Foto: Marie-Claire van Damme, Rijkswaterstaat
Artikel | Datum: 02-02-2015


Interview Wies Vonck, programmadirecteur Sluizen RWS, over 'Voldoen aan de wensen van de beheerder'

Door: NIB



Wies Vonck is programmadirecteur Sluizen bij Rijkswaterstaat. Op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud van Infrastructuur verzorgt hij de co-creatie sessie 'De beheerder aan de voorkant in het programma Sluizen'. Het vroegtijdig betrekken van de (interne) beheerder is een must, aldus Vonck. Zeker als je ook het onderhoud van de sluizen voor een lange periode in de markt zet.<>

Het programma Sluizen bestaat uit zes sluizenprojecten: keersluis Limmel, het Sluizencomplex IJmuiden, de Beatrixsluis, sluis Eefde, de spui- en schutsluizen in de Afsluitdijk en de bouw van een nieuwe, grote sluis binnen het sluizencomplex Terneuzen. De werkzaamheden aan de sluizen worden voor het merendeel aanbesteed op basis van DBFM-contracten. Het betekent dat de markt zowel verantwoordelijk is voor het ontwerp en de bouw als voor de (voor-)financiering en het onderhoud van de sluizen over 25-30 jaar. Eind 2014 is voor keersluis Limmel een DBFM-contract gesloten met een consortium van BESIX, Rebel en Egemin. De andere sluizen worden de komende jaren op een vergelijkbare manier in de markt gezet.

Klant<>
Bij Rijkswaterstaat is het beheer van de sluizen een verantwoordelijkheid van de regio's en districten binnen de organisatie. Wanneer je naast de bouw ook het onderhoud voor lange tijd in de markt wilt zetten, moet je deze interne beheerder volgens Vonck al vanaf het begin betrekken bij het project. 'Niet meer dan logisch eigenlijk. Want het district of de regionale dienst is feitelijk de klant bij het sluizenproject. Bij keersluis Limmel hebben we de interne beheerder consequent betrokken. Met resultaat. Het contract dat we hebben afgesloten, voldoet aan de klanteisen. Hiermee is ook de eerste garantie binnen dat het eindproduct zal beantwoorden aan de wensen van de interne beheerder. Bij de andere sluizenprojecten kiezen we voor een vergelijkbare aanpak.'

Golflengte<>
Voorkomen dat de korte termijn de lange termijn overheerst: dat is naar Voncks mening de grootste uitdaging bij contracten met een langdurige onderhoudscomponent. 'Een menselijke neiging is vooral om te kijken naar het nu. Het is ook lastig om te anticiperen op hoe de wereld er over 10, 20, 30 jaar uit ziet. Ik heb er trouwens alle vertrouwen in dat het bij de sluizenprojecten goed gaat uitpakken. De marktpartijen en wij zitten op dezelfde golflengte. En juist door de interne beheerder er zo intensief bij te betrekken, voorkomen we dat we belangrijke zaken over het hoofd zien. Deze beheerder beschikt over veel expertise en belangrijke areaalgegevens.'

Rolverdeling<>
Hoe doe je dat nu in de praktijk, de beheerder aan de voorkant betrekken? Welke belemmeringen kunnen hierbij optreden? Hoe regel je de rolverdeling tussen markt en interne beheerder bij een DBFM-contract? En hoe zorg je dat de markt 'scherp' blijft tijdens de lange contractduur? Over deze en andere onderwerpen gaat Wies graag met u in gesprek.


Deel dit artikel:                   





Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]