Add to Google
Follow Infrasite on Twitter

Infrasite.nl Go to the Infrasite.nl LinkedIn group - Infrasite Rail Go to the Infrasite Rail LinkedIn group

 


Eventspecials
Verkeer en Mobiliteit 2012
Infrasite Beursspecial InfraTech 2013
Rail-Tech Europe 2013
Infrasite Beursspecial Intertraffic Amsterdam
Deltaplan Duurzaam Vervoer


Sector Specials
Advies & Consultancy
Automatisering / CAD / Software
Bruggen & Tunnels
Civiele Engineering
Duurzaamheid/MVO/CO2
Energie
Elektrisch opladen
Elektrotechniek
Financiering & Aanbesteden
Geluid
GWW
Kabels & Leidingen
Mobiliteit
Openbaar Vervoer
Openbare Ruimte en Steden
Parkeren
Personeel & Carrière
Prinsjesdag
Projecten & Projectmanagement
Rail
Risicomanagement
Signaling / ERTMS
Training & Opleiding
Veiligheid
Verkeer
Waterbouw & Delta's
Wegen


Inhoud
Home
Infrasite Articles
Infrasite Bedrijvengids
Infrasite Catalogue
Infrasite Competence
Infrasite Definitions
Infrasite Documents
Infrasite Events
Infrasite Innovatie
Infrasite Jobs
Infrasite Mobile
Infrasite Nieuws
Infrasite Nieuwsbrief
Infrasite Products
Infrasite Projecten
Infrasite Specials
Infrasite Training
Infrasite Weblogs
Infrasite Zoeken


Adverteren
Adverteren op Infrasite


Andere uitgaven
Infrasite.net
InfraWeblogs.nl
InfraWeblogs.com


Infrasite is hét vakmedium over alle modaliteiten, infrastructuur, projecten, wegenbouw, railbouw, waterbouw, verkeer, energie, pijpleidingen, veiligheid, intermodaliteit, multimodaliteit en mobiliteit.

© Infrasite 2002 - 2012
Infrasite Articles
Maxime Verhagen: 'Ik wil niet aan de files wennen'
Door: Bouwend Nederland

Aanbestedingspraktijk stimuleert innovaties nauwelijks
Door: Joost Fijneman, Aanbestedingsinstituut

Interview met Laurens Lapré over Pokémonisering en het inzetten van games bij het oplossen van mobiliteitsvraagstukken
Door: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur

Kees d'Huy van TNO over het worden van smart city: 'Het gaat feitelijk om integrale stedelijke ontwikkeling'
Door: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur

Besturen, niet rangeren!
Door: PILZ Nederland

Interview met Ingrid van Engelshoven over Den Haag als Smart City
Door: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur

04-10-2016
Interview met Ingrid van Engelshoven over Den Haag als Smart City
Geschreven door: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur

Interview met Ingrid van Engelshoven, wethouder Kenniseconomie, Internationaal, Jeugd en Onderwijs van de gemeente Den Haag over Den Haag als Smart City. Zij is spreker tijdens het congres Smart City 2016 op 27 oktober.

1. Informatiebeheer en -uitwisseling is belangrijk in een smart city. Hoe vult Den Haag als kennisstad dit in?

De gemeente bezit veel informatie. Een deel hiervan wordt beschikbaar gesteld voor open data-projecten. De informatie wordt zo gepresenteerd dat gebruikers deze direct en vrij, in een 'open standaard', kunnen toepassen. Open standaard betekent dat de informatie voor iedereen te gebruiken is zonder dat daar een apart programma voor nodig is.
Den Haag is de eerste gemeente in Nederland met een Beheer Unit voor Open Data. De Beheer Unit stimuleert, adviseert en begeleidt de verschillende open data trajecten binnen de gemeente. Met open data sets kunnen bewoners, ontwikkelaars en programmeurs laagdrempelig, goedkoop en flexibel informatie uit verschillende bronnen halen en combineren. Ze zijn terug te vinden in de open data store: https://www.columby.com/a/gemeente-den-haag.


