Jan van der Heide - Foto: Pilz Nederland
Artikel | Datum: 10-06-2015


Interview met Jan van der Heide van Pilz over de onbekende mogelijkheden van de Safety PLC




Interview met Jan van der Heide van Pilz over de meer onbekende mogelijkheden van de Safety PLC in de Railsector, bij bruggen en sluizen en bij andere beweegbare kunstwerken.

1. De Safety PLC PSS 4000 van Pilz wordt veel gebruikt voor het aansturen van veiligheids- en automatiseringssystemen in de railsector en bij sluizen en bruggen. Wat is een Safety PLC en wat doet het?

Een Safety PLC is een ander woord voor veiligheidsbesturing. De Safety PLC van Pilz, PSS genoemd (Pilz Safety System) bestaat uit twee redundante CPU's (Central Processing Unit) die elkaar controleren en van afzonderlijke fabrikanten zijn (diversiteit). Deze processoren controleren elkaar en bij eenduidige uitkomst worden de uitgangen veilig aangestuurd. Vanuit gecertificeerde softwareblokken kunnen diverse schakelingen worden opgebouwd en communicatie tussen meerdere systemen kan middels een veiligheidsnetwerk protocol SafetyNET p worden gerealiseerd. Dit is een open netwerk dat ook door andere PLC leveranciers gebruikt kan worden.


2. De PLC kan meer dan alleen veiligheidsfuncties aan. Welke functies zijn dat?

PLC systemen kunnen en worden al heel veel toegepast in diverse applicaties met uiteenlopende functies zoals het aansturen van roldeuren, roltrappen, liften, kermisattracties, wissels, overwegen, treinen, bruggen, sluizen en nog veel meer. Het gaat dan niet alleen om het aansturen van de veiligheidsfuncties, maar de gehele industriële automatisering kan in PSS 4000 worden gedaan. Dus maar 1 PLC voor zowel de veilige als automatiseringstaken.


3. Wat is het voordeel van het inzetten van PLC's voor dergelijke functies?

Het gebruik van een (veiligheids) PLC zoals bijvoorbeeld die van Pilz (PSS 4000) geeft veel voordelen in o.a:
• het eenvoud van hergebruik van de goedgekeurde softwareblokken;
• grote besparingen aan (veiligheids)relais, bekabeling en ruimte besparing;
• de manier van diagnose en fout zoeken voor inbedrijfstelling en storingen;
• de systemen zijn veelal open door open netwerk protocollen als SafetyNET p
• de eenvoud van software aanpassingen.


4. Een van de laatste nieuwe toepassingen is de inzet van PLC's bij spoorwegovergangen, zoals Pilz tijdens de Rail-Tech 2015 tentoonstelde. Waarom bij spoorwegovergangen?

Voor de beursopstelling hebben we inderdaad een overweg meegenomen om het publiek te laten zien dat het aansturen van een dergelijke overweg met een Pilz PLC eenvoudig en veilig gerealiseerd kan worden. De overweg hebben we geleend van VRS. In de spoormarkt wordt de PLC pas sinds kort geaccepteerd als mogelijke oplossing. Pilz heeft als een van de weinige fabrikanten een PLC die voldoet aan de vereiste Cenelec normen en zelfs tot SIL4 kan worden ingezet.
Onze PLC is tevens TÜV SÜD gecertificeerd.


5. In welke 'kritische' branches zijn jullie actief met PLC's?

PLC systemen worden in vele kritische branches gebruikt, denk aan procesindustrie, stormvloedkeringen of wat dacht je van de vrijevaltoren waar per minuut vele attractiegangers zich volledig overgeven en vertrouwen op de techniek achter een PLC.


Deel dit artikel:                   





Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw met een tiende gestegen
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
TenneT intensiveert investeringen voor energietransitie
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Tien jaar zand voor kustonderhoud en bouw
Nieuwsbericht
Zorgvuldigheid voorop bij nieuwe planning zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Verbeteren ecologische waterkwaliteit Hollandsch Diep en Haringvliet
Nieuwsbericht
Uitbreiding getijdennatuur Eiland van Brienenoord
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht








[Banners]