Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad

Foto: Arnold Reyneveld

Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad. Deze innovatie wordt van 5 -7 februari getoond tijdens Infra Relatiedagen 2019 in Hardenberg.

1. PlasticRoad is ontwikkeld door KWS. Hoe verliep interne proces van idee tot innovatie bij KWS?

Het concept voor de PlasticRoad is inderdaad bedacht door KWS, door collega Simon Jorritsma en ikzelf. Op een vrijdagmiddag brainstormden we met elkaar over de weg van de toekomst, met alle dilemma’s waar KWS als wegenbouwer tegenaan loopt in ons achterhoofd, maar ook klimaatverandering en de hoognodige verduurzaming. Het maatschappelijke probleem van plastic afval speelde mee in de ontwikkeling van het concept, maar ook extreme neerslag, zettingen van de ondergrond, steeds grotere behoefte aan mobiliteit en een overvolle ondergrond.

Opdrachtgevers stellen steeds strengere eisen aan de functionaliteit van de weg wat betreft levensduur, aanlegtijd, verduurzaming.

Na een middagje schetsen was het eerste idee geboren.

Vanaf het partnerschap met Wavin en Total is de conceptontwikkeling versneld. De drie PlasticRoad-partners samen hebben het product ontwikkeld dat nu als pilot in Zwolle en Giethoorn is geïnstalleerd.

2. Nu werken KWS (een VolkerWessels onderneming), Wavin en Total samen aan de ontwikkeling van PlasticRoad. Drie bedrijven, die elk met een eigen inbreng van expertise en ervaring een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van dit concept.

Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

Wij bij KWS hebben een hele hoop kennis wat betreft de wegenbouw. Om de PlasticRoad verder te ontwikkelen, hadden we partners nodig. Partners met kennis van kunststof en kunststof recycling bijvoorbeeld. Samen met Wavin en Total hebben we nu een enorme hoeveelheid aan kennis, ervaring en middelen waarmee we concrete stappen hebben kunnen zetten in de ontwikkeling van PlasticRoad.

3. PlasticRoad is nu gerealiseerd als fietspad in Zwolle en Giethoorn. Zijn er plannen het concept uit te bouwen naar andere wegtypen?

We zijn ontzettend trots dat we als PlasticRoad-partners de eerste PlasticRoad’s ter wereld werkelijkheid hebben gemaakt. De eerste pilot in Zwolle ligt er nu sinds september 2018 in en de tweede is geïnstalleerd in Giethoorn eind november. Mede mogelijk gemaakt door de launching customers provincie Overijssel en gemeente Zwolle. Tot nu toe zijn de testresultaten positief, maar we blijven de pilots continu monitoren om van te leren. De PlasticRoad wordt gemonitord door middel van sensoren, daarmee zijn het ook direct de eerste smart fietspaden ter wereld. Op basis daarvan ontwikkelen we het concept door.

Die doorontwikkeling zit inderdaad in andere soorten toepassingen. We kijken nu concreet naar parkeervakken als volgende stap. Daarnaast zijn we druk bezig met de uitwerking van het businessplan, zodat we kunnen industrialiseren en het concept écht als product in de markt kunnen zetten.

4. Wat zijn de korte en lange termijn voordelen voor een opdrachtgever om te kiezen voor PlasticRoad?

Als je kijkt naar de korte termijn is dit vooral dat wij in staat zijn met de PlasticRoad veel huishoudelijk plastic afval te kunnen hergebruiken in een hoogwaardige toepassing, dat we een wijk direct na aanleg klimaatbestendig kunnen maken doordat de PlasticRoad in staat is extreme neerslag te bufferen en te infiltreren in de ondergrond. Een ander groot voordeel is dat de aanleg van een PlasticRoad veel sneller, makkelijker en met minder overlast en graafwerkzaamheden te realiseren is dan een traditionele wegconstructie. De aanleg van de PlasticRoad-elementen in Zwolle en Giethoorn was met een minuut tot 1,5 minuut per stuk gebeurd.

Dit zorgt ervoor dat de afsluiting en/of omleidingen veel korter duren met minder hinder en uitstoot voor de omgeving.

Op de langere termijn is de PlasticRoad voordelig vanwege de lange levensduur. De verwachting is dat de PlasticRoad drie keer langer meegaat dan een traditionele wegconstructie. Dit moet de praktijk nog gaan uitwijzen. De verwachting is gebaseerd op de levensduur van andersoortige kunststofproducten. Hierbij kan gedacht worden aan kunststof putdeksels, kunststof vlonders, kunststof bruggen etc. Daarnaast zien we een grote toegevoegde waarde in het feit dat de PlasticRoad veel lichter is dan straatstenen of tegels. In zettingsgevoelige gebieden kan dit zeer grote toegevoegde waarde hebben in het tegengaan van (versnelde) zettingen. Een ander voordeel is dat deze wegen prefab worden geproduceerd wat altijd gunstig is in het conditioneren van de kwaliteit.

Een ander groot voordeel van de PlasticRoad is dat het product uit losse elementen bestaat. Voor onderhoud kan eenvoudig een element worden losgekoppeld, eventueel vervangen en weer teruggelegd worden. Daarnaast kunnen in de toekomst in de holle ruimte van de PlasticRoad kabels en leidingen worden verwerkt. Via de PlasticRoad kan men eenvoudig bij de kabels en leidingen voor onderhoud, dat zorgt voor lagere kosten en sneller onderhoud.

5. Hoe zouden opdrachtgevers verleid kunnen worden om te kiezen voor het breed inzetten van innovaties?

Verleiden zouden we het niet willen noemen. De PlasticRoad moet zichzelf bewijzen op basis van de eigenschappen en de mogelijkheden, daar zien wij een enorme potentie in. De pilots gaan ons nog meer informatie geven om de PlasticRoad verder te ontwikkelen en klaar te stomen voor de markt. Aan de hand van de interesse die zeer veel opdrachtgevers al hebben getoond én onze eigen overtuiging van de kracht van het concept, hebben wij veel vertrouwen in de toekomst van de PlasticRoad.

Simon Jorritsma (l) en Anne Koudstaal (r)

Foto: Arnold Reyneveld

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur

Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad | Infrasite

Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad

Foto: Arnold Reyneveld

Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad. Deze innovatie wordt van 5 -7 februari getoond tijdens Infra Relatiedagen 2019 in Hardenberg.

1. PlasticRoad is ontwikkeld door KWS. Hoe verliep interne proces van idee tot innovatie bij KWS?

Het concept voor de PlasticRoad is inderdaad bedacht door KWS, door collega Simon Jorritsma en ikzelf. Op een vrijdagmiddag brainstormden we met elkaar over de weg van de toekomst, met alle dilemma’s waar KWS als wegenbouwer tegenaan loopt in ons achterhoofd, maar ook klimaatverandering en de hoognodige verduurzaming. Het maatschappelijke probleem van plastic afval speelde mee in de ontwikkeling van het concept, maar ook extreme neerslag, zettingen van de ondergrond, steeds grotere behoefte aan mobiliteit en een overvolle ondergrond.

Opdrachtgevers stellen steeds strengere eisen aan de functionaliteit van de weg wat betreft levensduur, aanlegtijd, verduurzaming.

Na een middagje schetsen was het eerste idee geboren.

Vanaf het partnerschap met Wavin en Total is de conceptontwikkeling versneld. De drie PlasticRoad-partners samen hebben het product ontwikkeld dat nu als pilot in Zwolle en Giethoorn is geïnstalleerd.

2. Nu werken KWS (een VolkerWessels onderneming), Wavin en Total samen aan de ontwikkeling van PlasticRoad. Drie bedrijven, die elk met een eigen inbreng van expertise en ervaring een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van dit concept.

Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

Wij bij KWS hebben een hele hoop kennis wat betreft de wegenbouw. Om de PlasticRoad verder te ontwikkelen, hadden we partners nodig. Partners met kennis van kunststof en kunststof recycling bijvoorbeeld. Samen met Wavin en Total hebben we nu een enorme hoeveelheid aan kennis, ervaring en middelen waarmee we concrete stappen hebben kunnen zetten in de ontwikkeling van PlasticRoad.

