Definitie


Temperatuur





Temperatuurwisselingen.

In het vaste B1 bovenleidingsysteem hangt de rijdraad bij 10°C vlak. Bij verandering van temperatuur zal de draagkabel, die vast in een draagkabelsteunpunt op de balk is bevestigd, gaan rekken of krimpen. Het gevolg is dat de draagkabel tussen twee portalen (een veld) hoger of lager zal gaan hangen. Omdat de rijdraad met hangdraden aan de draagkabel is opgehangen zal de rijdraad ook hoger of lager gaan hangen. De doorhang is in het midden van het veld het grootst, terwijl hij onder het portaal nagenoeg niet in hoogte verandert. Daardoor hangt de rijdraad bij hoge of lage temperaturen niet meer vlak, maar in een golfvorm. In deze situatie is het contact van de stroomafnemer met de rijdraad, bij snelheden groter dan 140km/h, niet meer constant. Als gevolg hiervan treedt er vonkvorming op, wat extra slijtage aan de rijdraad tot gevolg heeft.

Het vaste B1 bovenleidingsysteem is hierdoor, voor wat betreft de maximale rijsnelheid, temperatuur gevoelig.

Bij beweegbare bovenleidingsystemen blijft de rijdraad altijd op dezelfde hoogte hangen, waardoor met veel hogere snelheden kan worden gereden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]