Uitlopers van het net zijn o.a. Oostende en Marne-la-Vallée, en in het seizoen rijden rechtstreekse Thalystreinen van Amsterdam naar Bourg-St.Maurice (winter) en Marseille (zomer). De exploitatie gebeurt in onderlinge samenwerking tussen NS (Nederland), NMBS (België), SNCF (Frankrijk) en DB (Duitsland). De commerciéle coördinatie en productievoorbereiding is in handen van Thalys International (voorheen Westrail International genoemd) met zetel in Brussel.
Geschiedenis Op 2 juni 1996 begon de exploitatie van de Thalys met vier retourtreinen per dag tussen Amsterdam en Parijs. De reisduur van Amsterdam naar Parijs bedroeg 4 uur 46 minuten (heen) en 4 uur en 41 minuten (terug). In Nederland was hiervoor verantwoordelijk de NV Hogesnelheidstrein Vervoers Exploitatie Maatschappij (HST-VEM), later Thalys Nederland genoemd.
Aanvankelijk werd de exploitatie uitgevoerd door PBA-treinstellen, later uitgebreid met PKBA-treinstel.
LinksDeze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app