Ruud van Heugten - Bron: Provincie Noord-Brabant
Artikel | Datum: 02-03-2015


Interview met Ruud van Heugten, Noord-Brabant, over veiligheid en onderhoud van infrastructuur




Interview met Ruud van Heugten, gedeputeerde Mobiliteit en Financiën Provincie Noord-Brabant, over veiligheid en onderhoud van infrastructuur.
Ruud van Heugten is spreker op het congres Beheer en Onderhoud van Infrastructuur op 18 en 19 maart in Nieuwegein.



1. Op de website nulverkeersdodenbrabant.nl zegt u dat de daling van het aantal verkeersdoden in Noord-Brabant laat zien dat de inzet om het verkeer in de provincie veiliger te maken effect heeft. Onder meer door veilige infrastructuur aan te leggen en gevaarlijke punten actief op te lossen. Welke rol speelt beheer en onderhoud van wegen hierin?

Van wegbeheerders als de provincie mag je verwachten dat we onze infrastructuur tiptop in orde houden. We pakken knelpunten aan door bijvoorbeeld te investeren in randwegen om drukke verkeersstromen om een dorpskern heen te leggen, of door de veiligheid van fietsers te vergroten met de realisatie van snelfietsroutes of te zorgen voor veilige oversteekplaatsen. Dat doen we in goed overleg met de gemeenten die prima weten waar er nog knelpunten in ons netwerk aangepakt moeten worden. Ook het duurzaam veilig inrichten van de wegen speelt hierin een rol. Door de weg de uitstraling en inrichting te geven die past bij het snelheidsregime wordt het gedrag van de weggebruiker zodanig beïnvloed dat deze zich beter houdt aan de verkeersregels.

Maar ik waarschuw tegelijkertijd ook voor invloed van andere factoren zoals het winterbanden-effect. Automobilisten met winterbanden wanen zich veilig en nemen daardoor snel meer risico's dan wanneer ze geen winterbanden hebben. Natuurlijk moet onze infrastructuur duurzaam veilig zijn, maar als je bedenkt dat 80% van de ongevallen in het verkeer worden veroorzaakt door een moment van onoplettendheid, dan moeten we ook vooral een beroep doen op het (gewoonte)gedrag van de weggebruiker zelf. In Brabant zetten we daarom stevig in op een twee-sporenbeleid: we pakken fysieke knelpunten actief aan, maar proberen ook het gedrag van de weggebruiker met campagnes en educatie te veranderen.


2. Wat is uw visie op planning van onderhoud van infrastructuur?

Als het gaat om planning van onderhoud van wegen dan is dat een ware kunst. We willen de levensduur van onze infrastructuur natuurlijk zo lang mogelijk 'oprekken' maar het is van levensbelang dat de infra er ten alle tijden goed onderhouden bij ligt. Thuis wil je ook niet elke 2 jaar je kozijnen schilderen, maar te lang wachten vraagt dan vaak om een grote investering en kost uiteindelijk meer geld. We hebben daarom een goede systematiek om de staat van onze infrastructuur continue monitoren en toetsen aan het gewenste kwaliteitsniveau. Op deze manier volgen wij de ontwikkeling van de kwaliteit van ons wegennet en actualiseren daarmee jaarlijks het programma provinciale wegen. Indien de kwaliteit sneller afneemt dan gepland kunnen we daar waar nodig eerder actie ondernemen.


3. Kan planning van onderhoud bijdragen aan vergroting van verkeersveiligheid? Hoe zou dat kunnen?

Natuurlijk...een slecht onderhouden fietspad of provinciale weg is verre van veilig. Maar neem een simpel voorbeeld als de kwaliteit van de bomen langs de weg. Ook die kunnen zomaar ineens een negatief effect hebben op de verkeersveiligheid. Daar mag je geen risico's mee nemen. Daarom monitoren wij als wegbeheerder scherp, plannen we onze onderhoudswerkzaamheden ver vooruit maar houden daarbij wel de flexibiliteit om direct actie te ondernemen als de situatie daarom vraagt. Gelukkig komt het zelden zover.


4. Hoe vindt u de balans tussen investeringen en veiligheid? (Waar liggen de knelpunten?)

Verkeersveiligheid is een groot goed en het raakt je als wegbeheerder recht in het hart wanneer door een ongeval op jouw weg verkeersdeelnemers gewond raken of zelfs komen te overlijden. Maar het is een illusie om alle provinciale wegen in Nederland zo uit te rusten dat ze voldoen aan het 5 sterren-systeem van de ANWB. Daarvoor bestaat de fysieke ruimte en ook de financiële ruimte simpelweg niet. Maar ondertussen blijven we streven naar nul verkeersdoden in Brabant. Wat mij betreft mag investering in beheer en onderhoud van het provinciale wegennet dus nooit het sluitpost in de begroting worden. Daar mag je geen risico's mee nemen.


5. Investeren in infra is altijd een afweging maken van belangen. Wat is voor u de optimale wijze van samenwerken met de omgeving? Kunt u voorbeelden noemen?

Samen met de 6 regio's (GGA's) is een prioriteringssystematiek, genaamd PRIOR, vastgesteld. Dit is een onafhankelijke methode om de verschillende knelpunten op meerdere aspecten in het functioneren van het wegennet t.o.v. elkaar te wegen en te prioriteren.

Wanneer je een nieuwe weg in een braakliggend terrein zou mogen leggen zonder naar het benodigde budget te hoeven kijken en zonder met iemand rekening te houden, dan zou je uiteraard al snel voor een veilige oplossing kiezen als een 2x2 weg met ongelijkvloerse kruisingen. Maar de waarheid waarmee we als wegbeheerder te maken hebben, is natuurlijk anders. In dit druk bewoonde en bebouwde land heb je altijd te maken met omwonenden die geraakt worden of denk aan een rij historische bomen langs de weg die je niet zomaar kapt.

De oplossing die voor de één voor de hand ligt, is voor de ander onacceptabel. Dat vraagt van de wegbeheerder om vooraf duidelijk te zijn naar alle betrokkenen wat de marge is waarbinnen je zoekt naar een oplossing, vervolgens alle belangen zorgvuldig af te wegen en vanuit je eigen deskundigheid de beste oplossing te kiezen. Daarmee moet je niet de illusie hebben dat je iedereen tevreden kun stellen en het maakt je niet altijd populair. Maar het is wel de enige manier om in dit land nog te kunnen investeren in infrastructuur.


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]