Ruud van Heugten - Bron: Provincie Noord-Brabant
Artikel | Datum: 02-03-2015


Interview met Ruud van Heugten, Noord-Brabant, over veiligheid en onderhoud van infrastructuur




Interview met Ruud van Heugten, gedeputeerde Mobiliteit en Financiën Provincie Noord-Brabant, over veiligheid en onderhoud van infrastructuur.
Ruud van Heugten is spreker op het congres Beheer en Onderhoud van Infrastructuur op 18 en 19 maart in Nieuwegein.



1. Op de website nulverkeersdodenbrabant.nl zegt u dat de daling van het aantal verkeersdoden in Noord-Brabant laat zien dat de inzet om het verkeer in de provincie veiliger te maken effect heeft. Onder meer door veilige infrastructuur aan te leggen en gevaarlijke punten actief op te lossen. Welke rol speelt beheer en onderhoud van wegen hierin?

Van wegbeheerders als de provincie mag je verwachten dat we onze infrastructuur tiptop in orde houden. We pakken knelpunten aan door bijvoorbeeld te investeren in randwegen om drukke verkeersstromen om een dorpskern heen te leggen, of door de veiligheid van fietsers te vergroten met de realisatie van snelfietsroutes of te zorgen voor veilige oversteekplaatsen. Dat doen we in goed overleg met de gemeenten die prima weten waar er nog knelpunten in ons netwerk aangepakt moeten worden. Ook het duurzaam veilig inrichten van de wegen speelt hierin een rol. Door de weg de uitstraling en inrichting te geven die past bij het snelheidsregime wordt het gedrag van de weggebruiker zodanig beïnvloed dat deze zich beter houdt aan de verkeersregels.

Maar ik waarschuw tegelijkertijd ook voor invloed van andere factoren zoals het winterbanden-effect. Automobilisten met winterbanden wanen zich veilig en nemen daardoor snel meer risico's dan wanneer ze geen winterbanden hebben. Natuurlijk moet onze infrastructuur duurzaam veilig zijn, maar als je bedenkt dat 80% van de ongevallen in het verkeer worden veroorzaakt door een moment van onoplettendheid, dan moeten we ook vooral een beroep doen op het (gewoonte)gedrag van de weggebruiker zelf. In Brabant zetten we daarom stevig in op een twee-sporenbeleid: we pakken fysieke knelpunten actief aan, maar proberen ook het gedrag van de weggebruiker met campagnes en educatie te veranderen.


2. Wat is uw visie op planning van onderhoud van infrastructuur?

Als het gaat om planning van onderhoud van wegen dan is dat een ware kunst. We willen de levensduur van onze infrastructuur natuurlijk zo lang mogelijk 'oprekken' maar het is van levensbelang dat de infra er ten alle tijden goed onderhouden bij ligt. Thuis wil je ook niet elke 2 jaar je kozijnen schilderen, maar te lang wachten vraagt dan vaak om een grote investering en kost uiteindelijk meer geld. We hebben daarom een goede systematiek om de staat van onze infrastructuur continue monitoren en toetsen aan het gewenste kwaliteitsniveau. Op deze manier volgen wij de ontwikkeling van de kwaliteit van ons wegennet en actualiseren daarmee jaarlijks het programma provinciale wegen. Indien de kwaliteit sneller afneemt dan gepland kunnen we daar waar nodig eerder actie ondernemen.


3. Kan planning van onderhoud bijdragen aan vergroting van verkeersveiligheid? Hoe zou dat kunnen?

Natuurlijk...een slecht onderhouden fietspad of provinciale weg is verre van veilig. Maar neem een simpel voorbeeld als de kwaliteit van de bomen langs de weg. Ook die kunnen zomaar ineens een negatief effect hebben op de verkeersveiligheid. Daar mag je geen risico's mee nemen. Daarom monitoren wij als wegbeheerder scherp, plannen we onze onderhoudswerkzaamheden ver vooruit maar houden daarbij wel de flexibiliteit om direct actie te ondernemen als de situatie daarom vraagt. Gelukkig komt het zelden zover.


4. Hoe vindt u de balans tussen investeringen en veiligheid? (Waar liggen de knelpunten?)

Verkeersveiligheid is een groot goed en het raakt je als wegbeheerder recht in het hart wanneer door een ongeval op jouw weg verkeersdeelnemers gewond raken of zelfs komen te overlijden. Maar het is een illusie om alle provinciale wegen in Nederland zo uit te rusten dat ze voldoen aan het 5 sterren-systeem van de ANWB. Daarvoor bestaat de fysieke ruimte en ook de financiële ruimte simpelweg niet. Maar ondertussen blijven we streven naar nul verkeersdoden in Brabant. Wat mij betreft mag investering in beheer en onderhoud van het provinciale wegennet dus nooit het sluitpost in de begroting worden. Daar mag je geen risico's mee nemen.


5. Investeren in infra is altijd een afweging maken van belangen. Wat is voor u de optimale wijze van samenwerken met de omgeving? Kunt u voorbeelden noemen?

Samen met de 6 regio's (GGA's) is een prioriteringssystematiek, genaamd PRIOR, vastgesteld. Dit is een onafhankelijke methode om de verschillende knelpunten op meerdere aspecten in het functioneren van het wegennet t.o.v. elkaar te wegen en te prioriteren.

Wanneer je een nieuwe weg in een braakliggend terrein zou mogen leggen zonder naar het benodigde budget te hoeven kijken en zonder met iemand rekening te houden, dan zou je uiteraard al snel voor een veilige oplossing kiezen als een 2x2 weg met ongelijkvloerse kruisingen. Maar de waarheid waarmee we als wegbeheerder te maken hebben, is natuurlijk anders. In dit druk bewoonde en bebouwde land heb je altijd te maken met omwonenden die geraakt worden of denk aan een rij historische bomen langs de weg die je niet zomaar kapt.

De oplossing die voor de één voor de hand ligt, is voor de ander onacceptabel. Dat vraagt van de wegbeheerder om vooraf duidelijk te zijn naar alle betrokkenen wat de marge is waarbinnen je zoekt naar een oplossing, vervolgens alle belangen zorgvuldig af te wegen en vanuit je eigen deskundigheid de beste oplossing te kiezen. Daarmee moet je niet de illusie hebben dat je iedereen tevreden kun stellen en het maakt je niet altijd populair. Maar het is wel de enige manier om in dit land nog te kunnen investeren in infrastructuur.


Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]