Definitie


Technische Specificaties voor Interoperabiliteit





De Europese Commissie laat op basis van Richtlijnen Technische Specificaties voor Interoperabiliteit (TSI) van railsystemen opstellen. Onder Interoperabiliteit wordt verstaan het op elkaar afgestemd zijn en samen kunnen functioneren van verschillende systemen. Hiermee wordt beoogd de interoperabiliteit van het transeuropese Spoorwegnet te garanderen. Dit moet het mogelijk maken dat Trein probleemloos over het hele netwerk kunnen rijden.

Op het gebied van railsystemen zijn diverse TSI's verschenen, en andere in de maak.

Richtlijnen
  • Richtlijn 96/48/EG betreffende de interoperabiliteit van het transeuropees hoge-snelheidsspoorwegsysteem
  • Richtlijn 2001/16/EC betreffende essentiele eisen voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem
  • Richtlijn 2006/66/EG betreffende de technische specificaties voor interoperabiliteit inzake het subsysteem rollend materieel - geluidsemissies van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem
TSI's worden geschreven door de ERA en vroeger door de AEIF

TSI CCS

In de Beschikking van 28/III/2006 van de Europese Unie betreffende de TSI CCS zijn een aantal essentiele eisen uit de Richtlijn 2001/16/EC voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem uitgewerkt:
  • Veiligheid.
  • Betrouwbaarheid en beschikbaarheid.
  • Gezondheid.
  • Milieubescherming.
  • Technische compatibiliteit.
Deze eisen gelden voor vernieuwingen, maar niet voor onderhoudsgerelateerde vervangingen.

Onderscheid wordt gemaakt in het in het beoogde interoperabel systeem ERTMS (klasse A) en de thans in de lidstaten bestaande [Klasse B systemen|Klasse B systeem.

Het beoogde systeem gaat uit van computergebaseerde technologie met een verwachtte levensduur die aanzienlijk lager is dan die van de huidige traditionele seingevings- en telecommunicatievoorzieningen.

De lidstaten dienen te zorgen dat de functionaliteit van de bestaande klasse B systemen gehandhaafd blijft op het vastgestelde niveau.

De lidstaten dienen informatie die noodzakelijk is om Klasse A apperatuur interoperabel met hun bestaande Klasse B systemen te maken beschikbaar te stellen.

De lidstaten doen het nodige om ervoor te zorgen dat tegen 31 december 2007 een externe Specifieke Transmissie Module (STM) beschikbaar is voor de bestaande besturings- en seinsystemen.

Externe link

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]