Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 19-02-2014


Keuze tussen beheren of vervangen is vorm van evenwicht

Door: NIB



Dit interview wordt geplaatst naar aanleiding van de komende Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud op 19 maart 2014 in Nieuwegein.

Beheren en onderhouden, of vervangen? Wat is eigenlijk het belangrijkste? Het antwoord daarop is niet eenduidig aldus Lindy Molenkamp van de Provincie Overijssel en Jenne van der Velde van Rijkswaterstaat: “Alledrie zijn ze namelijk belangrijk. Het gaat er om de netwerken die we beheren, goed te laten functioneren, nu en in de toekomst. Vanuit je beheerdersrol zie je hoe de netwerken functioneren en op basis van hoe de infrastructuur op dat moment presteert en hoe lang ze nog technisch kan meegaan maak je de keuze voor vervangen, versterken of onderhouden (en soms ook beperken van het gebruik). De kunst is om deze keuze zo goed mogelijk te maken met alle kennis die je hebt.”

Evenwicht
Evenwicht tussen beheer en onderhoud en vervangen is van essentieel belang. Van der Velde en Molenkamp zijn wel kritisch over de vormen van evenwicht: “De vraag is alleen of je op dit moment het juiste evenwicht nastreeft om de gemaakte afspraken (met de politiek en de gebruikers) goed na te komen. Dit evenwicht wordt daarom ook steeds meer en meer door anderen (de politiek) én de omgeving (gebruikers) bepaald en niet meer door de beheerder alleen. De functie en impact van het falen van het kunstwerk is daarbij bepalend. En wat zijn dan de kosten en overlast (risico’s) bij het falen of realiseren van onderhoud? Het juiste evenwicht is dat evenwicht waarin de kosten, prestaties en risico’s zijn zoals met elkaar afgesproken (politiek en gebruikers), op korte en lange termijn.”

Kunstwerken
Rijkswaterstaat heeft het druk de komende jaren. Veel kunstwerken zijn aangelegd in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. Van der Velde denkt dat onderhoud nu een grote rol gaat spelen: “Bijna alle kunstwerken moeten de komende jaren onderhouden worden. Dit Groot Onderhoud vraagt extra aandacht omdat ook veel van de kunstwerken in de komende jaren een andere functie gaan krijgen (hogere belastingen, ander keerhoogtes, meer verkeer) of al hebben gekregen. “

“Dit vraagt om een gedegen afweging”, zegt Lindy Molenkamp, “ Hierbij gaat het niet meer alleen om de kunstwerken ‘één op één’ in stand te houden, maar ook om samenhangende keuzes te maken zodat het netwerk (ook op termijn) goed blijft functioneren. Alle beheerders in Nederland hebben met deze problematiek te maken, en ook alle beheerders hebben ieder voor zich niet genoeg geld en de juiste kennis om deze uitdaging alleen op te lossen. We zijn dus op elkaar aangewezen.”

Meer weten?
Lindy Molenkamp en Jenne van der Velde verzorgen een sessie op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud. Bekijk het congresprogramma.


Eerder gepubliceerd op de eventwebsite van de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud


Deel dit artikel:                   





Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]