posities komen overeen met de bewegingsrichting van de trein. De positie is gekoppeld aan een eindsein. Als een trein op een bepaalde positie wordt afgebeeld, betekent dit dat de trein voor dat sein staat, of ernaar op weg is. De twee posities binnen een volgeenheid worden genoemd de primaire en de secundaire positie. In het algemeen wijzen alle primaire posities op een OKT-blad naar één kant (naar links of rechts) op het OKT-blad. Dit is d.m.v. een pijl op het OKT-blad aangegeven. Alle secundaire posities wijzen dan natuurlijk de andere kant op. Indien een volgeenheid bestaat uit één positie, dan heet dit een unaire positie.

Naamgeving

De naam van de positie wordt afgeleid van het spoor waar hij bijhoort. Bijvoorbeeld bij spoor 10A bevinden zich de primaire positie 10A en de secundaire positie 10AS. De naam van de volgeenheid is de combinatie van de twee posities met een slash ertussen: 10A/10AS. De naam van het venster is de naam van de volgeenheid gevolgd door een punt en het volgnummer, dus 10A/10AS.0.

Een alternatieve benaming voor het venster wordt afgeleid van de positie i.p.v. de volgeenheid. In dit geval is het opletten bij meervenstervolgeenheden. Stel dat volgeenheid 10A/10AS bestaat uit twee vensters. De namen zijn dan: 10A/10AS.0 = 10A.0 = 10AS.1 en 10A/10AS.1 = 10A.1 = 10AS.0.

In bepaalde gevallen (als de naam te lang dreigt te worden) wordt van deze basisregels afgeweken. Je krijgt dan bijvoorbeeld 303A/A303.0

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Heijmans groot onderhoud aan rijksweg A79
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
Deltares Software Dagen (DSD-NL): Webinar: Probabilistic Toolkit: Deel 1, Introductie - Effecten van onzekerheden
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Gezamenlijke oproep AFNL-NOA, Cumela en Onderhoud NL: ook na de bouwvak mogelijkheid tot NOW
Nieuwsbericht
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
EIB: Sterke afname orderportefeuilles in de burgerlijke- en utiliteitsbouw
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Coronavirus: overbruggingskrediet gericht op startups en scale-ups vanaf 29 april beschikbaar
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen trapt campagne '#werkenindeinfra' af
Nieuwsbericht
Coronacrisis leidt tot substantiële daling uitstoot in 2020
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Equigy-platform biedt Europese consumenten toegang tot de duurzame energiemarkt van morgen
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen neemt maatregelen voor versnelling infraprojecten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]