Artikel | Datum: 29-05-2015


Samenwerken voor een veilig spoor: ERTMS




Het Nederlandse spoor is één van de meest druk bereden sporen ter wereld. Het huidige systeem voor besturing en beveiliging van het spoor voldoet wel aan de huidige eisen maar is onderhevig aan veroudering en het biedt maar beperkte mogelijkheden voor de toekomst. wordt dit systeem vervangen en krijgt Nederland krijgt een nieuw systeem voor Spoorbeveiliging: European Rail Traffic Management System, oftewel ERTMS.
NIB vroeg Wim Fabries van het ministerie en Programmadirecteur van het samenwerkingsprogramma ERTMS wat voor impact dat heeft.


Europese samenwerking
De naam zegt het al, het is een Europees systeem waar sommige buurlanden al verder mee zijn dan wij. Wat kunnen we leren van voorbeelden uit het buitenland als het gaat om de implementatie van ERTMS?
'Er is contact met onze buurlanden waarmee we aan de Europese spoorverbindingen liggen. Afstemming over wat we aanleggen is cruciaal. Ieder land heeft een ander spoorsysteem en soms ook nog een andere spoorvisie. Wat dat betreft is er geen one-size-fits-all aanpak voor spoor, ook niet voor ERTMS. Voor wat betreft projectaanpak, aanbesteding en implementatie leren we verschillende zaken van verschillende landen.' aldus Fabries.
Hoe ver zijn ze bij onze Europese collega's dan al met de implementatie van ERTMS? Volgens Wim Fabries is Denemarken relatief het verste met voorbereidingen op nationale uitrol van ERTMS. Zij hebben de aanbestedingen erop zitten en willen in 2021 klaar zijn. Maar ook Zwitserland, België, Oostenrijk en Italië zijn al heel ver. 'Van deze landen kunnen we veel praktische zaken leren, bijvoorbeeld rond de aanpak van emplacementen en inbouw van ERTMS On Board Units (OBU's) in treinen.'

Samenwerking voorwaarde voor succes
Als je Fabries vraagt wat de belangrijkste voorwaarden zijn om ERTMS in Nederland te implementeren is zijn antwoord heel duidelijke: 'Voor de implementatie van ERTMS werken we op een nieuwe manier: namelijk als één programmateam met medewerkers vanuit ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Die samenwerking is een voorwaarde voor succes.' ERTMS wordt als één integraal systeem benaderd. Het moet zowel in de trein als in de baan werken. 
We kunnen ons voorstellen dat een project dat zo veelomvattend is en met zoveel partijen te maken heeft nogal wat voeten in aarde heeft. OP de vraag of Wim Fabries tip heeft voor de uitvoerende partijen onderstreept hij wederom het belang van samenwerking: 'We grijpen in de basis van het spoorsysteem in en hebben naast veiligheid en grensoverschrijdend vervoer (interoperabiliteit) ook doelstellingen ten aanzien van verbetering van capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. Dat lukt alleen wanneer partijen goed met elkaar samenwerken, om de invoering van ERTMS in de baan en in de treinen tot een succes te maken.

Overlast beperken
Natuurlijk is een politiek en maatschappelijk draagvlak ook belangrijk volgens de programmadirecteur. 'We betrekken en spreken consumentenorganisaties, vakbonden, vervoerders, maar ook leveranciers, ingenieursbureaus en aannemers. We merken dat de voorkeursbeslissing, die is gebaseerd op uitvoerig onderzoek, door deze partijen gedragen wordt. Ook in de planuitwerkingsfase, waar we nu in zitten, blijven we onze stakeholders intensief betrekken.'
Fabries stelt ook dat het nieuwe systeem goed werkbaar moet zijn voor de gebruikers: machinisten en treindienstleiders. Ze zullen daarom zoveel mogelijk een aaneengeschakeld netwerk van ERTMS-lijnen opleveren, zodat zo min mogelijk overgangen tussen het huidige ATB en ERTMS ontstaan. En de overlast voor de gebruikers tot een minimum beperkt wordt.
'Belangrijk is dat de winkel open blijft tijdens de verbouwing. Hier stemmen we onze uitrolstrategie op af.'


Dit interview is eerder gepubliceerd op het blog van het Nederlands Instituut voor de Bouw.


Deel dit artikel:                   





Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Minste daling werkzoekenden in de bouw in Noord-Holland
Weblogposting
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nieuwe koepel betonsector gaat Betonhuis heten
Nieuwsbericht
Nationale Databank Wegverkeersgegevens viert tienjarig jubileum
Nieuwsbericht
Prijsvraag Energielandschap van de Toekomst
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
Gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies met ProMeV Light
Nieuwsbericht
Smart Shipping Challenge: stap naar slimme en veilige binnenvaart
Nieuwsbericht
Terugblik Waterbouwdag 2017
Weblogposting
Ambitie N33 Midden: volledig energieneutrale rijksweg
Nieuwsbericht
Circulaire economie weer een stapje dichterbij
Nieuwsbericht
SWARCO verkeersregelkundige ITS applicaties met open source tooling
Weblogposting
SWARCO iTC2- iVRI gecertificeerd volgens nieuwe NEN norm 3384 met intergroentijden
Weblogposting
Rotterdams verkeerslicht wijst op gevaren gebruik mobieltje op de fiets
Nieuwsbericht
Poortjes Amsterdam Centraal dicht
Nieuwsbericht








[Banners]