Definitie


Temperatuur





Temperatuurwisselingen.

In het vaste B1 bovenleidingsysteem hangt de rijdraad bij 10°C vlak. Bij verandering van temperatuur zal de draagkabel, die vast in een draagkabelsteunpunt op de balk is bevestigd, gaan rekken of krimpen. Het gevolg is dat de draagkabel tussen twee portalen (een veld) hoger of lager zal gaan hangen. Omdat de rijdraad met hangdraden aan de draagkabel is opgehangen zal de rijdraad ook hoger of lager gaan hangen. De doorhang is in het midden van het veld het grootst, terwijl hij onder het portaal nagenoeg niet in hoogte verandert. Daardoor hangt de rijdraad bij hoge of lage temperaturen niet meer vlak, maar in een golfvorm. In deze situatie is het contact van de stroomafnemer met de rijdraad, bij snelheden groter dan 140km/h, niet meer constant. Als gevolg hiervan treedt er vonkvorming op, wat extra slijtage aan de rijdraad tot gevolg heeft.

Het vaste B1 bovenleidingsysteem is hierdoor, voor wat betreft de maximale rijsnelheid, temperatuur gevoelig.

Bij beweegbare bovenleidingsystemen blijft de rijdraad altijd op dezelfde hoogte hangen, waardoor met veel hogere snelheden kan worden gereden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht








[Banners]