Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 13-10-2017


Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden




door Rutger de Croon manager van het Living Lab Smart Charging; een open platform waarin bedrijven, onderzoekers en overheden samenwerken aan innovaties en producten om elektrische voertuigen in te zetten om de overgang naar een energiesysteem met zonne- en windenergie te versnellen.

Het nieuwe kabinet spreekt in het regeerakkoord de ambitie uit dat het Nederlandse wagenpark uiterlijk in 2030 emissieloos is. Het kabinet gaat voor een slim en duurzaam vervoersysteem. Op zich is dat te prijzen, maar dat dit pas in 2030 gerealiseerd moet zijn is helaas weinig ambitieus. Elektrische voertuigen kunnen een grote rol spelen bij het behalen van die doelstellingen. Tenminste als we er voor zorgen dat deze gaan rijden op schone energie, want anders is die ambitie van het kabinet weinig waard.

Jubelend van trots kondigde het ene na het andere bedrijf de afgelopen weken aan dat ze compleet overgaan op elektrisch vervoer. Ook de autoproducenten zijn inmiddels om en zetten vol in op elektrische wagens. De stap die de Nederlandse regering nu zet is dan ook een logische en een hele positieve, maar het brengt een paar grote uitdagingen met zich mee waar nog te weinig over wordt nagedacht. Ons energiesysteem is namelijk nog niet voldoende ingericht op deze verandering. Het netwerk kan de belasting van al die auto’s die lokaal en tegelijkertijd opladen niet aan.

Een energierevolutie is nodig om elektrisch rijden te realiseren
We zien twee positieve ontwikkelingen die belangrijk zijn om het energiesysteem van de toekomst mogelijk te maken.
  • Het aanbod van zon- en windenergie groeit, ook het nieuwe kabinet zet hier weer op in. Duurzame energie is binnen afzienbare tijd goedkoper dan energie uit kolen en gas.
  • Daarnaast rijden in 2025 alleen al in Nederland een miljoen elektrische auto’s.
Als we zon- en windenergie koppelen aan het snel groeiende aantal elektrische voertuigen, dan kunnen we de energietransitie van fossiele naar duurzame brandstoffen versnellen. De batterijen van elektrische voertuigen zijn hierbij een onmisbare schakel. Ze bieden een geweldige kans om schone energie op te slaan om deze later weer terug te leveren om mee te koken, te douchen of te verwarmen. Ook willen we niet dat al die elektrische auto’s tegelijk worden opgeladen als werkend Nederland rond vijf uur thuiskomt en aan de aardappels zit,. We willen dat dit overdag gebeurt als er bijvoorbeeld veel zonne-energie beschikbaar is, of ’s nachts op windenergie.

Door dit zogenoemde slim laden en ontladen voorkomen we dat miljardeninvesteringen aan het elektriciteitsnet nodig zijn om de groeiende belasting van het netwerk op te vangen en we profiteren van het gebruik van meer zonne- en windenergie.

Nederland is wereldwijd de absolute koploper Slim Laden
Nederland is nu al een grote proeftuin waarin bedrijven, wetenschappers en overheden samenwerken aan innovatie en onderzoek om de energietransitie mogelijk te maken. We willen onze ambities waar maken en daarbij is de ambitie van onze nieuwe regering een positief signaal. Toch zal er nog fors geïnvesteerd moeten worden om deze ook te realiseren.

Wij hopen dat het kabinet en de klimaatminister dit ondersteunen, want elektrisch vervoer biedt prachtige kansen als we die voertuigen wel op duurzame energie laten rijden. Als dat lukt ziet het er zonnig uit. Dan kunnen we in de toekomst wonen, werken en rijden op energie uit zon en wind.




Deel dit artikel:                   





LTC Platform van Andes op GeoBusiness NL Plein tijdens InfraTech 2019
Weblogposting
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht








[Banners]