Definitie


Technische Specificaties voor Interoperabiliteit





De Europese Commissie laat op basis van Richtlijnen Technische Specificaties voor Interoperabiliteit (TSI) van railsystemen opstellen. Onder Interoperabiliteit wordt verstaan het op elkaar afgestemd zijn en samen kunnen functioneren van verschillende systemen. Hiermee wordt beoogd de interoperabiliteit van het transeuropese Spoorwegnet te garanderen. Dit moet het mogelijk maken dat Trein probleemloos over het hele netwerk kunnen rijden.

Op het gebied van railsystemen zijn diverse TSI's verschenen, en andere in de maak.

Richtlijnen
  • Richtlijn 96/48/EG betreffende de interoperabiliteit van het transeuropees hoge-snelheidsspoorwegsysteem
  • Richtlijn 2001/16/EC betreffende essentiele eisen voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem
  • Richtlijn 2006/66/EG betreffende de technische specificaties voor interoperabiliteit inzake het subsysteem rollend materieel - geluidsemissies van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem
TSI's worden geschreven door de ERA en vroeger door de AEIF

TSI CCS

In de Beschikking van 28/III/2006 van de Europese Unie betreffende de TSI CCS zijn een aantal essentiele eisen uit de Richtlijn 2001/16/EC voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem uitgewerkt:
  • Veiligheid.
  • Betrouwbaarheid en beschikbaarheid.
  • Gezondheid.
  • Milieubescherming.
  • Technische compatibiliteit.
Deze eisen gelden voor vernieuwingen, maar niet voor onderhoudsgerelateerde vervangingen.

Onderscheid wordt gemaakt in het in het beoogde interoperabel systeem ERTMS (klasse A) en de thans in de lidstaten bestaande [Klasse B systemen|Klasse B systeem.

Het beoogde systeem gaat uit van computergebaseerde technologie met een verwachtte levensduur die aanzienlijk lager is dan die van de huidige traditionele seingevings- en telecommunicatievoorzieningen.

De lidstaten dienen te zorgen dat de functionaliteit van de bestaande klasse B systemen gehandhaafd blijft op het vastgestelde niveau.

De lidstaten dienen informatie die noodzakelijk is om Klasse A apperatuur interoperabel met hun bestaande Klasse B systemen te maken beschikbaar te stellen.

De lidstaten doen het nodige om ervoor te zorgen dat tegen 31 december 2007 een externe Specifieke Transmissie Module (STM) beschikbaar is voor de bestaande besturings- en seinsystemen.

Externe link

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht
Delftse onderzoeker verbetert modellering effecten kilometerheffing
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht
Vergeet je telefoon niet, want de praatpaal verdwijnt
Nieuwsbericht
Event
Verplichte stresstest wateroverlast voor waterschappen en gemeenten
Nieuwsbericht
25 jaar Railforum
Nieuwsbericht
Gerenoveerde monumentale ruimtes en nieuwe trappen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht








[Banners]