Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 13-10-2017


Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden




door Rutger de Croon manager van het Living Lab Smart Charging; een open platform waarin bedrijven, onderzoekers en overheden samenwerken aan innovaties en producten om elektrische voertuigen in te zetten om de overgang naar een energiesysteem met zonne- en windenergie te versnellen.

Het nieuwe kabinet spreekt in het regeerakkoord de ambitie uit dat het Nederlandse wagenpark uiterlijk in 2030 emissieloos is. Het kabinet gaat voor een slim en duurzaam vervoersysteem. Op zich is dat te prijzen, maar dat dit pas in 2030 gerealiseerd moet zijn is helaas weinig ambitieus. Elektrische voertuigen kunnen een grote rol spelen bij het behalen van die doelstellingen. Tenminste als we er voor zorgen dat deze gaan rijden op schone energie, want anders is die ambitie van het kabinet weinig waard.

Jubelend van trots kondigde het ene na het andere bedrijf de afgelopen weken aan dat ze compleet overgaan op elektrisch vervoer. Ook de autoproducenten zijn inmiddels om en zetten vol in op elektrische wagens. De stap die de Nederlandse regering nu zet is dan ook een logische en een hele positieve, maar het brengt een paar grote uitdagingen met zich mee waar nog te weinig over wordt nagedacht. Ons energiesysteem is namelijk nog niet voldoende ingericht op deze verandering. Het netwerk kan de belasting van al die auto’s die lokaal en tegelijkertijd opladen niet aan.

Een energierevolutie is nodig om elektrisch rijden te realiseren<>
We zien twee positieve ontwikkelingen die belangrijk zijn om het energiesysteem van de toekomst mogelijk te maken.
  • Het aanbod van zon- en windenergie groeit, ook het nieuwe kabinet zet hier weer op in. Duurzame energie is binnen afzienbare tijd goedkoper dan energie uit kolen en gas.
  • Daarnaast rijden in 2025 alleen al in Nederland een miljoen elektrische auto’s.
Als we zon- en windenergie koppelen aan het snel groeiende aantal elektrische voertuigen, dan kunnen we de energietransitie van fossiele naar duurzame brandstoffen versnellen. De batterijen van elektrische voertuigen zijn hierbij een onmisbare schakel. Ze bieden een geweldige kans om schone energie op te slaan om deze later weer terug te leveren om mee te koken, te douchen of te verwarmen. Ook willen we niet dat al die elektrische auto’s tegelijk worden opgeladen als werkend Nederland rond vijf uur thuiskomt en aan de aardappels zit,. We willen dat dit overdag gebeurt als er bijvoorbeeld veel zonne-energie beschikbaar is, of ’s nachts op windenergie.

Door dit zogenoemde slim laden en ontladen voorkomen we dat miljardeninvesteringen aan het elektriciteitsnet nodig zijn om de groeiende belasting van het netwerk op te vangen en we profiteren van het gebruik van meer zonne- en windenergie.

Nederland is wereldwijd de absolute koploper Slim Laden<>
Nederland is nu al een grote proeftuin waarin bedrijven, wetenschappers en overheden samenwerken aan innovatie en onderzoek om de energietransitie mogelijk te maken. We willen onze ambities waar maken en daarbij is de ambitie van onze nieuwe regering een positief signaal. Toch zal er nog fors geïnvesteerd moeten worden om deze ook te realiseren.

Wij hopen dat het kabinet en de klimaatminister dit ondersteunen, want elektrisch vervoer biedt prachtige kansen als we die voertuigen wel op duurzame energie laten rijden. Als dat lukt ziet het er zonnig uit. Dan kunnen we in de toekomst wonen, werken en rijden op energie uit zon en wind.




Deel dit artikel:                   





ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Strukton Civiel heeft samen met Waterbedrijf Groningen en Royal HaskoningDHV een complexe klus uitgevoerd.
Nieuwsbericht
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
Duurzaam zoab van KWS krijgt eerste certificaat van Asfaltkwaliteitsloket
Nieuwsbericht
Aandacht voor veiligheid in aanbestedingen en contracten
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Gebruik openbaar vervoer in provincie Utrecht blijft stijgen
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Start inspraak Verlegging N825 Nettelhorsterweg
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant stimuleert aanschaf elektrische deelauto's
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto's in de stad stap dichterbij
Nieuwsbericht
Provincie Zuid-Holland koopt grond aan voor Slimme Centrale
Nieuwsbericht
Minister pakt knelpunt scheepvaart bij Nijmegen aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt project Krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal aan Ploegam B.V.
Nieuwsbericht
Sterke groei buitenlandse arbeidskrachten in de bouw
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]