3. PlasticRoad is nu gerealiseerd als fietspad in Zwolle en Giethoorn. Zijn er plannen het concept uit te bouwen naar andere wegtypen?

We zijn ontzettend trots dat we als PlasticRoad-partners de eerste PlasticRoad’s ter wereld werkelijkheid hebben gemaakt. De eerste pilot in Zwolle ligt er nu sinds september 2018 in en de tweede is geïnstalleerd in Giethoorn eind november. Mede mogelijk gemaakt door de launching customers provincie Overijssel en gemeente Zwolle. Tot nu toe zijn de testresultaten positief, maar we blijven de pilots continu monitoren om van te leren. De PlasticRoad wordt gemonitord door middel van sensoren, daarmee zijn het ook direct de eerste smart fietspaden ter wereld. Op basis daarvan ontwikkelen we het concept door.

Die doorontwikkeling zit inderdaad in andere soorten toepassingen. We kijken nu concreet naar parkeervakken als volgende stap. Daarnaast zijn we druk bezig met de uitwerking van het businessplan, zodat we kunnen industrialiseren en het concept écht als product in de markt kunnen zetten.

4. Wat zijn de korte en lange termijn voordelen voor een opdrachtgever om te kiezen voor PlasticRoad?

Als je kijkt naar de korte termijn is dit vooral dat wij in staat zijn met de PlasticRoad veel huishoudelijk plastic afval te kunnen hergebruiken in een hoogwaardige toepassing, dat we een wijk direct na aanleg klimaatbestendig kunnen maken doordat de PlasticRoad in staat is extreme neerslag te bufferen en te infiltreren in de ondergrond. Een ander groot voordeel is dat de aanleg van een PlasticRoad veel sneller, makkelijker en met minder overlast en graafwerkzaamheden te realiseren is dan een traditionele wegconstructie. De aanleg van de PlasticRoad-elementen in Zwolle en Giethoorn was met een minuut tot 1,5 minuut per stuk gebeurd.

Dit zorgt ervoor dat de afsluiting en/of omleidingen veel korter duren met minder hinder en uitstoot voor de omgeving.

Op de langere termijn is de PlasticRoad voordelig vanwege de lange levensduur. De verwachting is dat de PlasticRoad drie keer langer meegaat dan een traditionele wegconstructie. Dit moet de praktijk nog gaan uitwijzen. De verwachting is gebaseerd op de levensduur van andersoortige kunststofproducten. Hierbij kan gedacht worden aan kunststof putdeksels, kunststof vlonders, kunststof bruggen etc. Daarnaast zien we een grote toegevoegde waarde in het feit dat de PlasticRoad veel lichter is dan straatstenen of tegels. In zettingsgevoelige gebieden kan dit zeer grote toegevoegde waarde hebben in het tegengaan van (versnelde) zettingen. Een ander voordeel is dat deze wegen prefab worden geproduceerd wat altijd gunstig is in het conditioneren van de kwaliteit.

Een ander groot voordeel van de PlasticRoad is dat het product uit losse elementen bestaat. Voor onderhoud kan eenvoudig een element worden losgekoppeld, eventueel vervangen en weer teruggelegd worden. Daarnaast kunnen in de toekomst in de holle ruimte van de PlasticRoad kabels en leidingen worden verwerkt. Via de PlasticRoad kan men eenvoudig bij de kabels en leidingen voor onderhoud, dat zorgt voor lagere kosten en sneller onderhoud.

5. Hoe zouden opdrachtgevers verleid kunnen worden om te kiezen voor het breed inzetten van innovaties?

Verleiden zouden we het niet willen noemen. De PlasticRoad moet zichzelf bewijzen op basis van de eigenschappen en de mogelijkheden, daar zien wij een enorme potentie in. De pilots gaan ons nog meer informatie geven om de PlasticRoad verder te ontwikkelen en klaar te stomen voor de markt. Aan de hand van de interesse die zeer veel opdrachtgevers al hebben getoond én onze eigen overtuiging van de kracht van het concept, hebben wij veel vertrouwen in de toekomst van de PlasticRoad.

Simon Jorritsma (l) en Anne Koudstaal (r)

Foto: Arnold Reyneveld

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur