(l) René Nelissen (foto: Roy Beusker) en (r) Arnoud Drevijn (foto: Het Fotovakhuis)
Artikel | Datum: 06-10-2014


Interview René Nelissen en Arnoud Drevijn: Inzicht in integrale vervangingsbehoefte in OR




Interview met René Nelissen, MOOR, en Arnoud Drevijn, Inzicht in Data, naar aanleiding van de lezing 'Inzicht in de integrale vervangingsbehoefte in de openbare ruimte' tijdens de Dag van Openbare Ruimte 2014 op donderdag 09 oktober.


1. Wat zijn de voordelen van inzicht in de integrale vervangingsbehoefte in de openbare ruimte?

Een goed en transparant inzicht in de integrale vervangingsbehoefte is een eerste stap op weg naar samenwerking. Waarom samenwerking van belang is, behoeft nauwelijks toelichting. Door het afstemmen van werkzaamheden kan 'werk met werk' gemaakt worden en hoeft een locatie niet meerdere malen achter elkaar op de schop. Door echt 'slim' samen te werken kan tevens worden gewerkt aan een herordening van de ondergrondse infrastructuur. Graafrust, minder kans op graafschade, efficiënter onderhoud in de toekomst zijn zomaar wat voordelen.
Dat moet toch elke gemeente en netbeheerder aanspreken.

Door het combineren van vervangingsvoornemens van alle partners in de ondergrond is het mogelijk kansen voor samenwerking in beeld te krijgen. Niet alleen voornemens die voor hetzelfde jaar gepland zijn maar juist ook die plekken waar werkzaamheden na elkaar gepland zijn. Deze informatie maakt het mogelijk de verschillende planningen op elkaar af te stemmen en werken waar mogelijk te combineren.

Voor gemeenten geldt dat het natuurlijk niet alleen gaat om vervangingsbehoefte. Ook andere projecten van de gemeente zoals reconstructies kunnen natuurlijk uitstekend gecombineerd worden met vervangingsvoornemens van netbeheerders.

Samenwerken gaat overigens niet vanzelf. Het betekent o.a. het inleveren van een stukje autonomie, sluiten van compromissen en vertrouwen hebben in elkaar. Het is dus niet vrijblijvend. De wil om samen te werken moet er zijn, en dan biedt inzicht in de vervangingsbehoefte de mogelijkheid om de samenwerking ook echt gestalte te geven.


2. Hoe krijgt een gemeente inzicht in de integrale vervangingsbehoefte?

Door data van zowel de gemeente zelf als netbeheerders te combineren en de resultaten te visualiseren. Het is hierbij essentieel om gegevens van alle betrokken partijen te gebruiken en te analyseren. Dit geeft op een snelle, eenvoudige en toegankelijke wijze inzicht in de mogelijke kansen en levert de basis voor duurzame samenwerking. Van belang is dat zoveel mogelijk partijen willen meewerken. Verder is het van belang dat beschikt kan worden over betrouwbare meerjarenplanningen.


3. Naast de gemeente zijn veel andere partijen betrokken bij de inrichting van de openbare ruimte, bijvoorbeeld netbeheerders en aannemers. Hoe kan een win-win-situatie voor alle partijen ontstaan?

Dit project is gericht op winst voor alle partijen. De sleutel is het uitvoeren van projecten tegen de laagst maatschappelijke kosten. Daarnaast hebben op termijn ook netbeheerders en aannemers belang bij een betere ordening van de ondergrondse infra. Graafrust en herordening van de ondergrond is niet alleen een speeltje van gemeenten maar zeker ook in belang van netbeheerders en aannemers. Natuurlijk kan dit alleen bereikt worden als bij de afstemming rekening wordt gehouden met de belangen van alle partijen. Juist door een structurele en inhoudelijke afstemming zal wederzijds meer begrip onstaan voor elkaars belangen.

Los overigens van de economische voordelen van samenwerking voor netbeheerders en aannemers mag wat mij betreft ook best worden geappeleerd aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van netbeheerders en aannemers. Beperken van hinder en overlast voor de burgers en bedrijven is ook in hun belang, het raakt immers hun klanten.


4. Dit najaar staat een proef gepland in een aantal gemeenten om aan te tonen dat deze werkwijze resultaten oplevert. Kunt u hier iets meer over vertellen en hoe en wanneer worden de resultaten van de proef bekend gemaakt?

Tijdens deze proef tonen we aan dat het mogelijk is kansen op samenwerking zichtbaar te maken. Dit doen we door analyse van de vervangingsvoornemens van de deelnemers aan de pilot. Met als basis de resultaten van de data-analyse wordt vervolgens overleg gevoerd om planningen voor de korte en lange termijn beter op elkaar aan te laten sluiten. Gelijktijdig willen we met de proef ook de meer organisatorische en procesmatige aspecten rond samenwerking bekijken. De strategie is feitelijk om met een goed hulpmiddel eerst maar eens gewoon stevig aan de gang te gaan. Op basis van de resultaten en ervaringen kan invulling worden gegeven aan de structuur en processen rond samenwerking. Dat laatste is een geleidelijk proces.

De resultaten van de proef zullen worden gepubliceerd op de websites van MOOR en Inzicht in Data. Mogelijk vormen ze de basis voor artikelen in enkele vakbladen.


Meer informatie en aanmelden lezing
Lezing 'Inzicht in de integrale vervangingsbehoefte in de openbare ruimte' door René Nelissen en Arnoud Drevijn

Datum lezing
9 oktober 2014

Plaats
Dag van de Openbare Ruimte 2014 in Houten

Datum beurs
8 en 9 oktober 2014

Links
MOOR
Inzicht in Data


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht
Internationaal goederenvervoer binnenvaart neemt af
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting








[Banners]