(l) René Nelissen (foto: Roy Beusker) en (r) Arnoud Drevijn (foto: Het Fotovakhuis)
Artikel | Datum: 06-10-2014


Interview René Nelissen en Arnoud Drevijn: Inzicht in integrale vervangingsbehoefte in OR




Interview met René Nelissen, MOOR, en Arnoud Drevijn, Inzicht in Data, naar aanleiding van de lezing 'Inzicht in de integrale vervangingsbehoefte in de openbare ruimte' tijdens de Dag van Openbare Ruimte 2014 op donderdag 09 oktober.


1. Wat zijn de voordelen van inzicht in de integrale vervangingsbehoefte in de openbare ruimte?

Een goed en transparant inzicht in de integrale vervangingsbehoefte is een eerste stap op weg naar samenwerking. Waarom samenwerking van belang is, behoeft nauwelijks toelichting. Door het afstemmen van werkzaamheden kan 'werk met werk' gemaakt worden en hoeft een locatie niet meerdere malen achter elkaar op de schop. Door echt 'slim' samen te werken kan tevens worden gewerkt aan een herordening van de ondergrondse infrastructuur. Graafrust, minder kans op graafschade, efficiënter onderhoud in de toekomst zijn zomaar wat voordelen.
Dat moet toch elke gemeente en netbeheerder aanspreken.

Door het combineren van vervangingsvoornemens van alle partners in de ondergrond is het mogelijk kansen voor samenwerking in beeld te krijgen. Niet alleen voornemens die voor hetzelfde jaar gepland zijn maar juist ook die plekken waar werkzaamheden na elkaar gepland zijn. Deze informatie maakt het mogelijk de verschillende planningen op elkaar af te stemmen en werken waar mogelijk te combineren.

Voor gemeenten geldt dat het natuurlijk niet alleen gaat om vervangingsbehoefte. Ook andere projecten van de gemeente zoals reconstructies kunnen natuurlijk uitstekend gecombineerd worden met vervangingsvoornemens van netbeheerders.

Samenwerken gaat overigens niet vanzelf. Het betekent o.a. het inleveren van een stukje autonomie, sluiten van compromissen en vertrouwen hebben in elkaar. Het is dus niet vrijblijvend. De wil om samen te werken moet er zijn, en dan biedt inzicht in de vervangingsbehoefte de mogelijkheid om de samenwerking ook echt gestalte te geven.


2. Hoe krijgt een gemeente inzicht in de integrale vervangingsbehoefte?

Door data van zowel de gemeente zelf als netbeheerders te combineren en de resultaten te visualiseren. Het is hierbij essentieel om gegevens van alle betrokken partijen te gebruiken en te analyseren. Dit geeft op een snelle, eenvoudige en toegankelijke wijze inzicht in de mogelijke kansen en levert de basis voor duurzame samenwerking. Van belang is dat zoveel mogelijk partijen willen meewerken. Verder is het van belang dat beschikt kan worden over betrouwbare meerjarenplanningen.


3. Naast de gemeente zijn veel andere partijen betrokken bij de inrichting van de openbare ruimte, bijvoorbeeld netbeheerders en aannemers. Hoe kan een win-win-situatie voor alle partijen ontstaan?

Dit project is gericht op winst voor alle partijen. De sleutel is het uitvoeren van projecten tegen de laagst maatschappelijke kosten. Daarnaast hebben op termijn ook netbeheerders en aannemers belang bij een betere ordening van de ondergrondse infra. Graafrust en herordening van de ondergrond is niet alleen een speeltje van gemeenten maar zeker ook in belang van netbeheerders en aannemers. Natuurlijk kan dit alleen bereikt worden als bij de afstemming rekening wordt gehouden met de belangen van alle partijen. Juist door een structurele en inhoudelijke afstemming zal wederzijds meer begrip onstaan voor elkaars belangen.

Los overigens van de economische voordelen van samenwerking voor netbeheerders en aannemers mag wat mij betreft ook best worden geappeleerd aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van netbeheerders en aannemers. Beperken van hinder en overlast voor de burgers en bedrijven is ook in hun belang, het raakt immers hun klanten.


4. Dit najaar staat een proef gepland in een aantal gemeenten om aan te tonen dat deze werkwijze resultaten oplevert. Kunt u hier iets meer over vertellen en hoe en wanneer worden de resultaten van de proef bekend gemaakt?

Tijdens deze proef tonen we aan dat het mogelijk is kansen op samenwerking zichtbaar te maken. Dit doen we door analyse van de vervangingsvoornemens van de deelnemers aan de pilot. Met als basis de resultaten van de data-analyse wordt vervolgens overleg gevoerd om planningen voor de korte en lange termijn beter op elkaar aan te laten sluiten. Gelijktijdig willen we met de proef ook de meer organisatorische en procesmatige aspecten rond samenwerking bekijken. De strategie is feitelijk om met een goed hulpmiddel eerst maar eens gewoon stevig aan de gang te gaan. Op basis van de resultaten en ervaringen kan invulling worden gegeven aan de structuur en processen rond samenwerking. Dat laatste is een geleidelijk proces.

De resultaten van de proef zullen worden gepubliceerd op de websites van MOOR en Inzicht in Data. Mogelijk vormen ze de basis voor artikelen in enkele vakbladen.


Meer informatie en aanmelden lezing
Lezing 'Inzicht in de integrale vervangingsbehoefte in de openbare ruimte' door René Nelissen en Arnoud Drevijn

Datum lezing
9 oktober 2014

Plaats
Dag van de Openbare Ruimte 2014 in Houten

Datum beurs
8 en 9 oktober 2014

Links
MOOR
Inzicht in Data


Deel dit artikel:                   





Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel








[Banners]