2. Waarom is samenwerking onmisbaar voor de ontwikkeling van smart cities?

Maatschappelijke en stedelijke vraagstukken vragen om een nieuwe manier van denken en oplossen. Innovatie speelt hierbij een belangrijke rol. Daarvoor is samenwerking nodig. We trekken dan ook op met bedrijven en kennisinstellingen. Siemens, KPN, Stedin, TNO, TU Delft, Centre for Innovation Universiteit van Leiden en de Haagse Hogeschool zijn onze partners vanaf het eerste uur. Door deze brede coalitie stimuleren we kennisontwikkeling en innovatie En dat levert weer bedrijvigheid en werk op.


3. Via smart cities kun je het welzijn in een stad vergroten. Kunt u hier Haagse voorbeelden van noemen?

De gemeente Den Haag werkt samen met woningcorporatie Haag Wonen, welzijnsorganisatie X-tra én een groep bewoners aan het project IZI. IZI is erop gericht om bewoners van Den Haag zo lang mogelijk prettig, veilig, gezond en zelfstandig in hun eigen huis te laten wonen. Op basis van de behoefte van bewoners, experimenteert IZI op kleine schaal met technologische oplossingen, die zorg en welzijn versterken, participatie ondersteunen en de woning en de woonomgeving verbeteren. Als de oplossingen succesvol blijken, kunnen ze ook op andere plaatsen in de stad worden benut.
Door de vergrijzing van de bevolking wordt de zorg voor ouderen een steeds belangrijker onderwerp in Nederland. Daar komt de wens van ouderen bij om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen.
We proberen nieuwe ideeën op te roepen en daarbij gebruiken we onconventionele middelen. Een hackathon bijvoorbeeld. Het centrale vraagstuk van de hackathon is hoe ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen door hen toegang te geven tot de juiste hulp en ondersteuning. De focus ligt op huidige en toekomstige ICT-oplossingen die het welzijn van ouderen kunnen vergroten. Tijdens de hackathon zoeken 3 teams naar creatieve ICT-oplossingen voor vraagstukken in de ouderenzorg. Zo'n hackathon wordt afgesloten op de bijeenkomst over innovatieve zorgoplossingen. Daar presenteren de 3 finalisten zich en wordt de winnaar bekendgemaakt.


4. Is het economisch interessant om je als stad te ontwikkelen tot smart city. Kun u dit toelichten?

Smart City Den Haag jaagt de Haagse economie aan. We investeren in ontwikkelingen waarvan we verwachten dat ze echt iets zullen opleveren voor de stad: kleinschalige, innovatieve projecten die de ICT-infrastructuur versterken en marktpartijen inspireren. Dat doen we ook door als gemeente in eigen ICT-projecten innovatieve keuzes te maken. We slagen er steeds meer in de voorzieningen te bieden waar innovatieve bedrijven én jong talent zich bij thuis voelen.
Een internationaal concurrerende, innovatieve economie is gebaat bij de aanwezigheid van jong talent en een hooggekwalificeerde beroepsbevolking. Noem het: 'menselijk kapitaal'. Maar jongeren willen een aantrekkelijke, dynamische, urbane omgeving, met een breed aanbod op het gebied van horeca, uitgaan, studentenleven en sport en strandcultuur. Ook in die zin werkt het streven naar een smart city inspirerend bij de ontwikkeling van de stad.


5. Den Haag is de stad van Vrede en Recht. Veiligheid en bijvoorbeeld Cybersecurity volgen daaruit. Welke rol wil Den Haag als smart city spelen op het gebied van veiligheid en Cybersecurity?

Veiligheid is van vitaal belang voor de maatschappij: een veilige stad is een aantrekkelijke stad, voor inwoners, ondernemers en kenniswerkers. Er is dus een sociaal en economische reden om ons hiervoor sterk te maken. We slagen er steeds beter in om ons gezicht te laten zien als smart city op dit gebied. The Hague Security Delta is bijvoorbeeld in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Het omvat inmiddels 400 bedrijven en instellingen. Samen zijn ze goed voor bijna 14.000 banen in de Haagse regio.


