Definitie


Technische Specificaties voor Interoperabiliteit





De Europese Commissie laat op basis van Richtlijnen Technische Specificaties voor Interoperabiliteit (TSI) van railsystemen opstellen. Onder Interoperabiliteit wordt verstaan het op elkaar afgestemd zijn en samen kunnen functioneren van verschillende systemen. Hiermee wordt beoogd de interoperabiliteit van het transeuropese Spoorwegnet te garanderen. Dit moet het mogelijk maken dat Trein probleemloos over het hele netwerk kunnen rijden.

Op het gebied van railsystemen zijn diverse TSI's verschenen, en andere in de maak.

Richtlijnen
  • Richtlijn 96/48/EG betreffende de interoperabiliteit van het transeuropees hoge-snelheidsspoorwegsysteem
  • Richtlijn 2001/16/EC betreffende essentiele eisen voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem
  • Richtlijn 2006/66/EG betreffende de technische specificaties voor interoperabiliteit inzake het subsysteem rollend materieel - geluidsemissies van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem
TSI's worden geschreven door de ERA en vroeger door de AEIF

TSI CCS

In de Beschikking van 28/III/2006 van de Europese Unie betreffende de TSI CCS zijn een aantal essentiele eisen uit de Richtlijn 2001/16/EC voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem uitgewerkt:
  • Veiligheid.
  • Betrouwbaarheid en beschikbaarheid.
  • Gezondheid.
  • Milieubescherming.
  • Technische compatibiliteit.
Deze eisen gelden voor vernieuwingen, maar niet voor onderhoudsgerelateerde vervangingen.

Onderscheid wordt gemaakt in het in het beoogde interoperabel systeem ERTMS (klasse A) en de thans in de lidstaten bestaande [Klasse B systemen|Klasse B systeem.

Het beoogde systeem gaat uit van computergebaseerde technologie met een verwachtte levensduur die aanzienlijk lager is dan die van de huidige traditionele seingevings- en telecommunicatievoorzieningen.

De lidstaten dienen te zorgen dat de functionaliteit van de bestaande klasse B systemen gehandhaafd blijft op het vastgestelde niveau.

De lidstaten dienen informatie die noodzakelijk is om Klasse A apperatuur interoperabel met hun bestaande Klasse B systemen te maken beschikbaar te stellen.

De lidstaten doen het nodige om ervoor te zorgen dat tegen 31 december 2007 een externe Specifieke Transmissie Module (STM) beschikbaar is voor de bestaande besturings- en seinsystemen.

Externe link

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]