Foto: Marie-Claire van Damme, Rijkswaterstaat
Artikel | Datum: 02-02-2015


Interview Wies Vonck, programmadirecteur Sluizen RWS, over 'Voldoen aan de wensen van de beheerder'

Door: NIB



Wies Vonck is programmadirecteur Sluizen bij Rijkswaterstaat. Op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud van Infrastructuur verzorgt hij de co-creatie sessie 'De beheerder aan de voorkant in het programma Sluizen'. Het vroegtijdig betrekken van de (interne) beheerder is een must, aldus Vonck. Zeker als je ook het onderhoud van de sluizen voor een lange periode in de markt zet.

Het programma Sluizen bestaat uit zes sluizenprojecten: keersluis Limmel, het Sluizencomplex IJmuiden, de Beatrixsluis, sluis Eefde, de spui- en schutsluizen in de Afsluitdijk en de bouw van een nieuwe, grote sluis binnen het sluizencomplex Terneuzen. De werkzaamheden aan de sluizen worden voor het merendeel aanbesteed op basis van DBFM-contracten. Het betekent dat de markt zowel verantwoordelijk is voor het ontwerp en de bouw als voor de (voor-)financiering en het onderhoud van de sluizen over 25-30 jaar. Eind 2014 is voor keersluis Limmel een DBFM-contract gesloten met een consortium van BESIX, Rebel en Egemin. De andere sluizen worden de komende jaren op een vergelijkbare manier in de markt gezet.

Klant
Bij Rijkswaterstaat is het beheer van de sluizen een verantwoordelijkheid van de regio's en districten binnen de organisatie. Wanneer je naast de bouw ook het onderhoud voor lange tijd in de markt wilt zetten, moet je deze interne beheerder volgens Vonck al vanaf het begin betrekken bij het project. 'Niet meer dan logisch eigenlijk. Want het district of de regionale dienst is feitelijk de klant bij het sluizenproject. Bij keersluis Limmel hebben we de interne beheerder consequent betrokken. Met resultaat. Het contract dat we hebben afgesloten, voldoet aan de klanteisen. Hiermee is ook de eerste garantie binnen dat het eindproduct zal beantwoorden aan de wensen van de interne beheerder. Bij de andere sluizenprojecten kiezen we voor een vergelijkbare aanpak.'

Golflengte
Voorkomen dat de korte termijn de lange termijn overheerst: dat is naar Voncks mening de grootste uitdaging bij contracten met een langdurige onderhoudscomponent. 'Een menselijke neiging is vooral om te kijken naar het nu. Het is ook lastig om te anticiperen op hoe de wereld er over 10, 20, 30 jaar uit ziet. Ik heb er trouwens alle vertrouwen in dat het bij de sluizenprojecten goed gaat uitpakken. De marktpartijen en wij zitten op dezelfde golflengte. En juist door de interne beheerder er zo intensief bij te betrekken, voorkomen we dat we belangrijke zaken over het hoofd zien. Deze beheerder beschikt over veel expertise en belangrijke areaalgegevens.'

Rolverdeling
Hoe doe je dat nu in de praktijk, de beheerder aan de voorkant betrekken? Welke belemmeringen kunnen hierbij optreden? Hoe regel je de rolverdeling tussen markt en interne beheerder bij een DBFM-contract? En hoe zorg je dat de markt 'scherp' blijft tijdens de lange contractduur? Over deze en andere onderwerpen gaat Wies graag met u in gesprek.


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]