Jan van der Heide - Foto: Pilz Nederland
Artikel | Datum: 10-06-2015


Interview met Jan van der Heide van Pilz over de onbekende mogelijkheden van de Safety PLC




Interview met Jan van der Heide van Pilz over de meer onbekende mogelijkheden van de Safety PLC in de Railsector, bij bruggen en sluizen en bij andere beweegbare kunstwerken.

1. De Safety PLC PSS 4000 van Pilz wordt veel gebruikt voor het aansturen van veiligheids- en automatiseringssystemen in de railsector en bij sluizen en bruggen. Wat is een Safety PLC en wat doet het?

Een Safety PLC is een ander woord voor veiligheidsbesturing. De Safety PLC van Pilz, PSS genoemd (Pilz Safety System) bestaat uit twee redundante CPU's (Central Processing Unit) die elkaar controleren en van afzonderlijke fabrikanten zijn (diversiteit). Deze processoren controleren elkaar en bij eenduidige uitkomst worden de uitgangen veilig aangestuurd. Vanuit gecertificeerde softwareblokken kunnen diverse schakelingen worden opgebouwd en communicatie tussen meerdere systemen kan middels een veiligheidsnetwerk protocol SafetyNET p worden gerealiseerd. Dit is een open netwerk dat ook door andere PLC leveranciers gebruikt kan worden.


2. De PLC kan meer dan alleen veiligheidsfuncties aan. Welke functies zijn dat?

PLC systemen kunnen en worden al heel veel toegepast in diverse applicaties met uiteenlopende functies zoals het aansturen van roldeuren, roltrappen, liften, kermisattracties, wissels, overwegen, treinen, bruggen, sluizen en nog veel meer. Het gaat dan niet alleen om het aansturen van de veiligheidsfuncties, maar de gehele industriële automatisering kan in PSS 4000 worden gedaan. Dus maar 1 PLC voor zowel de veilige als automatiseringstaken.


3. Wat is het voordeel van het inzetten van PLC's voor dergelijke functies?

Het gebruik van een (veiligheids) PLC zoals bijvoorbeeld die van Pilz (PSS 4000) geeft veel voordelen in o.a:
• het eenvoud van hergebruik van de goedgekeurde softwareblokken;
• grote besparingen aan (veiligheids)relais, bekabeling en ruimte besparing;
• de manier van diagnose en fout zoeken voor inbedrijfstelling en storingen;
• de systemen zijn veelal open door open netwerk protocollen als SafetyNET p
• de eenvoud van software aanpassingen.


4. Een van de laatste nieuwe toepassingen is de inzet van PLC's bij spoorwegovergangen, zoals Pilz tijdens de Rail-Tech 2015 tentoonstelde. Waarom bij spoorwegovergangen?

Voor de beursopstelling hebben we inderdaad een overweg meegenomen om het publiek te laten zien dat het aansturen van een dergelijke overweg met een Pilz PLC eenvoudig en veilig gerealiseerd kan worden. De overweg hebben we geleend van VRS. In de spoormarkt wordt de PLC pas sinds kort geaccepteerd als mogelijke oplossing. Pilz heeft als een van de weinige fabrikanten een PLC die voldoet aan de vereiste Cenelec normen en zelfs tot SIL4 kan worden ingezet.
Onze PLC is tevens TÜV SÜD gecertificeerd.


5. In welke 'kritische' branches zijn jullie actief met PLC's?

PLC systemen worden in vele kritische branches gebruikt, denk aan procesindustrie, stormvloedkeringen of wat dacht je van de vrijevaltoren waar per minuut vele attractiegangers zich volledig overgeven en vertrouwen op de techniek achter een PLC.


Deel dit artikel:                   





Voertuigen zonder bestuurder aan boord de weg op
Nieuwsbericht
Arcadis benoemt Rob Mooren tot directeur Global Solutions
Nieuwsbericht
Hoogwatergeul Veessen-Wapenveld klaar voor extreem hoog water IJssel
Nieuwsbericht
Moerdijkbrug: 25 juli tot en met 11 augustus geen treinverkeer
Nieuwsbericht
Heijmans: aanpassing strategie en nieuwe afspraken financiering
Nieuwsbericht
A12 bij Gouda gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland
Nieuwsbericht
Minister en provincie bekrachtigen aanpak knooppunt Hooipolder
Nieuwsbericht
Koninklijk bezoek bij eerste plaatsing Tulpi-bin in Krimpen aan den IJssel
Nieuwsbericht
Door slim combineren van informatie gaat ProRail vertragingen te lijf
Nieuwsbericht
Maurice Unck per 1 juni 2017 nieuwe directeur RET
Nieuwsbericht
Ontwerp en de realisatie Zuidasdok definitief gegund aan ZuidPlus
Nieuwsbericht
Definitieve afspraken over recreatieve bebouwing Nederlandse kust
Nieuwsbericht
TomTom Traffic Index: Haarlem stad met meeste filevertraging
Nieuwsbericht
BAM rapporteert voor 2016 hoger gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
Mobiliteitsexperts bundelen krachten bij Automotive Week 2017
Nieuwsbericht
Los Angeles Tops INRIX Global Congestion Ranking
Nieuwsbericht
Extra geld voor toekomstvaste aanpak bruggen project A27 Houten-Hooipolder
Nieuwsbericht
Herstelwerkzaamheden Wilhelminabrug medio 2017 klaar
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos krijgt nieuwe directeur
Nieuwsbericht
Voorbereidingen gestart voor werkzaamheden Varsseveld-Groenlo
Nieuwsbericht
Slimme weg officieel geopend
Nieuwsbericht
Klimaat vraagt om Deltaplan met concrete projecten
Nieuwsbericht
Fiets levert Utrecht 250 miljoen op
Nieuwsbericht








[Banners]