TA1069

Als ik zeg klap, dan bedoel ik ook een harde klap!

Bij elke prijs / bestemming aanpassing moesten er nieuwe mallen in die apparaten worden geplaatst, hetgeen de nodige tijd kostte om landelijk uit te voeren. Men was dus uiterst nieuwsgierig of met dat nieuwe computergestuurde systeem alles sneller en beter zou worden. De TA1069 was al bij de Deutsche Bundesbahn in gebruik en werd gefabriceerd door de duitse firma Triumph-Adler.

Hieronder een link naar een overzicht van de kaartjes van de DB.

http://www.bahnseite.de/ticket/ticket.htm

Triumph-Adler is van huis uit een schrijfmachine fabrikant, dat was ook te merken aan de opbouw van de TA1069. Het was zeker geen computersysteem zoals we dat vandaag de dag kennen. Het printersysteem, zeg maar elektromechanische drukker, was ca. 140 cm breed, 50 cm breed en ca. 130 cm hoog. Daar bovenop was nog een monitor gemonteerd. Het systeem kon ketting formulieren tot 60 cm breed bedrukken en zelf op elke gewenste hoogte afsnijden en uitwerpen in een opvang bak aan de voorzijde. Het toestsenbord was opklapbaar ook aan de voorzijde gemonteerd. Ook was er naast het toetsenbord nog een zogenaamde voorsteek gemonteerd, waar men handmatig formulieren (b.v. een strippenkaart) van elke gewenste afmeting t/m A4 kon invoeren. Via een elektronisch oog kon ook een barcode worden gelezen om te kontroleren of het juiste formulier ingevoerd werd.

Naast deze drukker stond de systeemkast 50 X 50 en ca. 60 cm hoog. In deze kast was er plaats voor de processor kaart (25 X 30 cm), een ringkern geheugen kaart en diverse I/O kaarten voor de aansturing van het mechaniek. Ook was er nog plaats voor twee floppy drives, waar van die slappe 8 inch floppys in gingen(een floppy van ruim 17 cm!!;).

In eerste instantie werd er een proef van een jaar met dit systeem uitgevoerd bij de loketten Binnenland in Rotterdam en Amsterdam. Later werden er ook modems aan deze systemen gekoppeld waardoor men via de DB in Frankfurt ook Internationale plaatsbewijzen en reserveringen kon uitvoeren. In de jaren 1981-1983 werd er nieuw MTS personeel aangetrokken en opgeleid voor het onderhoud van deze systemen en het begeleiden van de landelijke invoering. Na 1983 was het gemeengoed geworden en werden ook bestande Telecom Monteur geschoold in het onderhoud. De MTS’ers werden ook bijgeschoold om taken van een Hoofdmonteur Telecom te kunnen uitvoeren.