6. Welke rol ziet Den Haag voor zich als smart city in haar internationale netwerk.

We creëren nieuwe kansen. Big data voor peace en humanity weten we steeds beter te benutten. Er zijn zoveel data in omloop. Door analyse daarvan kun je bijdragen aan hulprogramma's voor mensen in nood. Vluchtelingenstromen, natuurrampen, hongersnood. The Hague Humanity Hub geeft een aanzet tot een oplossing. Dat gebeurt vanuit Den Haag in samenwerking met de Universiteit van Leiden. Maar onze contacten reiken verder. Met de Verenigde Staten, Japan en Singapore bijvoorbeeld zijn de banden aangehaald om de ontwikkeling van cybersecurity de ruimte te geven. Den Haag kan zich met opgeheven hoofd de cybersecurity hoofdstad van Europa noemen.

Andere recente artikelen
Interview met Arthur Klink van IGOV en OVLNL over introductie Armaturenregister en netwerk Smart Lighting op Dag van de Openbare Ruimte 2016
Interview met Kees Geldof over ontwikkelingen in openbare ruimte in Utrecht
Interview met Haye Mensonides, Dynniq Nederland, over coöperatief rijden, verkeersregelsystemen en verlichting
Interview met Paula Verhoeven, gemeente Rotterdam, over investeringen in de openbare ruimte
Interview met Minister Schultz van Haegen over mobiliteit in Nederland
Annemieke Nijhof: Meer afstemming nodig tussen specialismen water, groen en weg
Infra-Innovatie Netwerk wil het centrale gremium worden voor GWW-innovaties bij decentrale overheden
André Dorée: Meer innovatieve ontwikkelingen op CROW Infradagen 2016
Nieuwe ProRail directeur Operatie over op tijd rijden
Nieuwe toekomst voor gascentrale: als opslagpunt voor wind- en zonne-energie
Interview met Cees de Wijs naar aanleiding van Intertraffic Amsterdam 2016
Interview met William Arts over ontwikkelingen in de kabelsector
Interview met Peter Martens over de parkeerbranche naar aanleiding van Intertraffic Amsterdam 2016
Samenvatting EIB publicatie Verwachtingen bouwproductie en werkgelegenheid 2016-2021
‘Meet in the middle’-boring voor uitbreiding van Amsterdams warmtenet
Nederland aan de slag met Smart Mobility
Interview met Laurens Schrijnen en Michael van Egeraat van De Innovatiecentrale
Ontwikkelingen rond verlichting in de openbare ruimte
Vragen en antwoorden over de ERTMS pilot
Interview met Gertjan Eg, directeur ASTRIN en de ALiS foundation, over het ALiS protocol
Visie Siemens op coöperatieve mobiliteit in Nederland
Integrale obsolescence monitoring aanpak NS, NedTrain en Ricardo Rail succesvol
End of Life Asset-management for Intercity (ICM) Traction systems at Dutch Railways
Interview Waldeck Podgorski over de ervaring met contractvormen Hartelkering
Interview met Maurits Schaafsma over de toekomst van railvervoer en mobiliteit in Nederland
Interview met Jan van der Heide van Pilz over de onbekende mogelijkheden van de Safety PLC
Samenwerken voor een veilig spoor: ERTMS
Victor Hopman van Deltares over het testen van meetmethodes van in de grond gevormde funderingspalen
Interview met Carlo van de Weijer over overeenkomsten tussen wegverkeer en railverkeer
Interview met Wim Kramer van Cement&BetonCentrum over de toekomst van betonwegen
Interview met Jan van Meijl, VDL Bus & Coach Nederland, over Collectief Vervoer
Interview met Gerbrand Klijn over de toekomst in Mobiliteit en Multimodale Reisinformatie
Interview met Michel Boerrigter, Founder en Director Calendar42, over de toekomst in mobiliteit
Interview met Rien van der Knaap over Collectief Vervoer en de ontwikkeling hiervan
Interview met Ruud van Heugten, Noord-Brabant, over veiligheid en onderhoud van infrastructuur
Interview met Iddo Keuning, Royal HaskoningDHV, over Asset Management in de infra
Cybersecurity bij infrastructurele projecten
Interview Jan Muizelaar over inspelen op de vervangingsvraag aan civieltechnische kunstwerken
Interview Wies Vonck, programmadirecteur Sluizen RWS, over 'Voldoen aan de wensen van de beheerder'
Speech Martin van Pernis: Vijf jaar Vernieuwing in de bouw
Interview Ton Hesselmans, Rinus Kuijper, Marco Berkhout: iAMPro als dashboard voor assetmanagement
Interview Walter Suy, Niels Meijerink en Bernard Witteveen van CROW over lancering CROW ProContract
Interview met Marleen Hovens en Emile Oostenbrink van CROW over 'Verkeerskunde: techniek of gedrag?'
Interview met Marco Maréchal over Omgevingsmanagement
Interview met Arthur Klink van IGOV
Interview met Johan Koolwaaij en Marcel Bijlsma van Mobidot over 'Verplaatsingsgedrag in kaart'
Interview met Robert Koolen van Heijmans over De Energieneutrale Stad
Interview met Florian Hupkes van NS over 175 jaar spoor in Nederland
Interview met Anna Bootsma van ProRail over 175 jaar spoor in Nederland
Interview met Remko Kamstra, Cyber Adviseurs, over Kwaliteit C in een ander daglicht
Interview Piet Verburg, NSVV over bijeenkomst Licht & Beleving - Rol ambtenaar in netwerksamenleving
Interview René Nelissen en Arnoud Drevijn: Inzicht in integrale vervangingsbehoefte in OR
Frank Hagemeier, Siemens: 'Coöperatieve mobiliteit zal wegkantgebonden signalering vervangen'
Interview met Sebald van Royen, Directeur bij BAM Rail bv, over 175 jaar spoor in Nederland
Betuweroute bakermat kennis infraprojecten
Interview met Cees Tommel, directeur Keyrail, over 175 jaar spoor in Nederland
Interview met Corina de Jongh over 175 jaar spoor in Nederland
Interview met Léon Linders, Alstom Nederland
Interview with Christopher Irwin, Vice chair, European Passengers' Federation (EPF)
Interview Infrasite met staatssecretaris Mansveld naar aanleiding van de Lange Termijn Spooragenda
Interview met Esmé Kalshoven, Hoofd Inframanagement ERTMS NS Reizigers
Jan Koers, Directeur Intraffic: 'Beter spoor door topcorridors en meer intercity's'
Interview met Lourens Klok (HP) en Rob Huibers (Andes) over Multimodale Reisinformatie
Interview Ingrid de Bondt, Gedeputeerde provincie Zuid-Holland over beheer en onderhoud in de infra
Interview Robbert de Ridder, directeur BAM Infra Asset Management over beheer en onderhoud in infra
Prestatiecontracten bij beheer en onderhoud
Interview met Richard van der Weide, Intergo, over Ergonomie en Human Factors in de infra
Interview Martie van der Vlist, Henri Palm over Multimodale Reisinformatie
Keuze tussen beheren of vervangen is vorm van evenwicht
Interview Infrasite met minister Schultz van Haegen over de weg naar Duurzame Mobiliteit
Interview met VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma over ontwikkelingen in de openbare ruimte
Interview met Michel Boerrigter over Multimodale Reisinformatie naar aanleiding van PlanLab
Interview met Jacco Lammers van Go About over Multimodale Reisinformatie
Interview met Floriaan Tasche, Directeur Openbare Verlichting Philips Nederland
Interview met Hans van Leeuwen, DGMR, over het verwezenlijken van Duurzaam Vervoer
Interview met Elbert Lievense, Stichting DOET / ICU, over 'Duurzaam Vervoer, hoe nu verder'
Interview met Marieke Martens, TNO, over 'Mobiliteit en Gedrag' - Tussentijdse Resultaten
Interview met Hassan Elammouri, gemeente Amersfoort, over Handvatten voor (data)beheer
Interview met Harro Verhoeven, CROW, over lezing Beeldkwaliteit in OR
Interview met Ellen de Vries van Het Lux Lab over lezing Lichtontwerpen 2.0
Interview met Arthur Klink, IGOV, over lezing Visie op OVL in 2030
Maxime Verhagen: Bezuinigen op bouw kost 11.000 banen
Interview met Kees Ellerbroek, Lloyd's Register Rail, over Entity in Charge of Maintenance (ECM)
Interview met Gerbrand Klijn, provincie Noord-Brabant, over multimodale reisinformatie
Interview met minister Melanie Schultz van Haegen over het project 'Multimodale Reisinformatie'
Evaluatie WION en de gevolgen voor riolering
Kansen in de bestaande woningmarkt
Railforum: Spoorvervoer moet voorsprong in duurzaamheid uitbreiden
Leergang Baanbrekers In De Bouw: Succes krijgt vervolg in Baanbrekerswerkplaats
Gouden Wissel
Wij optimaliseren het onderhoudsboekje, daardoor dalen de kosten
Havenbedrijf Rotterdam kiest voor maximale veiligheid N15 - Maasvlakte II
Lloyd's Register Seminar - Maximaal betrouwbaar materieel vanaf dag 1
Ambacht en vakmanschap voor het buigen van spoor
Parametrische modellen
Lloyd's Register Rail Europe B.V. introduceert SmartFleet®
Zestig stations veiliger met poortjes
Klimaatbestendigheid Ring Utrecht onderzocht
Virtual Engineering breekt door
Plan-m.e.r. verbetert gemeentelijke mobiliteit en leefomgeving
Duurzame Infrastructuur: 'Er is veel winst te behalen'
Kunstwerken vervangen of renoveren?
ViA15 aan vooravond cruciaal besluit
Incidenten kunnen beter gemanaged worden
Floating Car Data van TomTom
Klanttevredenheid belangrijkste business issue voor ingenieursbureaus
Wat er in de Miljoenennota zou moeten staan
Projectbureau ZuidasDok levert krachttoer in Amsterdam-Zuid
Betere doorstroming op A2 Hooggelegen
Hartelbrug interactief ontworpen in i-Room
Meer treinen op hetzelfde spoor
Elektrische auto grijpt de macht
'Integrale aanpak benutten levert veel winst op'
Beoordelen van economische vraagstukken bij aanleg en beheer en onderhoud van wegen en vaarwegen
Wagemaker doet verslag van de BIMCaseweek 2011
Automobilisten: milieu soms belangrijker dan portemonnee
BEVB van kracht
Samenvatting rapport Hoe groeit het regionaal openbaar vervoer?
Aanbesteding openbaar vervoer heeft hoge prijs
Leegstand Kantoren: een uitdaging?!
Benchmark rioleringszorg 2010
Een nieuwe BIR?
Eerste afstudeerders Geïntegreerd Bouwen
Meer aandacht voor onderwijs in de gww
STS-passages 2009 Management-samenvatting
Een spoorboekje voor de toekomst van NS en ProRail
Netwerksysteem van Peek lost files Woerden op
Eindrapport OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven
Vermijdbare overlast drinkwaterleidingen door bouw
Publieke advies- en ingenieursbureaus moeten inhoudelijk meer gaan samenwerken
Railforum Jaarcongres 2010: showtime!
Vervlechting kan oplevering infrastructurele werken versnellen
3D-simulatie voorspelt voetgangersgedrag op stations
John Vredenberg, gemeente Amersfoort: “3D-ontwerp wordt een communicatiegereedschap”
Assetmanagement ontzorgt overheden
Beleidsevaluatie TaskForce Mobiliteitsmanagement 2010 Management samenvatting
Analyse rijksbegroting 2011
Samenvatting Deltaprogramma
Bouwend Nederland: op peil houden van investeringen in infrastructuur en waterbeheer
Energiezuinig van brak naar zoet water uit diepe ondergrond
Eerherstel voor Zuid-Hollandse kust
Informeel ruimtelijk planproces
Brainport Zuidoost-Brabant stimuleert hightech mobiliteitoplossingen
Zonder flexibele organisatie lopen megaprojecten vast
Elektrisch vervoer stimuleert onderwijs en werkgelegenheid in Amsterdam
Kans van slagen projecten groter door betrokkenheid bewoners
Vroegtijdige afstemming bevordert graafrust
'De omgeving heeft invloed. Die bron van onzekerheid moet je managen.'
Langetermijneffecten van coöperatieve informatiesystemen onderbelicht
De NMa staat een normale relatie tussen ProRail en NS in de weg!
Hogesnelheidslijnen voor de Deltametropool nut of onzin?
CBS: Opnieuw daling aantal verkeersdoden in 2009
Coöperatief rijden voorkomt spookfiles
Mijlpalen voor verbreding snelweg A15
Slechte informatie-uitwisseling en communicatie grootste oorzaak faalkosten
Minder files door robuust verkeersnetwerk en ICT
LBN Betonproducten vraagt steun voor afwateringsproject Ghana
Advies Deltawet
'Moderne bouwsector kan niet zonder netwerken'
Mobiliteitsmakelaar makelt en schakelt naar de behoefte aan mobiliteit
Jan Boeve: Vernieuwingsplatform Bouw moet slag naar praktijk nu echt gaan maken
SWOV-rapport Ernstig gewonde verkeersslachtoffers in Nederland in 1993-2008 Samenvatting
Nieuwe hoogspanningsmasten in Nederland
Prefab HSB-overlaging winnaar prijsvraag Minder verkeershinder bij renovatie stalen bruggen
Ontwerpproject Kardinge draagt bij aan verbetering Civil 3D
Verslag zesde Kennisdag Inspectie Waterkeringen
Nedap en de verkeerstoegang in een autoluw stadscentrum
Een uitnodiging aan u
Mobiliteitsbalans 2009 Samenvatting
Zes gemeenten gaan met proefprojecten K&L aan de slag
Eindadvies adviescommissie verkenning Toekomst Afsluitdijk
Samenvatting DIJK EN MEER Eindrapportage verkenning Toekomst Afsluitdijk
Terugblik op het project IPS Deventer
Rotonde of verkeerslichten?
Toespraak van de Prins van Oranje tijdens Symposium Smart and Sustainable Built Environments 2009
Opleidingsbedrijven krijgen meer leerlingen terug
Alstom onthult prototype Prima II
Thales: ETCS voor het eerst in Amerika toegepast
Hightech buizenscherm absorbeert en reduceert het geluid van de A2
Evaluatie Proefvakken Rollpave
Projectbeheersing megaprojecten op schrift gesteld
Mobiliteit in 2039: De mobiliteitsvisie van Siemens Mobility
Cooperative Systems on the Road: van theorie naar praktijk
Samenvatting onderzoek 'Verkeersonveiligheid bij Werk in Uitvoering'
Beleving van verkeersonveiligheid; Een probleemverkenning over subjectieve veiligheid
Ontwerprichtlijn paalmatrassen in aantocht
N347 Goor-Rijssen veiliger door milieuvriendelijke bermen
Kilometerheffing benadrukt verkeerssysteem als geheel én de rol van ieder individu
Samenvatting rapport 'Milieueffecten wegverkeer'
Topinstituut in Breda maakt Nederland nummer één in logistiek
ZEEKRACHT, duurzame energie van de Noordzee
Parkeren onder water in caissons
Manifest Flora- en Faunawet
Xaf Utberg over de railmarkt
Hoe druk is het nu werkelijk op het Nederlandse spoor?
Het belang van openbaar vervoer, de maatschappelijke effecten op een rij
Parkeerergernissen blijven Nederlanders plagen
Onderzoek gebruikersinterface parkeerautomaten voor kenteken-invoer
Project Parkeergarage Tropicana
Waterwonen valt in het water door wet- en regelgeving
Bouwen op het water voor een veilige toekomst
De uitgangspunten voor de WION: Veiligheid bevorderen, economische schade terugdringen
Vereniging van Waterbouwers VBKO maakt een rondje Waterschappen
Maatregelenpakket Bouwend Nederland
Integraal denken is de beste garantie voor de toekomst van (de ontwikkeling van) rail
Hoe zorgen we voor een betaalbaar OV voor elke portemonnee?
Frequentieverhoging in de Randstad
Risicobeheersing kabels en leidingen aan de voordeur
Walk4Water: 21 maart 2009 - Lopen voor water redt levens
SWOV Standpunt nut en de noodzaak van verkeersborden
Convenant A2: helden van de vernieuwing
Bedrijfsleven toont interesse in regionale spitsmijdenprojecten
NS biedt onverwachte ingangen voor trainees
KTB Competenties van de procesmanager stedelijke vernieuwing
Visie Yacht: arbeidsmarkt hoger opgeleiden blijft kansrijk
Jonge professionals bestaan niet
Masteropleiding Urban & Area Development
Baanbrekers in de Bouw: snelgroeiende opleiding vernieuwingsgezinde professionals
'Ervaringscertificaat dwingt je na te denken over wat je echt wilt in je werk'
Foto's 'Beroepen op het spoor'
FNV-crisisplan wil positie werknemer versterken
Veilig werken aan de railinfra: blokschakelaar niet het ei van Columbus
Kennis belangrijke productiefactor voor de bouw
Kredietcrisis, dreiging voor PPS?
Uw project op tijd en binnen budget? Liever niet!
Financiering in aanbesteding van infrastructuur
Omgevingsbeïnvloeding bij Binnenstedelijke Ondergrondse Projecten
De kredietcrisis: checklist voor de commissaris
Werken aan vertrouwen, column van de gemeentelijke ombudsman Ulco van de Pol
Rapport Gemeentelijke Ombudsman Noord-Zuidlijn Vijzelgracht, deel 1
Minder faalkosten door goed risicomanagement
Regieraad Bouw maakt tussenbalans op
Leidraad Aanbesteden voor de Bouw in januari 2009 beschikbaar
Resultaten Onderzoek FNV Bondgenoten Spooronderhoud
Verkenning autoverkeer 2012
Samenvatting van het rapport van de Commissie Meerkosten OV-chipkaart
Samenvatting eindadvies Deltacommissie ‘SAMEN WERKEN MET WATER’
Discussievraag - hoe zorg je ervoor dat elk politiek klimaat een railklimaat is?
Aanpassing Eurovignet Richtlijn maakt wegtransport duurzamer
Invloed van de omgeving bij het realiseren van grote projecten
Mega Trucks of toch maar over de rails?
Historisch benzinestation schuift 50 meter op
Noise Reducing Measures and their Influence on the Wheel-Rail System
Eindrapportage Innovatieprogramma Geluid
Verkeersmanagement A2 Rondweg Den Bosch
Omschakelinrichting geïnstalleerd - Deventer voorbereid op SAT van EBS+
Concrete sleepers for ballasted and non-ballasted track
Aanpak Mobiliteitsprojecten Anders Betalen voor Mobiliteit
Voertuigen met ogen, oren en een brein
Gezocht! Innovatieve oplossing voor berging van 500.000 m3 water
Mobiliteitsbalans 2008 Congestie in perspectief
Samenvatting Advies Commissie Ruding 'Op de goede weg en het juiste spoor'
Storingsgevoelige locaties
Sturen op infrastructuren. Een investeringsopdracht (Infrastructures. Time to invest)
Rapport Gesternte van het Streekvervoer van Klaas de Vries
Rapport GIDEON Basisvoorziening geo-informatie Nederland
Gun onze trots het hoofdrailnet!
Ronald Waterman met zijn oplossing van het fileprobleem in Netwerk
Rapport ‘Sneller en Beter’ van de Commissie Elverding
Advies Lijnen naar 2040
Amsterdam Cycling to Sustainability' platform voor duurzame mobiliteit opgericht
RLC Interface
Hacking of the Mifare RFID smartcard
Security hole in world's most popular smartcard
Straks niemand meer onbespied door het leven
VNONCW: A4 loopt vast in juristerij
Snelwegpanorama's in Nederland
Stedelijk Verkeersmanagement in Helmond
 Laatste Nieuws

Meer nieuws
Aanmelden Nieuwsbrief
 Gerelateerde Definities

Definities toevoegen?
Meer Definities!
 Gerelateerde Documenten

Documenten toevoegen?
Meer documenten!
 Gerelateerd Event

Events toevoegen?
Infrasite Events!
 Gerelateerd Nieuws

Meer nieuws
Gericht nieuws
 Gerelateerde Artikelen

Meer artikelen

(Advertenties)