Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 13-10-2017


Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden




door Rutger de Croon manager van het Living Lab Smart Charging; een open platform waarin bedrijven, onderzoekers en overheden samenwerken aan innovaties en producten om elektrische voertuigen in te zetten om de overgang naar een energiesysteem met zonne- en windenergie te versnellen.

Het nieuwe kabinet spreekt in het regeerakkoord de ambitie uit dat het Nederlandse wagenpark uiterlijk in 2030 emissieloos is. Het kabinet gaat voor een slim en duurzaam vervoersysteem. Op zich is dat te prijzen, maar dat dit pas in 2030 gerealiseerd moet zijn is helaas weinig ambitieus. Elektrische voertuigen kunnen een grote rol spelen bij het behalen van die doelstellingen. Tenminste als we er voor zorgen dat deze gaan rijden op schone energie, want anders is die ambitie van het kabinet weinig waard.

Jubelend van trots kondigde het ene na het andere bedrijf de afgelopen weken aan dat ze compleet overgaan op elektrisch vervoer. Ook de autoproducenten zijn inmiddels om en zetten vol in op elektrische wagens. De stap die de Nederlandse regering nu zet is dan ook een logische en een hele positieve, maar het brengt een paar grote uitdagingen met zich mee waar nog te weinig over wordt nagedacht. Ons energiesysteem is namelijk nog niet voldoende ingericht op deze verandering. Het netwerk kan de belasting van al die auto’s die lokaal en tegelijkertijd opladen niet aan.

Een energierevolutie is nodig om elektrisch rijden te realiseren
We zien twee positieve ontwikkelingen die belangrijk zijn om het energiesysteem van de toekomst mogelijk te maken.
  • Het aanbod van zon- en windenergie groeit, ook het nieuwe kabinet zet hier weer op in. Duurzame energie is binnen afzienbare tijd goedkoper dan energie uit kolen en gas.
  • Daarnaast rijden in 2025 alleen al in Nederland een miljoen elektrische auto’s.
Als we zon- en windenergie koppelen aan het snel groeiende aantal elektrische voertuigen, dan kunnen we de energietransitie van fossiele naar duurzame brandstoffen versnellen. De batterijen van elektrische voertuigen zijn hierbij een onmisbare schakel. Ze bieden een geweldige kans om schone energie op te slaan om deze later weer terug te leveren om mee te koken, te douchen of te verwarmen. Ook willen we niet dat al die elektrische auto’s tegelijk worden opgeladen als werkend Nederland rond vijf uur thuiskomt en aan de aardappels zit,. We willen dat dit overdag gebeurt als er bijvoorbeeld veel zonne-energie beschikbaar is, of ’s nachts op windenergie.

Door dit zogenoemde slim laden en ontladen voorkomen we dat miljardeninvesteringen aan het elektriciteitsnet nodig zijn om de groeiende belasting van het netwerk op te vangen en we profiteren van het gebruik van meer zonne- en windenergie.

Nederland is wereldwijd de absolute koploper Slim Laden
Nederland is nu al een grote proeftuin waarin bedrijven, wetenschappers en overheden samenwerken aan innovatie en onderzoek om de energietransitie mogelijk te maken. We willen onze ambities waar maken en daarbij is de ambitie van onze nieuwe regering een positief signaal. Toch zal er nog fors geïnvesteerd moeten worden om deze ook te realiseren.

Wij hopen dat het kabinet en de klimaatminister dit ondersteunen, want elektrisch vervoer biedt prachtige kansen als we die voertuigen wel op duurzame energie laten rijden. Als dat lukt ziet het er zonnig uit. Dan kunnen we in de toekomst wonen, werken en rijden op energie uit zon en wind.




Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]