Interview Piet Zijlstra over het Wegdekreflectieplein tijdens InfraTech 2017: Presentatie Kennismodule wegdekreflectie, veel praktijkvoorbeelden en lezingen

Piet Zijlstra - Bron: PolyCiviel

Interview met Piet Zijlstra van PolyCiviel. Hij is de mede-organisator en woordvoerder van het Wegdekreflectieplein tijdens InfraTech 2017.

1. Er wordt op InfraTech 2017 in Hal 5 weer een Wegdekreflectieplein ingericht. Waarom is dat?

In navolging van InfraTech 2015 is er weer een wegdekreflectieplein vanwege het grote succes in de voorgaande editie. Er kwamen toen ca. 12.000 bezoekers langs. Tevens is deze InfraTech voor ons een mijlpaal omdat na twee jaar keihard werken de Kennismodule wegdekreflectie (optische eigenschappen van wegdekken) door het CROW wordt gepresenteerd op het plein (18 januari 2017 om 14.00 uur). Daarnaast krijgt wegdekreflectie een plekje in de nieuwe NPR13201:2016, de Nederlandse Praktijk Richtlijn voor Openbare Verlichting die eind januari uitkomt. Dit betekent dat er nog bredere toepassing van wegdekreflectie zal komen nu er duidelijke handvatten zijn voor ontwerpers en beheerders bij gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat.

Ook laten wij natuurlijk heel veel praktijkvoorbeelden zien van toepassingen in de afgelopen twee jaar.

2. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van wegdekreflectie die te zien zullen zijn op het Wegdekreflectieplein?

Er zijn diverse standhouders op het wegdekreflectieplein met hun eigen specialismen.

Zo zullen reflecterende bestrating en (trottoir)banden te zien zijn, leveranciers van reflecterende steenslagen, asfaltproducenten met wegdekreflectie uit asfalt en oppervlakbehandelingen, meetmethodieken voor reflectie van wegdekken, stroefheidmetingen van wegdekken in relatie tot reflectie, een methode voor het verkrijgen van reflectie door schuren, retexen of planeren op asfalt en beton en passieve markeringen.

De diverse producenten hebben hun processen verder geoptimaliseerd voor de beste resultaten en de ontwikkelingen nemen een grote vlucht.

Verder is er een programma van diverse lezingen op het wegdekreflectieplein die een bezoek meer dan waard zijn.

3. De NPR13201 vervangt na januari 2017 de ROVL uit 2011. Het effect van wegdekreflectie op sociale veiligheid is voor het eerst opgenomen in de NPR13201. Kunt u uitleggen waarom dit is gedaan?

Voor verkeersdeelnemers is het kunnen waarnemen van gezichtskenmerken bij de andere verkeersdeelnemers belangrijk. Voor sociale veiligheid is het belangrijk de blikrichting, emotionele staat, intentie (lichaamstaal) en, of identiteit vast te kunnen stellen. Aan de hand hiervan kan men inschatten of de ander mogelijk een gevaar vormt en indien nodig daarop tijdig reageren. Voor verkeersveiligheid helpt het om in een mogelijke conflictsituatie de blikrichting te kunnen zien. Dit is bijvoorbeeld voor fietsers belangrijke informatie over óf zij gezien zijn door een automobilist. Een en ander heeft ook te maken met het steeds meer toepassen van LEDverlichting in de openbare ruimte. LED geeft toch een ander beeld dan de conventionele verlichting. Door het bieden van goede verticale verlichtingssterkte worden verticale obstakels en personen in het blikveld zichtbaar. In Nederland is daarom steeds meer aandacht ontstaan voor het toepassen van wegdekken met een hogere wegdekreflectie met als reden om met minder licht hetzelfde resultaat te kunnen bereiken. We beschouwen als eindresultaat naast het primaire doel van het waarnemen en zicht op de omgeving het verhogen van de verkeers- en sociale-veiligheid, comfort en leefbaarheid.

Bij het ontwerp van de openbare verlichting voor wegen met een verkeersfunctie wordt met het luminantie concept gerekend. De voordelen van verhoogde wegdekreflectie kunnen hier dan ook relatief eenvoudig worden meegenomen in het ontwerp. In verblijfsgebieden heeft wegdekreflectie ook invloed op de kwaliteitscriteria voor openbare verlichting. Deze invloed nog niet standaard meegenomen in het lichtontwerp/ lichtberekeningen van verblijfsgebieden. Met behulp van de meetwaarde Rho is het mogelijk om de invloed te berekenen van de reflectie op de verticale verlichtingssterkte. Optisch gezien is Rho een reflectiegraad ook wel Albedo genoemd. Rho wordt gemakshalve vergeleken met een gemakkelijk te meten Y-waarde. Met de Y-waarde wordt de hoeveelheid licht aangeduid die door een kleur wordt teruggekaatst in procenten. In berekeningssoftware (zoals Dialux) kan de Rho-waarde worden gebruikt voor het berekenen van de indirecte verticale verlichtingssterkte. Het meenemen van de wegdekreflectie in verblijfsgebieden heeft aanzienlijk invloed op de kwalitatieve eisen.

