Frank Hagemeier, Siemens: ‘Coöperatieve mobiliteit zal wegkantgebonden signalering vervangen’

Frank Hagemeier, directeur Rail Systems, Mobility and Logistics bij Siemens Nederland - Foto: Siemens.nl

Interview met Frank Hagemeier, directeur Rail Systems, Mobility and Logistics bij Siemens Nederland.

Volgens Minister Schultz van Haegen is het tijdperk van de zelfrijdende auto aangebroken. Zij zegt hierover: ‘De ontwikkelingen op dit gebied zullen de relatie tussen bestuurder en voertuig de komende twintig jaar meer veranderen dan de afgelopen honderd jaar gebeurde.’ (persbericht IenM 16-06-2014) De minister wil dat Nederland internationaal voorop gaan lopen in de innovatieve ontwikkeling van zelfrijdende auto’s op wegen.

1. De zelfrijdende auto, Cooperative Mobility, Car2X, Cooperative Transport Systems, Connectivity, Connected Drive Technologies zijn verschillende termen voor hetzelfde idee. Wat houdt coöperatieve mobiliteit in en wat is het doel ervan?

De verschillende termen dekken niet helemaal dezelfde lading. De zelfrijdende auto zoals Google die voorstelt, werkt voornamelijk autonoom, dus op basis van informatie van onboard sensoren. In feite is het een robot. De overige termen refereren aan onderling communicerende voertuigen waar nog steeds een bestuurder nodig is. De voertuigen ‘praten’ met elkaar en met systemen aan de wegkant om de individuele bestuurder te adviseren of te helpen bij zijn rijtaken.

Op basis van deze coöperatieve technologie moet primair de veiligheid en het comfort verhoogd worden. Bijkomend belangrijk voordeel is dat voertuigen dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor ook minder congestie en luchtvervuiling ontstaat.

2. Wat is de visie van Siemens op coöperatieve mobiliteit in Nederland?

Voor het ontwikkelen van coöperatieve mobiliteit is in een samenwerking tussen de industrie (automobielfabrikanten, verkeersindustrie, service provider, etc.) en de overheid noodzakelijk. Op Europees niveau worden standaarden gedefinieerd om een Europese uitrol nog dit decennium mogelijk te maken. Nederland heeft traditioneel een voortrekkersrol in de verkeerswereld en omarmt de nieuwe mogelijkheden voor efficiënter en effectiever verkeersmanagement. Siemens participeert in die innovatie en vernieuwing. Coöperatieve mobiliteit zal uiteindelijk wegkantgebonden signalering ten behoeven van verkeersveiligheid en doorstroming vervangen. Tegelijk wordt zowel de veiligheid als de doorstroming verder verbeterd, of anders gesteld, zal de filedruk effectiever kunnen worden tegengegaan.

3. Wat is er nodig om in Nederland te komen tot een succesvolle implementatie van coöperatieve mobiliteit?

Een voortrekkersrol van de overheid, een proactieve houding van het Nederlandse bedrijfsleven en acceptatie bij de uiteindelijke gebruiker. De innovatiekracht van de automotive industrie, IT service providers en de verkeersindustrie resulteert in nieuwe en aantrekkelijke diensten voor automobilisten en wegbeheerders. Overheden kunnen de innovatiekracht in Nederland stimuleren en katalyseren door initiatieven te starten, te ondersteunen en te faciliteren. Belangrijk is om een globale, Europese focus te hebben. Coöperatieve mobiliteit gaat over landsgrenzen heen. Gebruik van standaarden zijn daarom een voorwaarde voor succes.

4. Coöperatieve mobiliteit kent vele facetten: de infrastructuur, de voertuigen, de informatiesystemen: welke rol speelt Siemens op het gebied van coöperatieve mobiliteit?

In Duitsland is Siemens een zeer belangrijke partner van de automobielindustrieën. Gezien de prille technologie waar we hier over praten en de al jarenlang bestaande samenwerking kan de rol van Siemens per functionaliteit of onderwerp verschillen. In Nederland focust Siemens zich op de infrastructuur, de data inwinning en verrijking en de gestandaardiseerde coöperatieve communicatie tussen voertuigen onderling en het voertuig en de wegkant. Siemens is een globale speler. Zij kent en stuurt mee in Europese ontwikkelingen en standaarden die ook in Nederland worden toegepast. Siemens is lid van het CAR 2 CAR Communication Consortium, DITCM en schrijft mee aan de ETSI standaarden voor coöperatieve mobiliteit.

5. In onder meer Wenen, Brunswick en Californië is Siemens betrokken bij proefprojecten met coöperatieve mobiliteit. Zijn er plannen voor testen in Nederland?

Nederland is ook wat dit onderwerp betreft voorloper. In Nederland gaan we verder dan pilots en testen alleen. Als onderdeel van het programma Beter Benutten participeert Siemens in het ‘Spookfiles A58 project’ waarin coöperatieve mobiliteit langere tijd wordt toegepast voor alledaags verkeer op een belangrijke autoweg tussen Tilburg en Eindhoven. In een open en intensieve samenwerking tussen IT service providers, verkeersindustrie en wegbeheerders wordt een permanente infrastructuur gerealiseerd voor de uitrol van coöperatieve diensten door meerdere service providers. De eerste toepassing is de bestrijding van ‘spookfiles’.

