(l) René Nelissen (foto: Roy Beusker) en (r) Arnoud Drevijn (foto: Het Fotovakhuis)
Artikel | Datum: 06-10-2014


Interview René Nelissen en Arnoud Drevijn: Inzicht in integrale vervangingsbehoefte in OR




Interview met René Nelissen, MOOR, en Arnoud Drevijn, Inzicht in Data, naar aanleiding van de lezing 'Inzicht in de integrale vervangingsbehoefte in de openbare ruimte' tijdens de Dag van Openbare Ruimte 2014 op donderdag 09 oktober.


1. Wat zijn de voordelen van inzicht in de integrale vervangingsbehoefte in de openbare ruimte?

Een goed en transparant inzicht in de integrale vervangingsbehoefte is een eerste stap op weg naar samenwerking. Waarom samenwerking van belang is, behoeft nauwelijks toelichting. Door het afstemmen van werkzaamheden kan 'werk met werk' gemaakt worden en hoeft een locatie niet meerdere malen achter elkaar op de schop. Door echt 'slim' samen te werken kan tevens worden gewerkt aan een herordening van de ondergrondse infrastructuur. Graafrust, minder kans op graafschade, efficiënter onderhoud in de toekomst zijn zomaar wat voordelen.
Dat moet toch elke gemeente en netbeheerder aanspreken.

Door het combineren van vervangingsvoornemens van alle partners in de ondergrond is het mogelijk kansen voor samenwerking in beeld te krijgen. Niet alleen voornemens die voor hetzelfde jaar gepland zijn maar juist ook die plekken waar werkzaamheden na elkaar gepland zijn. Deze informatie maakt het mogelijk de verschillende planningen op elkaar af te stemmen en werken waar mogelijk te combineren.

Voor gemeenten geldt dat het natuurlijk niet alleen gaat om vervangingsbehoefte. Ook andere projecten van de gemeente zoals reconstructies kunnen natuurlijk uitstekend gecombineerd worden met vervangingsvoornemens van netbeheerders.

Samenwerken gaat overigens niet vanzelf. Het betekent o.a. het inleveren van een stukje autonomie, sluiten van compromissen en vertrouwen hebben in elkaar. Het is dus niet vrijblijvend. De wil om samen te werken moet er zijn, en dan biedt inzicht in de vervangingsbehoefte de mogelijkheid om de samenwerking ook echt gestalte te geven.


2. Hoe krijgt een gemeente inzicht in de integrale vervangingsbehoefte?

Door data van zowel de gemeente zelf als netbeheerders te combineren en de resultaten te visualiseren. Het is hierbij essentieel om gegevens van alle betrokken partijen te gebruiken en te analyseren. Dit geeft op een snelle, eenvoudige en toegankelijke wijze inzicht in de mogelijke kansen en levert de basis voor duurzame samenwerking. Van belang is dat zoveel mogelijk partijen willen meewerken. Verder is het van belang dat beschikt kan worden over betrouwbare meerjarenplanningen.


3. Naast de gemeente zijn veel andere partijen betrokken bij de inrichting van de openbare ruimte, bijvoorbeeld netbeheerders en aannemers. Hoe kan een win-win-situatie voor alle partijen ontstaan?

Dit project is gericht op winst voor alle partijen. De sleutel is het uitvoeren van projecten tegen de laagst maatschappelijke kosten. Daarnaast hebben op termijn ook netbeheerders en aannemers belang bij een betere ordening van de ondergrondse infra. Graafrust en herordening van de ondergrond is niet alleen een speeltje van gemeenten maar zeker ook in belang van netbeheerders en aannemers. Natuurlijk kan dit alleen bereikt worden als bij de afstemming rekening wordt gehouden met de belangen van alle partijen. Juist door een structurele en inhoudelijke afstemming zal wederzijds meer begrip onstaan voor elkaars belangen.

Los overigens van de economische voordelen van samenwerking voor netbeheerders en aannemers mag wat mij betreft ook best worden geappeleerd aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van netbeheerders en aannemers. Beperken van hinder en overlast voor de burgers en bedrijven is ook in hun belang, het raakt immers hun klanten.


4. Dit najaar staat een proef gepland in een aantal gemeenten om aan te tonen dat deze werkwijze resultaten oplevert. Kunt u hier iets meer over vertellen en hoe en wanneer worden de resultaten van de proef bekend gemaakt?

Tijdens deze proef tonen we aan dat het mogelijk is kansen op samenwerking zichtbaar te maken. Dit doen we door analyse van de vervangingsvoornemens van de deelnemers aan de pilot. Met als basis de resultaten van de data-analyse wordt vervolgens overleg gevoerd om planningen voor de korte en lange termijn beter op elkaar aan te laten sluiten. Gelijktijdig willen we met de proef ook de meer organisatorische en procesmatige aspecten rond samenwerking bekijken. De strategie is feitelijk om met een goed hulpmiddel eerst maar eens gewoon stevig aan de gang te gaan. Op basis van de resultaten en ervaringen kan invulling worden gegeven aan de structuur en processen rond samenwerking. Dat laatste is een geleidelijk proces.

De resultaten van de proef zullen worden gepubliceerd op de websites van MOOR en Inzicht in Data. Mogelijk vormen ze de basis voor artikelen in enkele vakbladen.


Meer informatie en aanmelden lezing
Lezing 'Inzicht in de integrale vervangingsbehoefte in de openbare ruimte' door René Nelissen en Arnoud Drevijn

Datum lezing
9 oktober 2014

Plaats
Dag van de Openbare Ruimte 2014 in Houten

Datum beurs
8 en 9 oktober 2014

Links
MOOR
Inzicht in Data


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht








[Banners]