Definitie


TNV-positie





Het TreinNummerVolgsysteem (TNV) volgt treinen door het plaatsen en verplaatsen van treinnummers in "vakjes". Deze vakjes kan men zich voorstellen als een venster op een beeldscherm of een geheugenpositie in een computergeheugen. Het model zit als volgt in elkaar. TNV gebruikt drie begrippen, positie, venster en volgeenheid.

TNV-venster

Een vakje waar precies één treinnummer in past. Een aantal vensters samen vormt een volgeenheid.

TNV-volgeenheid

Een verzameling vensters die het mogelijk maakt meerdere treinen af te beelden op dezelfde plaats op de railinfrastructuur. Het maximum is 10 vensters in een volgeenheid. Deze worden dan genummerd van 0 t/m 9. (venster 0 is het venster het dichtst bij het eindsein van de bijbehorende primaire positie) Echter, de meeste volgeenheden bestaan uit één venster. Er zijn twee situaties waarin meer vensters in een volgeenheid voorkomen.

In de eerste plaats bij volgeenheden aan de vrije baan. Doordat sommige vrije banen onvoldoende zijn voorzien van informatievoorziening (sectiedetectie) tot aan het TNV-systeem, kan TNV de positie van meerdere treinen op hetzelfde stuk spoor niet onderscheiden. Het aantal vensters is dan gelijk aan het aantal P-seinen plus één.

In de tweede plaats zijn er volgeenheden op emplacementen bestaande uit twee vensters. Bijvoorbeelden bij spoor 3 op Den haag Hollands Spoor. Deze bieden de mogelijkheid om in geval van splitsen of combineren beide treinnummers tegelijkertijd te laten zien.

TNV-positie

Een volgeenheid bestaat uit één of (meestal) twee posities gekoppeld. Deze posities komen overeen met de bewegingsrichting van de trein. De positie is gekoppeld aan een eindsein. Als een trein op een bepaalde positie wordt afgebeeld, betekent dit dat de trein voor dat sein staat, of ernaar op weg is. De twee posities binnen een volgeenheid worden genoemd de primaire en de secundaire positie. In het algemeen wijzen alle primaire posities op een OKT-blad naar één kant (naar links of rechts) op het OKT-blad. Dit is d.m.v. een pijl op het OKT-blad aangegeven. Alle secundaire posities wijzen dan natuurlijk de andere kant op. Indien een volgeenheid bestaat uit één positie, dan heet dit een unaire positie.

Naamgeving

De naam van de positie wordt afgeleid van het spoor waar hij bijhoort. Bijvoorbeeld bij spoor 10A bevinden zich de primaire positie 10A en de secundaire positie 10AS. De naam van de volgeenheid is de combinatie van de twee posities met een slash ertussen: 10A/10AS. De naam van het venster is de naam van de volgeenheid gevolgd door een punt en het volgnummer, dus 10A/10AS.0.

Een alternatieve benaming voor het venster wordt afgeleid van de positie i.p.v. de volgeenheid. In dit geval is het opletten bij meervenstervolgeenheden. Stel dat volgeenheid 10A/10AS bestaat uit twee vensters. De namen zijn dan: 10A/10AS.0 = 10A.0 = 10AS.1 en 10A/10AS.1 = 10A.1 = 10AS.0.

In bepaalde gevallen (als de naam te lang dreigt te worden) wordt van deze basisregels afgeweken. Je krijgt dan bijvoorbeeld 303A/A303.0

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Dag van de Rail 2018
Event
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Structuurvisie voor de ondergrond
Nieuwsbericht
Staatssecretaris Van Veldhoven: 200.000 mensen uit de file op de fiets
Nieuwsbericht
Start aanpak knelpunten A2 en A58
Nieuwsbericht
Gunning project De Nieuwe N200 aan Combinatie KWS-Van Hattum & Blankevoort
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel start aanbesteding Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht








[Banners]