Daarnaast wordt gewerkt aan een uitbreiding van de PraktijkProef Amsterdam (PPA), kijken andere steden en regio’s naar de ontwikkelingen in Brabant en wordt gewerkt aan het internationale Corridor project dat een ‘coöperatieve weg’ moet realiseren tussen Rotterdam, Frankfurt en Wenen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite

Frank Hagemeier, Siemens: ‘Coöperatieve mobiliteit zal wegkantgebonden signalering vervangen’ | Infrasite

Frank Hagemeier, Siemens: ‘Coöperatieve mobiliteit zal wegkantgebonden signalering vervangen’

Frank Hagemeier, directeur Rail Systems, Mobility and Logistics bij Siemens Nederland - Foto: Siemens.nl

Interview met Frank Hagemeier, directeur Rail Systems, Mobility and Logistics bij Siemens Nederland.

Volgens Minister Schultz van Haegen is het tijdperk van de zelfrijdende auto aangebroken. Zij zegt hierover: ‘De ontwikkelingen op dit gebied zullen de relatie tussen bestuurder en voertuig de komende twintig jaar meer veranderen dan de afgelopen honderd jaar gebeurde.’ (persbericht IenM 16-06-2014) De minister wil dat Nederland internationaal voorop gaan lopen in de innovatieve ontwikkeling van zelfrijdende auto’s op wegen.

1. De zelfrijdende auto, Cooperative Mobility, Car2X, Cooperative Transport Systems, Connectivity, Connected Drive Technologies zijn verschillende termen voor hetzelfde idee. Wat houdt coöperatieve mobiliteit in en wat is het doel ervan?

De verschillende termen dekken niet helemaal dezelfde lading. De zelfrijdende auto zoals Google die voorstelt, werkt voornamelijk autonoom, dus op basis van informatie van onboard sensoren. In feite is het een robot. De overige termen refereren aan onderling communicerende voertuigen waar nog steeds een bestuurder nodig is. De voertuigen ‘praten’ met elkaar en met systemen aan de wegkant om de individuele bestuurder te adviseren of te helpen bij zijn rijtaken.

Op basis van deze coöperatieve technologie moet primair de veiligheid en het comfort verhoogd worden. Bijkomend belangrijk voordeel is dat voertuigen dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor ook minder congestie en luchtvervuiling ontstaat.

2. Wat is de visie van Siemens op coöperatieve mobiliteit in Nederland?

Voor het ontwikkelen van coöperatieve mobiliteit is in een samenwerking tussen de industrie (automobielfabrikanten, verkeersindustrie, service provider, etc.) en de overheid noodzakelijk. Op Europees niveau worden standaarden gedefinieerd om een Europese uitrol nog dit decennium mogelijk te maken. Nederland heeft traditioneel een voortrekkersrol in de verkeerswereld en omarmt de nieuwe mogelijkheden voor efficiënter en effectiever verkeersmanagement. Siemens participeert in die innovatie en vernieuwing. Coöperatieve mobiliteit zal uiteindelijk wegkantgebonden signalering ten behoeven van verkeersveiligheid en doorstroming vervangen. Tegelijk wordt zowel de veiligheid als de doorstroming verder verbeterd, of anders gesteld, zal de filedruk effectiever kunnen worden tegengegaan.

3. Wat is er nodig om in Nederland te komen tot een succesvolle implementatie van coöperatieve mobiliteit?

Een voortrekkersrol van de overheid, een proactieve houding van het Nederlandse bedrijfsleven en acceptatie bij de uiteindelijke gebruiker. De innovatiekracht van de automotive industrie, IT service providers en de verkeersindustrie resulteert in nieuwe en aantrekkelijke diensten voor automobilisten en wegbeheerders. Overheden kunnen de innovatiekracht in Nederland stimuleren en katalyseren door initiatieven te starten, te ondersteunen en te faciliteren. Belangrijk is om een globale, Europese focus te hebben. Coöperatieve mobiliteit gaat over landsgrenzen heen. Gebruik van standaarden zijn daarom een voorwaarde voor succes.

4. Coöperatieve mobiliteit kent vele facetten: de infrastructuur, de voertuigen, de informatiesystemen: welke rol speelt Siemens op het gebied van coöperatieve mobiliteit?

In Duitsland is Siemens een zeer belangrijke partner van de automobielindustrieën. Gezien de prille technologie waar we hier over praten en de al jarenlang bestaande samenwerking kan de rol van Siemens per functionaliteit of onderwerp verschillen. In Nederland focust Siemens zich op de infrastructuur, de data inwinning en verrijking en de gestandaardiseerde coöperatieve communicatie tussen voertuigen onderling en het voertuig en de wegkant. Siemens is een globale speler. Zij kent en stuurt mee in Europese ontwikkelingen en standaarden die ook in Nederland worden toegepast. Siemens is lid van het CAR 2 CAR Communication Consortium, DITCM en schrijft mee aan de ETSI standaarden voor coöperatieve mobiliteit.

5. In onder meer Wenen, Brunswick en Californië is Siemens betrokken bij proefprojecten met coöperatieve mobiliteit. Zijn er plannen voor testen in Nederland?

Nederland is ook wat dit onderwerp betreft voorloper. In Nederland gaan we verder dan pilots en testen alleen. Als onderdeel van het programma Beter Benutten participeert Siemens in het ‘Spookfiles A58 project’ waarin coöperatieve mobiliteit langere tijd wordt toegepast voor alledaags verkeer op een belangrijke autoweg tussen Tilburg en Eindhoven. In een open en intensieve samenwerking tussen IT service providers, verkeersindustrie en wegbeheerders wordt een permanente infrastructuur gerealiseerd voor de uitrol van coöperatieve diensten door meerdere service providers. De eerste toepassing is de bestrijding van ‘spookfiles’.

Daarnaast wordt gewerkt aan een uitbreiding van de PraktijkProef Amsterdam (PPA), kijken andere steden en regio’s naar de ontwikkelingen in Brabant en wordt gewerkt aan het internationale Corridor project dat een ‘coöperatieve weg’ moet realiseren tussen Rotterdam, Frankfurt en Wenen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite