Interview met Léon Linders, Alstom Nederland

Foto: ALSTOM Transport / TOMA - V. Baillais


Interview met Léon Linders, Managing Director van Alstom Transport & President, Alstom Netherlands, naar aanleiding van de Dag van de Rail 2014.

1. Het Kabinet heeft gekozen voor invoering van ERTMS Level 2. Kunt u zich vinden in deze keuze?

De keuze zoals gemaakt door het kabinet is een logische keuze en daar kan Alstom zich in vinden. Een uitrol met ERTMS Level 2 betekent een keuze voor een proven system, wat zich bewezen heeft in Nederland en in de rest van Europa. ERTMS Level 2 verhoogt de capaciteit en de veiligheid op het Nederlandse spoor, dat is ook in lijn met de Lange Termijn Spoor Agenda.

2. De Staatssecretaris verwacht dat de doorontwikkeling naar ERTMS Level 3 pas vanaf 2025 kan plaastvinden. Moeten inderdaad we zolang wachten op de verbeterde functionaliteit van ERTMS Level 3?

Alstom is van mening dat de functionaliteit van Level 3, zoals dichter op elkaar rijden en verbetering van aankondigingstijden bij overwegen, al eerder realiseerbaar is op basis van de huidige ERTMS Level 2 technologie. Wij hebben in juni vorig jaar reeds samen met ProRail succesvolle tests uitgevoerd op de Hanzelijn en aangetoond dat via een software upgrade deze functionaliteit toegevoegd kan worden aan de ERTMS Level 2 infrastructuur.

3. In de periode tot en met 2028 wordt ERTMS ingevoerd op de drukst bereden spoorlijnen: de EU-TEN corridors, de SAAL-corridor en op zoveel mogelijk PHS-corridors. Hoe kan worden voorkomen dat er een lappendeken van verschillende beveiligingssystemen ontstaat?

Alstom pleit voor een grootschalige uitrol, waarbij transities en overgangen naar andere beveiligingssystemen zoveel mogelijk voorkomen wordt. Dit werkt namelijk kosten- en risicoverhogend. Door rekening te houden met landsdelen in plaats van (delen van) separate corridors kan een lappendeken worden vermeden. Contractueel gezien zou er gestreefd moeten worden naar grote contracten, zodat er voldoende ruimte zit om (noodzakelijk) specifieke ontwikkeling voor het Nederlandse spoor mogelijk te maken.

4. In haar aanbiedingsbrief schrijft de Staatssecretaris dat de invoering op PHS-corridors mede bepaald wordt door het budget en het aanbestedingsresultaat. Hoe kan het aanbestedingsresultaat volgens u worden geoptimaliseerd?

Het aanbestedingsresultaat kan worden geoptimaliseerd door grote contracten, bijvoorbeeld twee landsdelen, in de markt te zetten. De ontwikkel, engineering en projectmanagementkosten kunnen dan beter verdeeld worden over een grote uitrol. Bovendien gelden dan de principes van Economy of Scale waardoor er goedkopere productie en inkoop kan plaatsvinden. In Denemarken is dit ook toegepast en de resultaten hiervan waren zeer positief. In sommige gevallen is er voor 30% minder aangeboden dan vooraf begroot.

5. Hoe ziet u de financiering van de ERTMS boordapparatuur vanuit de Railmap?

De financiering van de boord-apparatuur dient zo snel mogelijk nader uitgewerkt te worden in de Planstudiefase. Zoals het nu omschreven staat: “ naar draagvlak van de vervoerder” is er weinig over te zeggen en geen commitment. Aangezien dit onderwerp cruciaal is om een snelle start te kunnen maken met het daadwerkelijk binnen halen van de voordelen van ERTMS is het belangrijk om de bijdrage van de vervoerders op korte termijn goed af te spreken met NS, Goederen- en Regionalevervoerders

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite

Interview met Léon Linders, Alstom Nederland | Infrasite

Interview met Léon Linders, Alstom Nederland

Foto: ALSTOM Transport / TOMA - V. Baillais


Interview met Léon Linders, Managing Director van Alstom Transport & President, Alstom Netherlands, naar aanleiding van de Dag van de Rail 2014.

