Interview Waldeck Podgorski over de ervaring met contractvormen Hartelkering

Foto: Ivo Ketelaar

Interview Waldeck Podgorski, Service Operations Head Siemens Mobility, over de ervaring met de contractvormen voor de vervanging van de installatie van de Hartelkering en het meerjarig onderhoud.

De Hartelkering is een stormvloedkering in het Hartelkanaal en maakt samen met de Maeslantkering en een aantal dijkversterkingen in het benedenrivierengebied deel uit van de Europoortkering. De Hartelkering bestaat uit twee ellipsvormige schuiven met een overspanningslengte van 49,3 en 98 meter die tussen ovale torens verticaal beweegbaar zijn opgehangen. Siemens Mobility heeft in opdracht van Rijkswaterstaat de volledige bediening- en besturingsinstallatie en het netwerk vervangen. Het werk is opgeleverd in 2011. Daarna tekende Siemens een 15-jarig onderhoudscontract.

1. Siemens Nederland heeft in 2012 met Rijkswaterstaat een innovatief 15-jarig contract getekend voor het onderhoud aan en het up to date houden van de bedienings- en besturingssystemen van de Hartelkering. Siemens Nederland is de eerste onderneming die een dergelijk contract voor het onderhoud van een waterkering afsloot. Het contract dat Siemens en Rijkswaterstaat tekenden is omvangrijk. Waaruit bestond dat contract?

De doelstelling van dit contract is tweeledig. Ten eerste heeft Siemens de verplichting om de gehele installatie 15 jaar te onderhouden waarbij de performance van deze installatie moet blijven voldoen aan zeer hoge functionaliteiteisen. Dit betekent dat Siemens in de genoemde periode en naast het reguliere onderhoud meerdere malen een technische migratie realiseert. Dit is noodzakelijk gelet op de levensduur van enkele componenten. Ten tweede betreft het een contractvorm die gebaseerd is op systeem gerichte contractbeheersing. Kort gezegd, Siemens moet middels "verificatie en validatie" aantonen dat de installatie blijft voldoen aan de gestelde eisen en dat alle onze primaire bedrijfsprocessen onder controle zijn. Hierop wordt Siemens gedurende de looptijd van het contract periodiek getoetst.

2. Op uw website ‘Mobility Matters’ staat dat het een contract is volgens het principe van ‘Markt tenzij’: taken die Rijkswaterstaat traditioneel zelf uitvoerde op het gebied van aanleg, beheer en onderhoud, worden overgedragen aan de markt. Rijkswaterstaat schrijft voor hoe alles moet werken, maar laat het ontwerp of het bedenken van de oplossing over aan de markt. Dat vraagt om goede samenwerking tussen de overheid en de marktpartijen. Waarin uit dit zich voor u?

Siemens is een onderneming met duurzame klantrelaties die vaak gebaseerd zijn op jarenlange samenwerking in verschillende projecten of onderhoudsperiodes. Ook met Rijkswaterstaat heeft Siemens inmiddels een behoorlijke geschiedenis en het principe ‘Markt tenzij’ sluit goed aan op hoe Siemens aankijkt tegen het in stand houden van grote en complexe installaties. Siemens heeft namelijk als systeemleverancier specifieke domeinkennis en ervaring om de ‘life cycle performance’ van de geleverde installaties te optimaliseren in relatie tot de levensduur kosten. Daar hoort dan ook een professionele opdrachtgever bij die de functionele eisen scherp formuleert en Siemens de ruimte geeft om hier invulling aan te geven. In het geval van de Hartelkering zijn deze verhoudingen in balans wat resulteert in een goede samenwerking én performance van de installatie.

3. Waarin verschilde voor u het inschrijven op een project op basis van functioneel specificeren ten opzichte van traditionelere contractvormen?

Voornamelijk de verschuiving van ‘systeemverantwoordelijkheid’ van opdrachtgever naar opdrachtnemer en de ‘vrijheid’ die de opdrachtnemer krijgt in het ontwerp of onderhoudsconcept. Dit betekent zelf nadenken over innovatieve en nieuwe onderhoudsconcepten in plaats van het uitvoeren van een onderhoudsregime opgelegd door de opdrachtgever.

4. Zijn onderdelen als Life Cycle Management, Security Management en preventief- en correctief onderhoud gemakkelijker te realiseren in deze contractvorm? Kunt u uitleggen waarom?

Het is niet een kwestie van makkelijk of moeilijk, maar een harde voorwaarde om voor langere periode een bedienings- en besturingsinstallatie zoals deze up-to-date te kunnen houden. Zeker met alle snelle IT ontwikkelingen is het goed uitvoeren van onder andere life cycle-, change- en release management essentieel. Dit geldt voornamelijk voor het patchen of updaten van software, maar ook hardware componenten die tegenwoordig sneller obsolete raken.

5. Het onderhoudscontract heeft de eerste jaren achter de rug. Verloopt het onderhoud volgens uw verwachtingen? Bent u al leermomenten tegengekomen met betrekking tot vergelijkbare toekomstige langjarige onderhoudscontracten?

Het instandhoudingregime wordt uitgevoerd zoals gepland en in het kader van onder andere ‘life cycle management’ heeft Siemens al enkele migraties succesvol uitgevoerd. Dit zie ik ook terug bij andere installaties waar een langjarig onderhoudscontract is afgesloten. Leermomenten zijn er zowel bij Siemens als bij onze opdrachtgever. Echter het delen van sommige leermomenten over en weer geeft transparantie en schept vertrouwen. En juist dit is wat mij betreft een bepalend ingrediënt voor het succes van langjarige contracten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite

Interview Waldeck Podgorski over de ervaring met contractvormen Hartelkering | Infrasite

Interview Waldeck Podgorski over de ervaring met contractvormen Hartelkering

Foto: Ivo Ketelaar

Interview Waldeck Podgorski, Service Operations Head Siemens Mobility, over de ervaring met de contractvormen voor de vervanging van de installatie van de Hartelkering en het meerjarig onderhoud.

De Hartelkering is een stormvloedkering in het Hartelkanaal en maakt samen met de Maeslantkering en een aantal dijkversterkingen in het benedenrivierengebied deel uit van de Europoortkering. De Hartelkering bestaat uit twee ellipsvormige schuiven met een overspanningslengte van 49,3 en 98 meter die tussen ovale torens verticaal beweegbaar zijn opgehangen. Siemens Mobility heeft in opdracht van Rijkswaterstaat de volledige bediening- en besturingsinstallatie en het netwerk vervangen. Het werk is opgeleverd in 2011. Daarna tekende Siemens een 15-jarig onderhoudscontract.

1. Siemens Nederland heeft in 2012 met Rijkswaterstaat een innovatief 15-jarig contract getekend voor het onderhoud aan en het up to date houden van de bedienings- en besturingssystemen van de Hartelkering. Siemens Nederland is de eerste onderneming die een dergelijk contract voor het onderhoud van een waterkering afsloot. Het contract dat Siemens en Rijkswaterstaat tekenden is omvangrijk. Waaruit bestond dat contract?

De doelstelling van dit contract is tweeledig. Ten eerste heeft Siemens de verplichting om de gehele installatie 15 jaar te onderhouden waarbij de performance van deze installatie moet blijven voldoen aan zeer hoge functionaliteiteisen. Dit betekent dat Siemens in de genoemde periode en naast het reguliere onderhoud meerdere malen een technische migratie realiseert. Dit is noodzakelijk gelet op de levensduur van enkele componenten. Ten tweede betreft het een contractvorm die gebaseerd is op systeem gerichte contractbeheersing. Kort gezegd, Siemens moet middels "verificatie en validatie" aantonen dat de installatie blijft voldoen aan de gestelde eisen en dat alle onze primaire bedrijfsprocessen onder controle zijn. Hierop wordt Siemens gedurende de looptijd van het contract periodiek getoetst.

2. Op uw website ‘Mobility Matters’ staat dat het een contract is volgens het principe van ‘Markt tenzij’: taken die Rijkswaterstaat traditioneel zelf uitvoerde op het gebied van aanleg, beheer en onderhoud, worden overgedragen aan de markt. Rijkswaterstaat schrijft voor hoe alles moet werken, maar laat het ontwerp of het bedenken van de oplossing over aan de markt. Dat vraagt om goede samenwerking tussen de overheid en de marktpartijen. Waarin uit dit zich voor u?

Siemens is een onderneming met duurzame klantrelaties die vaak gebaseerd zijn op jarenlange samenwerking in verschillende projecten of onderhoudsperiodes. Ook met Rijkswaterstaat heeft Siemens inmiddels een behoorlijke geschiedenis en het principe ‘Markt tenzij’ sluit goed aan op hoe Siemens aankijkt tegen het in stand houden van grote en complexe installaties. Siemens heeft namelijk als systeemleverancier specifieke domeinkennis en ervaring om de ‘life cycle performance’ van de geleverde installaties te optimaliseren in relatie tot de levensduur kosten. Daar hoort dan ook een professionele opdrachtgever bij die de functionele eisen scherp formuleert en Siemens de ruimte geeft om hier invulling aan te geven. In het geval van de Hartelkering zijn deze verhoudingen in balans wat resulteert in een goede samenwerking én performance van de installatie.

3. Waarin verschilde voor u het inschrijven op een project op basis van functioneel specificeren ten opzichte van traditionelere contractvormen?

Voornamelijk de verschuiving van ‘systeemverantwoordelijkheid’ van opdrachtgever naar opdrachtnemer en de ‘vrijheid’ die de opdrachtnemer krijgt in het ontwerp of onderhoudsconcept. Dit betekent zelf nadenken over innovatieve en nieuwe onderhoudsconcepten in plaats van het uitvoeren van een onderhoudsregime opgelegd door de opdrachtgever.

4. Zijn onderdelen als Life Cycle Management, Security Management en preventief- en correctief onderhoud gemakkelijker te realiseren in deze contractvorm? Kunt u uitleggen waarom?

Het is niet een kwestie van makkelijk of moeilijk, maar een harde voorwaarde om voor langere periode een bedienings- en besturingsinstallatie zoals deze up-to-date te kunnen houden. Zeker met alle snelle IT ontwikkelingen is het goed uitvoeren van onder andere life cycle-, change- en release management essentieel. Dit geldt voornamelijk voor het patchen of updaten van software, maar ook hardware componenten die tegenwoordig sneller obsolete raken.

5. Het onderhoudscontract heeft de eerste jaren achter de rug. Verloopt het onderhoud volgens uw verwachtingen? Bent u al leermomenten tegengekomen met betrekking tot vergelijkbare toekomstige langjarige onderhoudscontracten?

Het instandhoudingregime wordt uitgevoerd zoals gepland en in het kader van onder andere ‘life cycle management’ heeft Siemens al enkele migraties succesvol uitgevoerd. Dit zie ik ook terug bij andere installaties waar een langjarig onderhoudscontract is afgesloten. Leermomenten zijn er zowel bij Siemens als bij onze opdrachtgever. Echter het delen van sommige leermomenten over en weer geeft transparantie en schept vertrouwen. En juist dit is wat mij betreft een bepalend ingrediënt voor het succes van langjarige contracten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite