Prestatiecontracten bij beheer en onderhoud

Stephan Laaper, Teamleider Projects Grontmij Nederland - Foto: Grontmij Nederland

Dit interview wordt geplaatst naar aanleiding van de komende Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud op 19 maart 2014 in Nieuwegein.

Prestatiecontracten zijn een grote verschuiving in de wereld van beheer en onderhoud. Dat stelt Stephan Laaper teamleider Projects bij Grontmij. Hij denkt dat de verschuiving van taken en verantwoordelijkheden in de toekomst nog verder gaat, en dat er meer integratie plaatsvindt: “Contracten worden naar de toekomst nog integraler, bijvoorbeeld natte en droge infrastructuur in een contract. Of worden nog meer RAMS georiënteerd, denk daarbij aan afrekenen op beschikbaarheid. Het “prestatie-gehalte” neemt nog steeds toe, het “activiteiten-gehalte” van het contract neemt nog steeds af. Bovendien bemerk ik een steeds duidelijkere focus van opdrachtgevers op de aansturing van prestatiecontracten. “

Systeemgerichte Contractbeheersing SCB

Laaper denkt dat Systeemgerichte Contractbeheersing (SCB) helpt bij het aansturen op prestaties. Belangrijk is volgens hem dan wel dat de verandering van focus samengaat met organisatorische verandering, bijvoorbeeld organisatie-inrichting volgens het IPM-model.

De verschuivingen in contractvorm en aanpak hebben ook impact op opdrachtgevers en opdrachtnemers. Daarover zegt Laaper: “De gekozen aansturingsmethode van prestatiecontracten door opdrachtgevers, waarbij zij ervoor kiezen meer op afstand te staan van het project en de inhoud, heeft volgens mij de grootste impact. Niet alleen betekent dat dat Opdrachtgevers zich daadwerkelijk anders organiseren, ook Opdrachtnemers moeten meer ingericht worden op het aantonen van eisen en prestatie. Dat betekent een omslag in organisatie maar ook het business model van de opdrachtnemer moet wellicht anders ingericht worden.”

Volgens Stephan Laaper is die andere inrichting nodig omdat het leveren van kwaliteit meer competenties, een andere visie , en een andere manier van samenwerken vraagt. Alle partijen moeten daarom op een andere manier gaan werken: “Het formuleren van, en acteren op gezamenlijke doelstellingen is nog zeker geen gemeengoed in prestatiecontracten.”

Meer weten?

Stephan Laaper verzorgt een sessie op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud. Hier verteld hij u alles over Prestatiecontracten bij beheer en onderhoud. Bekijk het programma.

Eerder gepubliceerd op de eventwebsite van de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NIB

Prestatiecontracten bij beheer en onderhoud | Infrasite

Prestatiecontracten bij beheer en onderhoud

Stephan Laaper, Teamleider Projects Grontmij Nederland - Foto: Grontmij Nederland

Dit interview wordt geplaatst naar aanleiding van de komende Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud op 19 maart 2014 in Nieuwegein.

Prestatiecontracten zijn een grote verschuiving in de wereld van beheer en onderhoud. Dat stelt Stephan Laaper teamleider Projects bij Grontmij. Hij denkt dat de verschuiving van taken en verantwoordelijkheden in de toekomst nog verder gaat, en dat er meer integratie plaatsvindt: “Contracten worden naar de toekomst nog integraler, bijvoorbeeld natte en droge infrastructuur in een contract. Of worden nog meer RAMS georiënteerd, denk daarbij aan afrekenen op beschikbaarheid. Het “prestatie-gehalte” neemt nog steeds toe, het “activiteiten-gehalte” van het contract neemt nog steeds af. Bovendien bemerk ik een steeds duidelijkere focus van opdrachtgevers op de aansturing van prestatiecontracten. “

Systeemgerichte Contractbeheersing SCB

Laaper denkt dat Systeemgerichte Contractbeheersing (SCB) helpt bij het aansturen op prestaties. Belangrijk is volgens hem dan wel dat de verandering van focus samengaat met organisatorische verandering, bijvoorbeeld organisatie-inrichting volgens het IPM-model.

De verschuivingen in contractvorm en aanpak hebben ook impact op opdrachtgevers en opdrachtnemers. Daarover zegt Laaper: “De gekozen aansturingsmethode van prestatiecontracten door opdrachtgevers, waarbij zij ervoor kiezen meer op afstand te staan van het project en de inhoud, heeft volgens mij de grootste impact. Niet alleen betekent dat dat Opdrachtgevers zich daadwerkelijk anders organiseren, ook Opdrachtnemers moeten meer ingericht worden op het aantonen van eisen en prestatie. Dat betekent een omslag in organisatie maar ook het business model van de opdrachtnemer moet wellicht anders ingericht worden.”

Volgens Stephan Laaper is die andere inrichting nodig omdat het leveren van kwaliteit meer competenties, een andere visie , en een andere manier van samenwerken vraagt. Alle partijen moeten daarom op een andere manier gaan werken: “Het formuleren van, en acteren op gezamenlijke doelstellingen is nog zeker geen gemeengoed in prestatiecontracten.”

Meer weten?

Stephan Laaper verzorgt een sessie op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud. Hier verteld hij u alles over Prestatiecontracten bij beheer en onderhoud. Bekijk het programma.

Eerder gepubliceerd op de eventwebsite van de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NIB