Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 13-10-2017


Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden




door Rutger de Croon manager van het Living Lab Smart Charging; een open platform waarin bedrijven, onderzoekers en overheden samenwerken aan innovaties en producten om elektrische voertuigen in te zetten om de overgang naar een energiesysteem met zonne- en windenergie te versnellen.

Het nieuwe kabinet spreekt in het regeerakkoord de ambitie uit dat het Nederlandse wagenpark uiterlijk in 2030 emissieloos is. Het kabinet gaat voor een slim en duurzaam vervoersysteem. Op zich is dat te prijzen, maar dat dit pas in 2030 gerealiseerd moet zijn is helaas weinig ambitieus. Elektrische voertuigen kunnen een grote rol spelen bij het behalen van die doelstellingen. Tenminste als we er voor zorgen dat deze gaan rijden op schone energie, want anders is die ambitie van het kabinet weinig waard.

Jubelend van trots kondigde het ene na het andere bedrijf de afgelopen weken aan dat ze compleet overgaan op elektrisch vervoer. Ook de autoproducenten zijn inmiddels om en zetten vol in op elektrische wagens. De stap die de Nederlandse regering nu zet is dan ook een logische en een hele positieve, maar het brengt een paar grote uitdagingen met zich mee waar nog te weinig over wordt nagedacht. Ons energiesysteem is namelijk nog niet voldoende ingericht op deze verandering. Het netwerk kan de belasting van al die auto’s die lokaal en tegelijkertijd opladen niet aan.

Een energierevolutie is nodig om elektrisch rijden te realiseren<>
We zien twee positieve ontwikkelingen die belangrijk zijn om het energiesysteem van de toekomst mogelijk te maken.
  • Het aanbod van zon- en windenergie groeit, ook het nieuwe kabinet zet hier weer op in. Duurzame energie is binnen afzienbare tijd goedkoper dan energie uit kolen en gas.
  • Daarnaast rijden in 2025 alleen al in Nederland een miljoen elektrische auto’s.
Als we zon- en windenergie koppelen aan het snel groeiende aantal elektrische voertuigen, dan kunnen we de energietransitie van fossiele naar duurzame brandstoffen versnellen. De batterijen van elektrische voertuigen zijn hierbij een onmisbare schakel. Ze bieden een geweldige kans om schone energie op te slaan om deze later weer terug te leveren om mee te koken, te douchen of te verwarmen. Ook willen we niet dat al die elektrische auto’s tegelijk worden opgeladen als werkend Nederland rond vijf uur thuiskomt en aan de aardappels zit,. We willen dat dit overdag gebeurt als er bijvoorbeeld veel zonne-energie beschikbaar is, of ’s nachts op windenergie.

Door dit zogenoemde slim laden en ontladen voorkomen we dat miljardeninvesteringen aan het elektriciteitsnet nodig zijn om de groeiende belasting van het netwerk op te vangen en we profiteren van het gebruik van meer zonne- en windenergie.

Nederland is wereldwijd de absolute koploper Slim Laden<>
Nederland is nu al een grote proeftuin waarin bedrijven, wetenschappers en overheden samenwerken aan innovatie en onderzoek om de energietransitie mogelijk te maken. We willen onze ambities waar maken en daarbij is de ambitie van onze nieuwe regering een positief signaal. Toch zal er nog fors geïnvesteerd moeten worden om deze ook te realiseren.

Wij hopen dat het kabinet en de klimaatminister dit ondersteunen, want elektrisch vervoer biedt prachtige kansen als we die voertuigen wel op duurzame energie laten rijden. Als dat lukt ziet het er zonnig uit. Dan kunnen we in de toekomst wonen, werken en rijden op energie uit zon en wind.




Deel dit artikel:                   





ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]