bron: provincie Zuid-Holland
Artikel | Datum: 20-02-2019


Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum




Railforum bestaat sinds 1992 en is het onafhankelijke kennisnetwerk van 200 bedrijven en organisaties. Railforum organiseert bijeenkomsten, waarbij de (brede) railsector elkaar ontmoet, discussieert en het liefst direct initiatief toont en acties uitzet. Door de unieke mix van actieve leden snijden ze onderwerpen aan die nergens anders aan bod komen. Centraal in de vereniging staat het uitwisselen van kennis en ervaringen, om zo het maatschappelijk en economisch rendement van spoorvervoer te vergroten. Het accent ligt op het versnellen van (proces)innovaties. Railforum biedt daarbij haar diensten aan en zorgt voor afstemming met andere sectoren, de politiek en wetenschap.


1. Hoe kan de spoorbranche bijdragen aan het bereikbaar houden van Nederland?

Door op veilige en duurzame wijze dagelijks enorm veel passagiers en goederen te vervoeren. Railgebonden vervoer kan grote stromen vervoeren met beperkt ruimtebeslag. Dit gaat op zeer veilige en duurzame wijze.


2. Welke kansen en bedreigingen ziet u in de komende 5 jaar voor de spoorsector?

Kansen zijn de verdere verstedelijking, waardoor railsystemen nog efficiënter worden. Daarnaast is ook de beperking van CO2-uitstoot een kans voor het spoorvervoer, zowel binnen Nederland als internationaal.

Door de toename van reizigers- en goederenvervoer lopen we wel risico op meer overlast door geluid en trillingen. Daar willen we dus met innovatieve oplossingen iets aan doen.

Doordat het wel steeds ingewikkelder wordt om spoor goed in te passen in dichtbevolkte gebieden, is het van belang om niet alleen met spoor, maar ook met stedelijke planners om tafel te zitten. Met elkaar moeten we dan een weg in procedures en financiën vinden.


3. De mobiliteitsmarkt verandert in hoog tempo. De consument kiest niet meer voor 1 transportmiddel maar koopt mobiliteit in. Hoe kan de ov-sector hierop inspelen en wat is de rol van Railforum bij deze ontwikkelingen?

Het openbaar vervoer is een belangrijk onderdeel van Mobility as a Service concepten. Juist op de dikke vervoerstromen kan railvervoer de meeste capaciteit bieden, op veilige, duurzame en ruimte efficiënte wijze. Op de dunnere stromen zullen we steeds meer andere vormen van mobiliteit zien. Uiteraard zien we al deze vervoersmodaliteiten als één samenwerkend systeem. De reiziger en verlader kiezen daarbij voor de best passende mix. Railforum voert met alle ketenpartners in de sector gesprekken over hoe we MaaS sneller en beter kunnen toepassen, de aanpassingen aan de kaart liggen bij de vervoerders. Die zijn hier ook mee bezig.


4. Het versnellen van (proces)innovaties is hierbij van evident belang: hoe stimuleert Railforum dit?

Door met alle ketenpartners hierover het gesprek te voeren, belemmeringen te benoemen en deze met elkaar weg te nemen. Door het continu op de agenda zetten van deze transitie en het vieren van successen. We willen op onderwerpen met aanbevelingen komen aan de sector, zodat duidelijk is wat gedaan kan worden.


5. Het spoor is het meest duurzame transportmiddel in Nederland, op fietsen na. In Nederland willen we gaan voor een volledig CO2-neutrale spoorsector. Hoe denkt u deze hoge ambitie waar te kunnen maken?

Door de bezettingsgraden te verhogen, zelf meer energie op te wekken of terug te leveren uit remenergie en dergelijke. Daarnaast zijn werkgroepen actief om het dieselverbruik terug te brengen en nog mee circulair te werken. Uiteraard doen we dit samen met alle partijen.


Deel dit artikel:                   





Prinsjesdag 2019: Bestendige lijn in het waterbeheer
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2020, doorwerken aan de delta: nuchter, alert en voorbereid
Nieuwsbericht
Septembercirculaire: groei van het gemeentefonds en provinciefonds
Nieuwsbericht
Prinsjesdag: eerste reactie VNG op Rijksbegroting 2020
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Investeringen en lastenverlichting centraal in Miljoenennota 2020
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Kabinet onderzoekt opties financiering investeringsagenda TenneT
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]