Definitie


Temperatuur





Temperatuurwisselingen.

In het vaste B1 bovenleidingsysteem hangt de rijdraad bij 10°C vlak. Bij verandering van temperatuur zal de draagkabel, die vast in een draagkabelsteunpunt op de balk is bevestigd, gaan rekken of krimpen. Het gevolg is dat de draagkabel tussen twee portalen (een veld) hoger of lager zal gaan hangen. Omdat de rijdraad met hangdraden aan de draagkabel is opgehangen zal de rijdraad ook hoger of lager gaan hangen. De doorhang is in het midden van het veld het grootst, terwijl hij onder het portaal nagenoeg niet in hoogte verandert. Daardoor hangt de rijdraad bij hoge of lage temperaturen niet meer vlak, maar in een golfvorm. In deze situatie is het contact van de stroomafnemer met de rijdraad, bij snelheden groter dan 140km/h, niet meer constant. Als gevolg hiervan treedt er vonkvorming op, wat extra slijtage aan de rijdraad tot gevolg heeft.

Het vaste B1 bovenleidingsysteem is hierdoor, voor wat betreft de maximale rijsnelheid, temperatuur gevoelig.

Bij beweegbare bovenleidingsystemen blijft de rijdraad altijd op dezelfde hoogte hangen, waardoor met veel hogere snelheden kan worden gereden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]