Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 19-02-2014


Keuze tussen beheren of vervangen is vorm van evenwicht

Door: NIB



Dit interview wordt geplaatst naar aanleiding van de komende Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud op 19 maart 2014 in Nieuwegein.

Beheren en onderhouden, of vervangen? Wat is eigenlijk het belangrijkste? Het antwoord daarop is niet eenduidig aldus Lindy Molenkamp van de Provincie Overijssel en Jenne van der Velde van Rijkswaterstaat: “Alledrie zijn ze namelijk belangrijk. Het gaat er om de netwerken die we beheren, goed te laten functioneren, nu en in de toekomst. Vanuit je beheerdersrol zie je hoe de netwerken functioneren en op basis van hoe de infrastructuur op dat moment presteert en hoe lang ze nog technisch kan meegaan maak je de keuze voor vervangen, versterken of onderhouden (en soms ook beperken van het gebruik). De kunst is om deze keuze zo goed mogelijk te maken met alle kennis die je hebt.”

Evenwicht
Evenwicht tussen beheer en onderhoud en vervangen is van essentieel belang. Van der Velde en Molenkamp zijn wel kritisch over de vormen van evenwicht: “De vraag is alleen of je op dit moment het juiste evenwicht nastreeft om de gemaakte afspraken (met de politiek en de gebruikers) goed na te komen. Dit evenwicht wordt daarom ook steeds meer en meer door anderen (de politiek) én de omgeving (gebruikers) bepaald en niet meer door de beheerder alleen. De functie en impact van het falen van het kunstwerk is daarbij bepalend. En wat zijn dan de kosten en overlast (risico’s) bij het falen of realiseren van onderhoud? Het juiste evenwicht is dat evenwicht waarin de kosten, prestaties en risico’s zijn zoals met elkaar afgesproken (politiek en gebruikers), op korte en lange termijn.”

Kunstwerken
Rijkswaterstaat heeft het druk de komende jaren. Veel kunstwerken zijn aangelegd in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. Van der Velde denkt dat onderhoud nu een grote rol gaat spelen: “Bijna alle kunstwerken moeten de komende jaren onderhouden worden. Dit Groot Onderhoud vraagt extra aandacht omdat ook veel van de kunstwerken in de komende jaren een andere functie gaan krijgen (hogere belastingen, ander keerhoogtes, meer verkeer) of al hebben gekregen. “

“Dit vraagt om een gedegen afweging”, zegt Lindy Molenkamp, “ Hierbij gaat het niet meer alleen om de kunstwerken ‘één op één’ in stand te houden, maar ook om samenhangende keuzes te maken zodat het netwerk (ook op termijn) goed blijft functioneren. Alle beheerders in Nederland hebben met deze problematiek te maken, en ook alle beheerders hebben ieder voor zich niet genoeg geld en de juiste kennis om deze uitdaging alleen op te lossen. We zijn dus op elkaar aangewezen.”

Meer weten?
Lindy Molenkamp en Jenne van der Velde verzorgen een sessie op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud. Bekijk het congresprogramma.


Eerder gepubliceerd op de eventwebsite van de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud


Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]