4. Wegdekreflectie bestaat al langer. Waarom is dit onderwerp de laatste jaren zo belangrijk geworden?

Wegdekreflectie is zoal gezegd steeds belangrijker geworden in verband met het waarnemen en zicht op de omgeving; het verlagen van energieverbruik, het reduceren van CO2, het verhogen van de verkeers- en sociale-veiligheid en ook voor comfort en leefbaarheid. Ook speelt de vergrijzing een rol omdat de ouder wordende mens ook veel meer licht nodig heeft vanwege sterke afname van gezichtsvermogen (dat begint al vanaf het 40e levensjaar).

Verkeersveiligheid vraagt ook om andere benaderingen. Een voorbeeld daarvan is dat oudere mensen meer gebruik maken van de E-bike. Dat betekent met hogere snelheden bij afnemend gezichtsvermogen moeten reageren op wegen en fietspaden. Wegdekreflectie kan hier een grote rol spelen vanwege contrast en veel beter zicht op het verloop van de weg of het fietspad alsook beter zicht van verkeersdeelnemers in conflictsituaties, denk aan kruisingen.

5. Wat kan de markt in de komende jaren nog gaan verwachten op het gebied van wegdekreflectie?

De ontwikkelingen gaan steeds verder. Momenteel zijn er al voorbeelden met de combinatie van geluidreducerend èn reflecterend asfalt die het erg goed doen. Naast asfalt en oppervlakbehandelingen zijn er verdergaande ontwikkelingen met toepassing van wegdekreflectie in beton als bijvoorbeeld prefab fietspad-elementen. De bekende rode fietspaden en fietssuggestiestroken worden steeds meer toegepast in een rode uitvoering gecombineerd met witte reflecterende steenslag enerzijds om het zicht en contrast met de berm voor de fietser te verbeteren en anderzijds om eerder door de automobilist te worden gezien. Verder ben ik bezig met sensoren die de wegdekreflectie meten en de verlichting daarop aanpassen en zo verwacht ik nog meer toepassingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur

Interview Piet Zijlstra over het Wegdekreflectieplein tijdens InfraTech 2017: Presentatie Kennismodule wegdekreflectie, veel praktijkvoorbeelden en lezingen | Infrasite

Interview Piet Zijlstra over het Wegdekreflectieplein tijdens InfraTech 2017: Presentatie Kennismodule wegdekreflectie, veel praktijkvoorbeelden en lezingen

Piet Zijlstra - Bron: PolyCiviel

Interview met Piet Zijlstra van PolyCiviel. Hij is de mede-organisator en woordvoerder van het Wegdekreflectieplein tijdens InfraTech 2017.

1. Er wordt op InfraTech 2017 in Hal 5 weer een Wegdekreflectieplein ingericht. Waarom is dat?

In navolging van InfraTech 2015 is er weer een wegdekreflectieplein vanwege het grote succes in de voorgaande editie. Er kwamen toen ca. 12.000 bezoekers langs. Tevens is deze InfraTech voor ons een mijlpaal omdat na twee jaar keihard werken de Kennismodule wegdekreflectie (optische eigenschappen van wegdekken) door het CROW wordt gepresenteerd op het plein (18 januari 2017 om 14.00 uur). Daarnaast krijgt wegdekreflectie een plekje in de nieuwe NPR13201:2016, de Nederlandse Praktijk Richtlijn voor Openbare Verlichting die eind januari uitkomt. Dit betekent dat er nog bredere toepassing van wegdekreflectie zal komen nu er duidelijke handvatten zijn voor ontwerpers en beheerders bij gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat.

Ook laten wij natuurlijk heel veel praktijkvoorbeelden zien van toepassingen in de afgelopen twee jaar.

2. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van wegdekreflectie die te zien zullen zijn op het Wegdekreflectieplein?

Er zijn diverse standhouders op het wegdekreflectieplein met hun eigen specialismen.

Zo zullen reflecterende bestrating en (trottoir)banden te zien zijn, leveranciers van reflecterende steenslagen, asfaltproducenten met wegdekreflectie uit asfalt en oppervlakbehandelingen, meetmethodieken voor reflectie van wegdekken, stroefheidmetingen van wegdekken in relatie tot reflectie, een methode voor het verkrijgen van reflectie door schuren, retexen of planeren op asfalt en beton en passieve markeringen.

De diverse producenten hebben hun processen verder geoptimaliseerd voor de beste resultaten en de ontwikkelingen nemen een grote vlucht.

Verder is er een programma van diverse lezingen op het wegdekreflectieplein die een bezoek meer dan waard zijn.

3. De NPR13201 vervangt na januari 2017 de ROVL uit 2011. Het effect van wegdekreflectie op sociale veiligheid is voor het eerst opgenomen in de NPR13201. Kunt u uitleggen waarom dit is gedaan?

Voor verkeersdeelnemers is het kunnen waarnemen van gezichtskenmerken bij de andere verkeersdeelnemers belangrijk. Voor sociale veiligheid is het belangrijk de blikrichting, emotionele staat, intentie (lichaamstaal) en, of identiteit vast te kunnen stellen. Aan de hand hiervan kan men inschatten of de ander mogelijk een gevaar vormt en indien nodig daarop tijdig reageren. Voor verkeersveiligheid helpt het om in een mogelijke conflictsituatie de blikrichting te kunnen zien. Dit is bijvoorbeeld voor fietsers belangrijke informatie over óf zij gezien zijn door een automobilist. Een en ander heeft ook te maken met het steeds meer toepassen van LEDverlichting in de openbare ruimte. LED geeft toch een ander beeld dan de conventionele verlichting. Door het bieden van goede verticale verlichtingssterkte worden verticale obstakels en personen in het blikveld zichtbaar. In Nederland is daarom steeds meer aandacht ontstaan voor het toepassen van wegdekken met een hogere wegdekreflectie met als reden om met minder licht hetzelfde resultaat te kunnen bereiken. We beschouwen als eindresultaat naast het primaire doel van het waarnemen en zicht op de omgeving het verhogen van de verkeers- en sociale-veiligheid, comfort en leefbaarheid.

Bij het ontwerp van de openbare verlichting voor wegen met een verkeersfunctie wordt met het luminantie concept gerekend. De voordelen van verhoogde wegdekreflectie kunnen hier dan ook relatief eenvoudig worden meegenomen in het ontwerp. In verblijfsgebieden heeft wegdekreflectie ook invloed op de kwaliteitscriteria voor openbare verlichting. Deze invloed nog niet standaard meegenomen in het lichtontwerp/ lichtberekeningen van verblijfsgebieden. Met behulp van de meetwaarde Rho is het mogelijk om de invloed te berekenen van de reflectie op de verticale verlichtingssterkte. Optisch gezien is Rho een reflectiegraad ook wel Albedo genoemd. Rho wordt gemakshalve vergeleken met een gemakkelijk te meten Y-waarde. Met de Y-waarde wordt de hoeveelheid licht aangeduid die door een kleur wordt teruggekaatst in procenten. In berekeningssoftware (zoals Dialux) kan de Rho-waarde worden gebruikt voor het berekenen van de indirecte verticale verlichtingssterkte. Het meenemen van de wegdekreflectie in verblijfsgebieden heeft aanzienlijk invloed op de kwalitatieve eisen.

4. Wegdekreflectie bestaat al langer. Waarom is dit onderwerp de laatste jaren zo belangrijk geworden?

Wegdekreflectie is zoal gezegd steeds belangrijker geworden in verband met het waarnemen en zicht op de omgeving; het verlagen van energieverbruik, het reduceren van CO2, het verhogen van de verkeers- en sociale-veiligheid en ook voor comfort en leefbaarheid. Ook speelt de vergrijzing een rol omdat de ouder wordende mens ook veel meer licht nodig heeft vanwege sterke afname van gezichtsvermogen (dat begint al vanaf het 40e levensjaar).

Verkeersveiligheid vraagt ook om andere benaderingen. Een voorbeeld daarvan is dat oudere mensen meer gebruik maken van de E-bike. Dat betekent met hogere snelheden bij afnemend gezichtsvermogen moeten reageren op wegen en fietspaden. Wegdekreflectie kan hier een grote rol spelen vanwege contrast en veel beter zicht op het verloop van de weg of het fietspad alsook beter zicht van verkeersdeelnemers in conflictsituaties, denk aan kruisingen.

5. Wat kan de markt in de komende jaren nog gaan verwachten op het gebied van wegdekreflectie?

De ontwikkelingen gaan steeds verder. Momenteel zijn er al voorbeelden met de combinatie van geluidreducerend èn reflecterend asfalt die het erg goed doen. Naast asfalt en oppervlakbehandelingen zijn er verdergaande ontwikkelingen met toepassing van wegdekreflectie in beton als bijvoorbeeld prefab fietspad-elementen. De bekende rode fietspaden en fietssuggestiestroken worden steeds meer toegepast in een rode uitvoering gecombineerd met witte reflecterende steenslag enerzijds om het zicht en contrast met de berm voor de fietser te verbeteren en anderzijds om eerder door de automobilist te worden gezien. Verder ben ik bezig met sensoren die de wegdekreflectie meten en de verlichting daarop aanpassen en zo verwacht ik nog meer toepassingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur