Definitie


TGV





Vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw waren al een groot aantal (IC)treinen op de grote lijnen in Duitsland en Frankrijk met een maximum snelheid tot 200 km/u ingelegd. Mede daardoor werden in die tijd ook al Wissel met beweegbare puntstuk in gebruik genomen, een fenomeen wat pas jaren later hier in Nederland werd geïntroduceerd, als eerste op de locaties Zoeterwoude-West en Zoeterwoude-Oost op de lijn Leiden - Alphen a/d Rijn. Deze snelheden tussen de 160 en 200 km/u werden dan ook, en zeker als de toenmalige maximumsnelheden hier in Nederland (125-130 km/u) in aanmerking worden genomen, al als hogesnelheidstreinen aangemerkt. In het Frans staat "grande vitesse" voor hoge (grote) snelheid.

Toen de TGV werd ontwikkeld sprak men in die tijd dan ook over "le train Grande Vitesse" : de trein voor zeer hoge snelheden. Hierin zat een duidelijke verwijzing naar het feit dat deze treinen bedoeld waren om in de toekomst met zeer hoge snelheid (>200 km/u) te gaan rijden, in tegenstelling tot bepaalde dagelijkse treinen van dat moment die "slechts" tot 200 km/u mochten rijden. Hier komt dan ook de eigenlijke verklaring van de afkorting voor dit treintype vandaan: Grande Vitesse - TGV.

Gemakshalve echter is dit in de loop der tijd in binnen-en buitenland verbasterd in de huidige benaming Train à  Grande Vitesse. Dit heeft dusdanig wortel gevat dat zelfs binnen de spoorgerelateerde wereld de term TGV als zodanig wordt geïnterpreteerd.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht
Nederlandse vrachtauto's vervoeren meer in 2018
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Vooral meer groene stroom uit zon
Nieuwsbericht
Gasinfrastructuur helpt energietransitie te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]