Definitie


Technische Specificaties voor Interoperabiliteit





De Europese Commissie laat op basis van Richtlijnen Technische Specificaties voor Interoperabiliteit (TSI) van railsystemen opstellen. Onder Interoperabiliteit wordt verstaan het op elkaar afgestemd zijn en samen kunnen functioneren van verschillende systemen. Hiermee wordt beoogd de interoperabiliteit van het transeuropese Spoorwegnet te garanderen. Dit moet het mogelijk maken dat Trein probleemloos over het hele netwerk kunnen rijden.

Op het gebied van railsystemen zijn diverse TSI's verschenen, en andere in de maak.

Richtlijnen
  • Richtlijn 96/48/EG betreffende de interoperabiliteit van het transeuropees hoge-snelheidsspoorwegsysteem
  • Richtlijn 2001/16/EC betreffende essentiele eisen voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem
  • Richtlijn 2006/66/EG betreffende de technische specificaties voor interoperabiliteit inzake het subsysteem rollend materieel - geluidsemissies van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem
TSI's worden geschreven door de ERA en vroeger door de AEIF

TSI CCS

In de Beschikking van 28/III/2006 van de Europese Unie betreffende de TSI CCS zijn een aantal essentiele eisen uit de Richtlijn 2001/16/EC voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem uitgewerkt:
  • Veiligheid.
  • Betrouwbaarheid en beschikbaarheid.
  • Gezondheid.
  • Milieubescherming.
  • Technische compatibiliteit.
Deze eisen gelden voor vernieuwingen, maar niet voor onderhoudsgerelateerde vervangingen.

Onderscheid wordt gemaakt in het in het beoogde interoperabel systeem ERTMS (klasse A) en de thans in de lidstaten bestaande [Klasse B systemen|Klasse B systeem.

Het beoogde systeem gaat uit van computergebaseerde technologie met een verwachtte levensduur die aanzienlijk lager is dan die van de huidige traditionele seingevings- en telecommunicatievoorzieningen.

De lidstaten dienen te zorgen dat de functionaliteit van de bestaande klasse B systemen gehandhaafd blijft op het vastgestelde niveau.

De lidstaten dienen informatie die noodzakelijk is om Klasse A apperatuur interoperabel met hun bestaande Klasse B systemen te maken beschikbaar te stellen.

De lidstaten doen het nodige om ervoor te zorgen dat tegen 31 december 2007 een externe Specifieke Transmissie Module (STM) beschikbaar is voor de bestaande besturings- en seinsystemen.

Externe link

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]