1. Het Kabinet heeft gekozen voor invoering van ERTMS Level 2. Kunt u zich vinden in deze keuze?

De keuze zoals gemaakt door het kabinet is een logische keuze en daar kan Alstom zich in vinden. Een uitrol met ERTMS Level 2 betekent een keuze voor een proven system, wat zich bewezen heeft in Nederland en in de rest van Europa. ERTMS Level 2 verhoogt de capaciteit en de veiligheid op het Nederlandse spoor, dat is ook in lijn met de Lange Termijn Spoor Agenda.

2. De Staatssecretaris verwacht dat de doorontwikkeling naar ERTMS Level 3 pas vanaf 2025 kan plaastvinden. Moeten inderdaad we zolang wachten op de verbeterde functionaliteit van ERTMS Level 3?

Alstom is van mening dat de functionaliteit van Level 3, zoals dichter op elkaar rijden en verbetering van aankondigingstijden bij overwegen, al eerder realiseerbaar is op basis van de huidige ERTMS Level 2 technologie. Wij hebben in juni vorig jaar reeds samen met ProRail succesvolle tests uitgevoerd op de Hanzelijn en aangetoond dat via een software upgrade deze functionaliteit toegevoegd kan worden aan de ERTMS Level 2 infrastructuur.

3. In de periode tot en met 2028 wordt ERTMS ingevoerd op de drukst bereden spoorlijnen: de EU-TEN corridors, de SAAL-corridor en op zoveel mogelijk PHS-corridors. Hoe kan worden voorkomen dat er een lappendeken van verschillende beveiligingssystemen ontstaat?

Alstom pleit voor een grootschalige uitrol, waarbij transities en overgangen naar andere beveiligingssystemen zoveel mogelijk voorkomen wordt. Dit werkt namelijk kosten- en risicoverhogend. Door rekening te houden met landsdelen in plaats van (delen van) separate corridors kan een lappendeken worden vermeden. Contractueel gezien zou er gestreefd moeten worden naar grote contracten, zodat er voldoende ruimte zit om (noodzakelijk) specifieke ontwikkeling voor het Nederlandse spoor mogelijk te maken.

4. In haar aanbiedingsbrief schrijft de Staatssecretaris dat de invoering op PHS-corridors mede bepaald wordt door het budget en het aanbestedingsresultaat. Hoe kan het aanbestedingsresultaat volgens u worden geoptimaliseerd?

Het aanbestedingsresultaat kan worden geoptimaliseerd door grote contracten, bijvoorbeeld twee landsdelen, in de markt te zetten. De ontwikkel, engineering en projectmanagementkosten kunnen dan beter verdeeld worden over een grote uitrol. Bovendien gelden dan de principes van Economy of Scale waardoor er goedkopere productie en inkoop kan plaatsvinden. In Denemarken is dit ook toegepast en de resultaten hiervan waren zeer positief. In sommige gevallen is er voor 30% minder aangeboden dan vooraf begroot.

5. Hoe ziet u de financiering van de ERTMS boordapparatuur vanuit de Railmap?

De financiering van de boord-apparatuur dient zo snel mogelijk nader uitgewerkt te worden in de Planstudiefase. Zoals het nu omschreven staat: “ naar draagvlak van de vervoerder” is er weinig over te zeggen en geen commitment. Aangezien dit onderwerp cruciaal is om een snelle start te kunnen maken met het daadwerkelijk binnen halen van de voordelen van ERTMS is het belangrijk om de bijdrage van de vervoerders op korte termijn goed af te spreken met NS, Goederen- en Regionalevervoerders

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite