Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 19-02-2014


Keuze tussen beheren of vervangen is vorm van evenwicht

Door: NIB



Dit interview wordt geplaatst naar aanleiding van de komende Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud op 19 maart 2014 in Nieuwegein.

Beheren en onderhouden, of vervangen? Wat is eigenlijk het belangrijkste? Het antwoord daarop is niet eenduidig aldus Lindy Molenkamp van de Provincie Overijssel en Jenne van der Velde van Rijkswaterstaat: “Alledrie zijn ze namelijk belangrijk. Het gaat er om de netwerken die we beheren, goed te laten functioneren, nu en in de toekomst. Vanuit je beheerdersrol zie je hoe de netwerken functioneren en op basis van hoe de infrastructuur op dat moment presteert en hoe lang ze nog technisch kan meegaan maak je de keuze voor vervangen, versterken of onderhouden (en soms ook beperken van het gebruik). De kunst is om deze keuze zo goed mogelijk te maken met alle kennis die je hebt.”

Evenwicht
Evenwicht tussen beheer en onderhoud en vervangen is van essentieel belang. Van der Velde en Molenkamp zijn wel kritisch over de vormen van evenwicht: “De vraag is alleen of je op dit moment het juiste evenwicht nastreeft om de gemaakte afspraken (met de politiek en de gebruikers) goed na te komen. Dit evenwicht wordt daarom ook steeds meer en meer door anderen (de politiek) én de omgeving (gebruikers) bepaald en niet meer door de beheerder alleen. De functie en impact van het falen van het kunstwerk is daarbij bepalend. En wat zijn dan de kosten en overlast (risico’s) bij het falen of realiseren van onderhoud? Het juiste evenwicht is dat evenwicht waarin de kosten, prestaties en risico’s zijn zoals met elkaar afgesproken (politiek en gebruikers), op korte en lange termijn.”

Kunstwerken
Rijkswaterstaat heeft het druk de komende jaren. Veel kunstwerken zijn aangelegd in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. Van der Velde denkt dat onderhoud nu een grote rol gaat spelen: “Bijna alle kunstwerken moeten de komende jaren onderhouden worden. Dit Groot Onderhoud vraagt extra aandacht omdat ook veel van de kunstwerken in de komende jaren een andere functie gaan krijgen (hogere belastingen, ander keerhoogtes, meer verkeer) of al hebben gekregen. “

“Dit vraagt om een gedegen afweging”, zegt Lindy Molenkamp, “ Hierbij gaat het niet meer alleen om de kunstwerken ‘één op één’ in stand te houden, maar ook om samenhangende keuzes te maken zodat het netwerk (ook op termijn) goed blijft functioneren. Alle beheerders in Nederland hebben met deze problematiek te maken, en ook alle beheerders hebben ieder voor zich niet genoeg geld en de juiste kennis om deze uitdaging alleen op te lossen. We zijn dus op elkaar aangewezen.”

Meer weten?
Lindy Molenkamp en Jenne van der Velde verzorgen een sessie op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud. Bekijk het congresprogramma.


Eerder gepubliceerd op de eventwebsite van de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]