Artikel | Datum: 29-05-2015


Samenwerken voor een veilig spoor: ERTMS




Het Nederlandse spoor is één van de meest druk bereden sporen ter wereld. Het huidige systeem voor besturing en beveiliging van het spoor voldoet wel aan de huidige eisen maar is onderhevig aan veroudering en het biedt maar beperkte mogelijkheden voor de toekomst. wordt dit systeem vervangen en krijgt Nederland krijgt een nieuw systeem voor Spoorbeveiliging: European Rail Traffic Management System, oftewel ERTMS.
NIB vroeg Wim Fabries van het ministerie en Programmadirecteur van het samenwerkingsprogramma ERTMS wat voor impact dat heeft.


Europese samenwerking
De naam zegt het al, het is een Europees systeem waar sommige buurlanden al verder mee zijn dan wij. Wat kunnen we leren van voorbeelden uit het buitenland als het gaat om de implementatie van ERTMS?
'Er is contact met onze buurlanden waarmee we aan de Europese spoorverbindingen liggen. Afstemming over wat we aanleggen is cruciaal. Ieder land heeft een ander spoorsysteem en soms ook nog een andere spoorvisie. Wat dat betreft is er geen one-size-fits-all aanpak voor spoor, ook niet voor ERTMS. Voor wat betreft projectaanpak, aanbesteding en implementatie leren we verschillende zaken van verschillende landen.' aldus Fabries.
Hoe ver zijn ze bij onze Europese collega's dan al met de implementatie van ERTMS? Volgens Wim Fabries is Denemarken relatief het verste met voorbereidingen op nationale uitrol van ERTMS. Zij hebben de aanbestedingen erop zitten en willen in 2021 klaar zijn. Maar ook Zwitserland, België, Oostenrijk en Italië zijn al heel ver. 'Van deze landen kunnen we veel praktische zaken leren, bijvoorbeeld rond de aanpak van emplacementen en inbouw van ERTMS On Board Units (OBU's) in treinen.'

Samenwerking voorwaarde voor succes
Als je Fabries vraagt wat de belangrijkste voorwaarden zijn om ERTMS in Nederland te implementeren is zijn antwoord heel duidelijke: 'Voor de implementatie van ERTMS werken we op een nieuwe manier: namelijk als één programmateam met medewerkers vanuit ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Die samenwerking is een voorwaarde voor succes.' ERTMS wordt als één integraal systeem benaderd. Het moet zowel in de trein als in de baan werken. 
We kunnen ons voorstellen dat een project dat zo veelomvattend is en met zoveel partijen te maken heeft nogal wat voeten in aarde heeft. OP de vraag of Wim Fabries tip heeft voor de uitvoerende partijen onderstreept hij wederom het belang van samenwerking: 'We grijpen in de basis van het spoorsysteem in en hebben naast veiligheid en grensoverschrijdend vervoer (interoperabiliteit) ook doelstellingen ten aanzien van verbetering van capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. Dat lukt alleen wanneer partijen goed met elkaar samenwerken, om de invoering van ERTMS in de baan en in de treinen tot een succes te maken.

Overlast beperken
Natuurlijk is een politiek en maatschappelijk draagvlak ook belangrijk volgens de programmadirecteur. 'We betrekken en spreken consumentenorganisaties, vakbonden, vervoerders, maar ook leveranciers, ingenieursbureaus en aannemers. We merken dat de voorkeursbeslissing, die is gebaseerd op uitvoerig onderzoek, door deze partijen gedragen wordt. Ook in de planuitwerkingsfase, waar we nu in zitten, blijven we onze stakeholders intensief betrekken.'
Fabries stelt ook dat het nieuwe systeem goed werkbaar moet zijn voor de gebruikers: machinisten en treindienstleiders. Ze zullen daarom zoveel mogelijk een aaneengeschakeld netwerk van ERTMS-lijnen opleveren, zodat zo min mogelijk overgangen tussen het huidige ATB en ERTMS ontstaan. En de overlast voor de gebruikers tot een minimum beperkt wordt.
'Belangrijk is dat de winkel open blijft tijdens de verbouwing. Hier stemmen we onze uitrolstrategie op af.'


Dit interview is eerder gepubliceerd op het blog van het Nederlands Instituut voor de Bouw.


Deel dit artikel:                   





Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald
Nieuwsbericht
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]