Bron: Go About
Artikel | Datum: 03-12-2013


Interview met Jacco Lammers van Go About over Multimodale Reisinformatie




Interview met Jacco Lammers van Go About over Multimodale Reisinformatie en de oplossing van Go About naar aanleiding van het PlanLab event op 12 december 2013 in Amersfoort.


1. Wat is uw definitie van Multimodale Reisinformatie?

Het idee van een definitie is natuurlijk dat iedereen er een beetje hetzelfde onder verstaat. Volgens mij is dat: "reisinformatie met gebruik van verschillende modaliteiten", maar dat is een vakterm waar dus ook alleen verschillende soorten OV mee gedekt is.

Mobilisten zegt de term 'multimodaal' niks. Zij verwachten volgens mij een reisplanner die 'compleet' is, dus met fietsen, lopen, OV én auto, want daarmee reizen mensen nu eenmaal. Het gekke is dat er geen reisplanner was die compleet was. Het grootste deel van de treinreizigers komt bijvoorbeeld met de fiets naar het station en er was geen reisplanner die je dat reisadvies gaf! Het gevolg is dat mensen allerlei kunstgrepen uit gaan halen om toch hún slimste keuze terug te krijgen.


2. 'Om elke dag de slimste keuze te kunnen maken, biedt Go About een persoonlijke reisplanner.' Hoe ziet die slimste keuze er volgens u uit?

Dat verschilt nogal per persoon, én per dag. Wij zien om ons heen steeds meer mensen die niet uit gaan van alleen de auto of het OV, maar 'mobilisten' die dagelijks de slimste keuze willen maken tussen verschillende reisalternatieven en de actuele situatie op de weg en het spoor. Het ontbreekt ze aan het gereedschap om goed de actuele situatie te kunnen overzien.

Ik reis regelmatig tussen Rotterdam en Den Haag in de spits. Ik heb een auto, dus dat is een optie. Of het slim is, hangt nogal af van de verwachte situatie op de weg. Ik fiets graag naar het station en pak dan de trein, omdat terug met de auto nogal eens dramatisch is. En in de auto ben ik op een gegeven moment ook wel uitgebeld. Buiten de spits pak ik wel de auto, dan is het veel sneller. Voor mij is de trein dus meestal de slimste keuze, maar dat betekent niet dat al die mensen die wel in de file staan níet slim zijn. Het is momenteel voor iedereen wél erg lastig die slimste keuze dagelijks te maken, simpelweg omdat er geen compleet en actueel overzicht beschikbaar is.

Go About wil mensen een compleet overzicht geven van verschillende reisalternatieven van deur-tot-deur. Dat betekent dus óók fietsen naar het station en een goede vergelijking met de auto. Dynamische reisinformatie is hierbij een voorwaarde, omdat de actuele of verwachte situatie op de weg en het OV invloed heeft op je keuze. Persoonlijke voorkeuren geven vervolgens de doorslag.


3. Waarom is de planner van Go About persoonlijk en in hoeverre zijn de te geven reisoplossingen te personaliseren?

Zodra je alle reisalternatieven mee neemt in je reisadvies, ontstaan enorm veel keuzemogelijkheden. Toch willen we mensen niet teveel 'knopjes' geven. Voordat je het reisadvies krijgt, weet je immers nog niet of de trein tussen Den Haag en Rotterdam nog rijdt, of dat er een ongeluk gebeurd is op de snelweg. We bieden daarom een compleet overzicht van de verschillende alternatieven en laten de persoonlijke keuze aan jou over. We gaan daar wel steeds beter bij helpen, maar dat merk je vanzelf.


4. Welke modaliteiten neemt Go About mee in de oplossingen?

Lopen, fietsen, OV en auto. Daarbij zijn de eerste drie 'integraal' dus er wordt een optimale combinatie van modaliteiten uitgerekend. De auto berekenen we van deur-tot-deur.


5. Hoe is de kwaliteit van de brondata?

Wisselend. We zijn nu ongeveer een jaar live met onze reisplanner en er zit de afgelopen twee jaar wel veel vooruitgang in de datakwaliteit en dekking. De statische dienstregeling was bij het live gaan al vrijwel compleet op de kleinste waddeneilanden en wat veerdiensten na. Ik denk dat vervoerders nu zien dat hun data ook echt gebruikt wordt en dat goede data leidt tot goede reisinformatie en tot meer reizigers. Met name goede real-time data is een belangrijke toevoeging voor de reiziger. Ik snap eigenlijk niet dat we het zo lang zonder hebben gesteld. De techniek om het te verwerken ligt er, dus het is een kwestie van doorpakken.

Wij werken graag mee aan de verbetering van data door bijvoorbeeld feedback te verzamelen van reizigers.


6. Wat moet er nog gebeuren voor Go About beschikbaar komt voor een breed publiek?

Onze reisplanner zit onder www.filewissel.nl en de Brabant OV apps. We hebben al honderdduizenden reisadviezen gegeven en zijn dus al voor een breed publiek beschikbaar via onze 'API'.
Onze eigen web-applicatie zit nu in de bèta-fase. Je kunt hem proberen door een uitnodiging aan te vragen op www.goabout.com. Feedback is meer dan welkom!


7. Wat is de geplande releasedatum van Go About?

We zullen de komende tijd met een aantal nieuwe dingen komen. Meld je aan op onze site en je komt er vanzelf achter!


Deel dit artikel:                   





ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht








[Banners]