Definitie


TGV





Vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw waren al een groot aantal (IC)treinen op de grote lijnen in Duitsland en Frankrijk met een maximum snelheid tot 200 km/u ingelegd. Mede daardoor werden in die tijd ook al Wissel met beweegbare puntstuk in gebruik genomen, een fenomeen wat pas jaren later hier in Nederland werd geïntroduceerd, als eerste op de locaties Zoeterwoude-West en Zoeterwoude-Oost op de lijn Leiden - Alphen a/d Rijn. Deze snelheden tussen de 160 en 200 km/u werden dan ook, en zeker als de toenmalige maximumsnelheden hier in Nederland (125-130 km/u) in aanmerking worden genomen, al als hogesnelheidstreinen aangemerkt. In het Frans staat "grande vitesse" voor hoge (grote) snelheid.

Toen de TGV werd ontwikkeld sprak men in die tijd dan ook over "le train Grande Vitesse" : de trein voor zeer hoge snelheden. Hierin zat een duidelijke verwijzing naar het feit dat deze treinen bedoeld waren om in de toekomst met zeer hoge snelheid (>200 km/u) te gaan rijden, in tegenstelling tot bepaalde dagelijkse treinen van dat moment die "slechts" tot 200 km/u mochten rijden. Hier komt dan ook de eigenlijke verklaring van de afkorting voor dit treintype vandaan: Grande Vitesse - TGV.

Gemakshalve echter is dit in de loop der tijd in binnen-en buitenland verbasterd in de huidige benaming Train à  Grande Vitesse. Dit heeft dusdanig wortel gevat dat zelfs binnen de spoorgerelateerde wereld de term TGV als zodanig wordt geïnterpreteerd.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting








[Banners]