Robbert de Ridder, directeur BAM Infra Asset Management BV
Artikel | Datum: 11-03-2014


Interview Robbert de Ridder, directeur BAM Infra Asset Management over beheer en onderhoud in infra




Interview met Robbert de Ridder, directeur BAM Infra Asset Management BV over beheer en onderhoud in de infra naar aanleiding van de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud van Infrastructuur op 19 maart 2014 in Nieuwegein.

1. De samenwerking tussen contractpartners in de infra verandert. Is er een samenwerkingsvorm die met betrekking tot beheer en onderhoud uw voorkeur geniet? Kunt u dat uitleggen?<>

Deze vraag interpreteer ik op 2 wijzen. Allereerst de contractuele interpretatie. Wij zien in de markt 3 contractvormen waarin het beheer & onderhoud is gegoten: de PGO- of prestatiecontracten, de DCM-contracten en de DBFM-contracten. In alle 3 de contractvormen is er sprake van een langdurige periode waarin je als aannemer verantwoordelijk bent voor de prestatie van de infra. Mijn voorkeur is een langdurig onderhoudscontract waardoor je een langdurige relatie met je opdrachtgever kunt opbouwen en (mee-) investeren in de assets. Mijn advies is wel aan de opdrachtgevers om een paar gezonde prikkels in te bouwen opdat de aannemer blijft presteren. De 2e interpretatie is de wijze van samenwerken, zeg maar de zachte kant. Dit is van toepassing binnen de combinaties én met de opdrachtgever. Ik sta voor een goede samenwerking mét behoud van eenieders eigen verantwoordelijkheid. Samenwerking begint met vertrouwen en dat verlangt openheid en transparantie.


2. Welke voordelen biedt omgevingsmanagement met betrekking tot onderhoudsprojecten?<>

Omgevingsmanagement biedt dezelfde voordelen voor onderhoudsprojecten als voor ontwerp- en realisatieprojecten. Het enige verschil is dat een project kort en krachtig is en beheer & onderhoud lang en duurzaam.


3. Poort van Bunnik, een samenwerking tussen BAM PPP, BAM Wegen, BAM Civiel en BAM Infratechniek, is betrokken bij het project PPS-A12 waarin het beheer en onderhoud is opgenomen in het DBFM-contract. Wat zijn uw ervaringen met het beheer en onderhoud van dat project in de praktijk in relatie tot het contract?<>

Bij een DBFM-contract dient men een onderscheid te maken tussen de Engineering Procurement Construction-fase (EPC-fase) en de MainTenance Company (MTC-fase). In de EPC-fase wordt het onderhoud verricht door de MTC onder verantwoordelijkheid van de EPC. In de MTC-fase is de MTC verantwoordelijk en voert deze ook uit. En dan is er nog een belangrijke transitie tussen EPC en MTC. Is het areaal overhandigd door de EPC aan de MTC dan is beheer & onderhoud redelijk routinematig. Dan speelt wel mee op welke wijze activiteiten zijn gecontracteerd aan derden: zijn zij een partner en hebben zij dezelfde belangen of zien zij zichzelf als onderaannemer? De transitiefase tussen EPC en MTC is altijd spannend: krijg ik wat ik aan kwaliteit heb verwacht of ga ik hogere onderhoudskosten maken? BAM past, op basis van haar ruime ervaring, meer een zwaluwstaart-model toe: EPC en MTC werken nauw samen naar de overdracht. Geen verrassingen meer.  


4. Planning van beheer en onderhoud van infra krijgt steeds meer aandacht. Op welke wijze is planning in de praktijk van belang voor onderhoud?<>

Planning is alles. Het beheer & onderhoud van infra is heden ten dagen multidisciplinair. De beroepsvaart wil niet lastig gevallen worden op maandag vanwege betonreparaties, op woensdag vanwege onderhoud aan de aandrijvingen van de sluisdeuren en vrijdag vanwege het achterstallig maaiwerk. Bij DBFM-contracten is het aantal dagen of nachten dat je onderhoud mag plegen aan de infra  beperkt. Een goede werkvoorbereider multidiscipinair zorgt er voor dat, in het beperkt aantal nachten, al het onderhoud wordt uitgevoerd.


5. Goede informatie is van belang voor goed onderhoud. Hoe belangrijk is het delen van informatie tussen contractpartners?<>

Mijn eerste reactie is dat het belangrijk is dat contractpartners informatie met elkaar delen. Uiteindelijk is er sprake van een asset owner, een asset manager en een service provider. Wat in deze situatie wel een rol speelt, zijn de contractuele afspraken in deze. Mijn tweede reactie is een verbijzondering namelijk om welke informatie gaat het? Informatie over de configuratie van de infra zal altijd betrouwbaar moeten zijn en gedeeld moeten worden. Maar de innovatieve of efficiënte wijze waarop een en ander onderhouden wordt, is concurrentiegevoelig. Met andere woorden, deel ik al mijn onderhoudsconcepten met mijn opdrachtgever? Maar wil de opdrachtgever dit ook allemaal weten? De laatste is zeker een discussie waard.


Deel dit artikel:                   





ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]