Ruud van Heugten - Bron: Provincie Noord-Brabant
Artikel | Datum: 02-03-2015


Interview met Ruud van Heugten, Noord-Brabant, over veiligheid en onderhoud van infrastructuur




Interview met Ruud van Heugten, gedeputeerde Mobiliteit en Financiën Provincie Noord-Brabant, over veiligheid en onderhoud van infrastructuur.
Ruud van Heugten is spreker op het congres Beheer en Onderhoud van Infrastructuur op 18 en 19 maart in Nieuwegein.<
>


1. Op de website nulverkeersdodenbrabant.nl zegt u dat de daling van het aantal verkeersdoden in Noord-Brabant laat zien dat de inzet om het verkeer in de provincie veiliger te maken effect heeft. Onder meer door veilige infrastructuur aan te leggen en gevaarlijke punten actief op te lossen. Welke rol speelt beheer en onderhoud van wegen hierin?<>

Van wegbeheerders als de provincie mag je verwachten dat we onze infrastructuur tiptop in orde houden. We pakken knelpunten aan door bijvoorbeeld te investeren in randwegen om drukke verkeersstromen om een dorpskern heen te leggen, of door de veiligheid van fietsers te vergroten met de realisatie van snelfietsroutes of te zorgen voor veilige oversteekplaatsen. Dat doen we in goed overleg met de gemeenten die prima weten waar er nog knelpunten in ons netwerk aangepakt moeten worden. Ook het duurzaam veilig inrichten van de wegen speelt hierin een rol. Door de weg de uitstraling en inrichting te geven die past bij het snelheidsregime wordt het gedrag van de weggebruiker zodanig beïnvloed dat deze zich beter houdt aan de verkeersregels.

Maar ik waarschuw tegelijkertijd ook voor invloed van andere factoren zoals het winterbanden-effect. Automobilisten met winterbanden wanen zich veilig en nemen daardoor snel meer risico's dan wanneer ze geen winterbanden hebben. Natuurlijk moet onze infrastructuur duurzaam veilig zijn, maar als je bedenkt dat 80% van de ongevallen in het verkeer worden veroorzaakt door een moment van onoplettendheid, dan moeten we ook vooral een beroep doen op het (gewoonte)gedrag van de weggebruiker zelf. In Brabant zetten we daarom stevig in op een twee-sporenbeleid: we pakken fysieke knelpunten actief aan, maar proberen ook het gedrag van de weggebruiker met campagnes en educatie te veranderen.


2. Wat is uw visie op planning van onderhoud van infrastructuur?<>

Als het gaat om planning van onderhoud van wegen dan is dat een ware kunst. We willen de levensduur van onze infrastructuur natuurlijk zo lang mogelijk 'oprekken' maar het is van levensbelang dat de infra er ten alle tijden goed onderhouden bij ligt. Thuis wil je ook niet elke 2 jaar je kozijnen schilderen, maar te lang wachten vraagt dan vaak om een grote investering en kost uiteindelijk meer geld. We hebben daarom een goede systematiek om de staat van onze infrastructuur continue monitoren en toetsen aan het gewenste kwaliteitsniveau. Op deze manier volgen wij de ontwikkeling van de kwaliteit van ons wegennet en actualiseren daarmee jaarlijks het programma provinciale wegen. Indien de kwaliteit sneller afneemt dan gepland kunnen we daar waar nodig eerder actie ondernemen.


3. Kan planning van onderhoud bijdragen aan vergroting van verkeersveiligheid? Hoe zou dat kunnen?<>

Natuurlijk...een slecht onderhouden fietspad of provinciale weg is verre van veilig. Maar neem een simpel voorbeeld als de kwaliteit van de bomen langs de weg. Ook die kunnen zomaar ineens een negatief effect hebben op de verkeersveiligheid. Daar mag je geen risico's mee nemen. Daarom monitoren wij als wegbeheerder scherp, plannen we onze onderhoudswerkzaamheden ver vooruit maar houden daarbij wel de flexibiliteit om direct actie te ondernemen als de situatie daarom vraagt. Gelukkig komt het zelden zover.


4. Hoe vindt u de balans tussen investeringen en veiligheid? (Waar liggen de knelpunten?)<>

Verkeersveiligheid is een groot goed en het raakt je als wegbeheerder recht in het hart wanneer door een ongeval op jouw weg verkeersdeelnemers gewond raken of zelfs komen te overlijden. Maar het is een illusie om alle provinciale wegen in Nederland zo uit te rusten dat ze voldoen aan het 5 sterren-systeem van de ANWB. Daarvoor bestaat de fysieke ruimte en ook de financiële ruimte simpelweg niet. Maar ondertussen blijven we streven naar nul verkeersdoden in Brabant. Wat mij betreft mag investering in beheer en onderhoud van het provinciale wegennet dus nooit het sluitpost in de begroting worden. Daar mag je geen risico's mee nemen.


5. Investeren in infra is altijd een afweging maken van belangen. Wat is voor u de optimale wijze van samenwerken met de omgeving? Kunt u voorbeelden noemen?<>

Samen met de 6 regio's (GGA's) is een prioriteringssystematiek, genaamd PRIOR, vastgesteld. Dit is een onafhankelijke methode om de verschillende knelpunten op meerdere aspecten in het functioneren van het wegennet t.o.v. elkaar te wegen en te prioriteren.

Wanneer je een nieuwe weg in een braakliggend terrein zou mogen leggen zonder naar het benodigde budget te hoeven kijken en zonder met iemand rekening te houden, dan zou je uiteraard al snel voor een veilige oplossing kiezen als een 2x2 weg met ongelijkvloerse kruisingen. Maar de waarheid waarmee we als wegbeheerder te maken hebben, is natuurlijk anders. In dit druk bewoonde en bebouwde land heb je altijd te maken met omwonenden die geraakt worden of denk aan een rij historische bomen langs de weg die je niet zomaar kapt.

De oplossing die voor de één voor de hand ligt, is voor de ander onacceptabel. Dat vraagt van de wegbeheerder om vooraf duidelijk te zijn naar alle betrokkenen wat de marge is waarbinnen je zoekt naar een oplossing, vervolgens alle belangen zorgvuldig af te wegen en vanuit je eigen deskundigheid de beste oplossing te kiezen. Daarmee moet je niet de illusie hebben dat je iedereen tevreden kun stellen en het maakt je niet altijd populair. Maar het is wel de enige manier om in dit land nog te kunnen investeren in infrastructuur.


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
New Mobility Foundation en de Zonnebloem slaan handen ineen voor betere mobiliteit
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Mobiliteit bij ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Record aantal ritten OV-fiets eerste maanden 2019
Nieuwsbericht
ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Strukton Civiel heeft samen met Waterbedrijf Groningen en Royal HaskoningDHV een complexe klus uitgevoerd.
Nieuwsbericht
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Onderhoud infrastructuur eindelijk op de politieke kaart: nú doorpakken
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
Duurzaam zoab van KWS krijgt eerste certificaat van Asfaltkwaliteitsloket
Nieuwsbericht
Aandacht voor veiligheid in aanbestedingen en contracten
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Gebruik openbaar vervoer in provincie Utrecht blijft stijgen
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Start inspraak Verlegging N825 Nettelhorsterweg
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant stimuleert aanschaf elektrische deelauto's
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]