Samenwerken voor een veilig spoor: ERTMS

rail trein spoor bovenleiding spoorbaan

Het Nederlandse spoor is één van de meest druk bereden sporen ter wereld. Het huidige systeem voor besturing en beveiliging van het spoor voldoet wel aan de huidige eisen maar is onderhevig aan veroudering en het biedt maar beperkte mogelijkheden voor de toekomst. wordt dit systeem vervangen en krijgt Nederland krijgt een nieuw systeem voor Spoorbeveiliging: European Rail Traffic Management System, oftewel ERTMS.

NIB vroeg Wim Fabries van het ministerie en Programmadirecteur van het samenwerkingsprogramma ERTMS wat voor impact dat heeft.

Europese samenwerking

De naam zegt het al, het is een Europees systeem waar sommige buurlanden al verder mee zijn dan wij. Wat kunnen we leren van voorbeelden uit het buitenland als het gaat om de implementatie van ERTMS?

‘Er is contact met onze buurlanden waarmee we aan de Europese spoorverbindingen liggen. Afstemming over wat we aanleggen is cruciaal. Ieder land heeft een ander spoorsysteem en soms ook nog een andere spoorvisie. Wat dat betreft is er geen one-size-fits-all aanpak voor spoor, ook niet voor ERTMS. Voor wat betreft projectaanpak, aanbesteding en implementatie leren we verschillende zaken van verschillende landen.’ aldus Fabries.

Hoe ver zijn ze bij onze Europese collega’s dan al met de implementatie van ERTMS? Volgens Wim Fabries is Denemarken relatief het verste met voorbereidingen op nationale uitrol van ERTMS. Zij hebben de aanbestedingen erop zitten en willen in 2021 klaar zijn. Maar ook Zwitserland, België, Oostenrijk en Italië zijn al heel ver. ‘Van deze landen kunnen we veel praktische zaken leren, bijvoorbeeld rond de aanpak van emplacementen en inbouw van ERTMS On Board Units (OBU’s) in treinen.’

Samenwerking voorwaarde voor succes

Als je Fabries vraagt wat de belangrijkste voorwaarden zijn om ERTMS in Nederland te implementeren is zijn antwoord heel duidelijke: ‘Voor de implementatie van ERTMS werken we op een nieuwe manier: namelijk als één programmateam met medewerkers vanuit ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Die samenwerking is een voorwaarde voor succes.’ ERTMS wordt als één integraal systeem benaderd. Het moet zowel in de trein als in de baan werken. 

We kunnen ons voorstellen dat een project dat zo veelomvattend is en met zoveel partijen te maken heeft nogal wat voeten in aarde heeft. OP de vraag of Wim Fabries tip heeft voor de uitvoerende partijen onderstreept hij wederom het belang van samenwerking: ‘We grijpen in de basis van het spoorsysteem in en hebben naast veiligheid en grensoverschrijdend vervoer (interoperabiliteit) ook doelstellingen ten aanzien van verbetering van capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. Dat lukt alleen wanneer partijen goed met elkaar samenwerken, om de invoering van ERTMS in de baan en in de treinen tot een succes te maken.

Overlast beperken

Natuurlijk is een politiek en maatschappelijk draagvlak ook belangrijk volgens de programmadirecteur. ‘We betrekken en spreken consumentenorganisaties, vakbonden, vervoerders, maar ook leveranciers, ingenieursbureaus en aannemers. We merken dat de voorkeursbeslissing, die is gebaseerd op uitvoerig onderzoek, door deze partijen gedragen wordt. Ook in de planuitwerkingsfase, waar we nu in zitten, blijven we onze stakeholders intensief betrekken.’

Fabries stelt ook dat het nieuwe systeem goed werkbaar moet zijn voor de gebruikers: machinisten en treindienstleiders. Ze zullen daarom zoveel mogelijk een aaneengeschakeld netwerk van ERTMS-lijnen opleveren, zodat zo min mogelijk overgangen tussen het huidige ATB en ERTMS ontstaan. En de overlast voor de gebruikers tot een minimum beperkt wordt.

‘Belangrijk is dat de winkel open blijft tijdens de verbouwing. Hier stemmen we onze uitrolstrategie op af.’

Dit interview is eerder gepubliceerd op het blog van het Nederlands Instituut voor de Bouw.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Dag van de Rail, NIB

Samenwerken voor een veilig spoor: ERTMS | Infrasite

Samenwerken voor een veilig spoor: ERTMS

rail trein spoor bovenleiding spoorbaan

Het Nederlandse spoor is één van de meest druk bereden sporen ter wereld. Het huidige systeem voor besturing en beveiliging van het spoor voldoet wel aan de huidige eisen maar is onderhevig aan veroudering en het biedt maar beperkte mogelijkheden voor de toekomst. wordt dit systeem vervangen en krijgt Nederland krijgt een nieuw systeem voor Spoorbeveiliging: European Rail Traffic Management System, oftewel ERTMS.

NIB vroeg Wim Fabries van het ministerie en Programmadirecteur van het samenwerkingsprogramma ERTMS wat voor impact dat heeft.

Europese samenwerking

De naam zegt het al, het is een Europees systeem waar sommige buurlanden al verder mee zijn dan wij. Wat kunnen we leren van voorbeelden uit het buitenland als het gaat om de implementatie van ERTMS?

‘Er is contact met onze buurlanden waarmee we aan de Europese spoorverbindingen liggen. Afstemming over wat we aanleggen is cruciaal. Ieder land heeft een ander spoorsysteem en soms ook nog een andere spoorvisie. Wat dat betreft is er geen one-size-fits-all aanpak voor spoor, ook niet voor ERTMS. Voor wat betreft projectaanpak, aanbesteding en implementatie leren we verschillende zaken van verschillende landen.’ aldus Fabries.

Hoe ver zijn ze bij onze Europese collega’s dan al met de implementatie van ERTMS? Volgens Wim Fabries is Denemarken relatief het verste met voorbereidingen op nationale uitrol van ERTMS. Zij hebben de aanbestedingen erop zitten en willen in 2021 klaar zijn. Maar ook Zwitserland, België, Oostenrijk en Italië zijn al heel ver. ‘Van deze landen kunnen we veel praktische zaken leren, bijvoorbeeld rond de aanpak van emplacementen en inbouw van ERTMS On Board Units (OBU’s) in treinen.’

Samenwerking voorwaarde voor succes

Als je Fabries vraagt wat de belangrijkste voorwaarden zijn om ERTMS in Nederland te implementeren is zijn antwoord heel duidelijke: ‘Voor de implementatie van ERTMS werken we op een nieuwe manier: namelijk als één programmateam met medewerkers vanuit ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Die samenwerking is een voorwaarde voor succes.’ ERTMS wordt als één integraal systeem benaderd. Het moet zowel in de trein als in de baan werken. 

We kunnen ons voorstellen dat een project dat zo veelomvattend is en met zoveel partijen te maken heeft nogal wat voeten in aarde heeft. OP de vraag of Wim Fabries tip heeft voor de uitvoerende partijen onderstreept hij wederom het belang van samenwerking: ‘We grijpen in de basis van het spoorsysteem in en hebben naast veiligheid en grensoverschrijdend vervoer (interoperabiliteit) ook doelstellingen ten aanzien van verbetering van capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. Dat lukt alleen wanneer partijen goed met elkaar samenwerken, om de invoering van ERTMS in de baan en in de treinen tot een succes te maken.

Overlast beperken

Natuurlijk is een politiek en maatschappelijk draagvlak ook belangrijk volgens de programmadirecteur. ‘We betrekken en spreken consumentenorganisaties, vakbonden, vervoerders, maar ook leveranciers, ingenieursbureaus en aannemers. We merken dat de voorkeursbeslissing, die is gebaseerd op uitvoerig onderzoek, door deze partijen gedragen wordt. Ook in de planuitwerkingsfase, waar we nu in zitten, blijven we onze stakeholders intensief betrekken.’

Fabries stelt ook dat het nieuwe systeem goed werkbaar moet zijn voor de gebruikers: machinisten en treindienstleiders. Ze zullen daarom zoveel mogelijk een aaneengeschakeld netwerk van ERTMS-lijnen opleveren, zodat zo min mogelijk overgangen tussen het huidige ATB en ERTMS ontstaan. En de overlast voor de gebruikers tot een minimum beperkt wordt.

‘Belangrijk is dat de winkel open blijft tijdens de verbouwing. Hier stemmen we onze uitrolstrategie op af.’

Dit interview is eerder gepubliceerd op het blog van het Nederlands Instituut voor de Bouw.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Dag van de Rail, NIB