Foto: Philips Licht Nederland
Artikel | Datum: 28-11-2013


Interview met Floriaan Tasche, Directeur Openbare Verlichting Philips Nederland




Interview met Floriaan Tasche, Directeur Openbare Verlichting Philips Nederland naar aanleiding van Dag van Verkeer en Mobiliteit 2013 op 28 november in Houten.


1. U zegt eerder op Infrasite.nl dat het nu het moment is om langs snelwegen over te gaan op LED-verlichting. Waarom nu?

De economische situatie van de afgelopen periode heeft ertoe geleid dat de overheid op dit moment aan het bezuinigen is. Een van de maatregelen die men genomen heeft, is het volledig uitschakelen van verlichting op een een gedeelte van de Nederlandse snelwegen. Deze maatregel gaat zeker een bepaald bedrag besparen. Het is echter de vraag of deze drastische maatregel wel de meest effectieve is. Twee zaken wil ik hier naar voren halen. De overheid heeft naast het beheren van het huishoudboekje ook de verantwoordelijkheid om in Nederland een veilige en comfortabele openbare buitenruimte te bieden. Het uitzetten van de verlichting op snelwegen kan deze beide aspecten negatief beïnvloeden. Als tweede onderwerp zou ik naar voren willen halen dat er op dit moment reeds verschillende innovatieve oplossingen beschikbaar zijn voor snelwegen die sowieso kosten besparen. Op alle snelwegen en gedurende de gehele avond en nacht. LED-technologie maakt het mogelijk om hier een oplossing te realiseren. LED is energiezuiniger en heeft minder onderhoud nodig waardoor de operationele kosten zullen dalen. Een andere eigenschap is dat LED goed dimbaar is waardoor een balans gevonden kan worden tussen energiebesparing in de rustige uren en een basisniveau van veiligheid en comfort. Dit basisniveau kan bijvoorbeeld bestaan uit het aanbieden van geleiding verlichting. Tevens kan het dimregime continu worden aangepast naar de meest gunstige situatie. Zo is het bijvoorbeeld het gebruik van de snelwegen – de verkeersintensiteit – in het weekend anders dan op werkdagen.
Dat zijn voldoende redenen om nu over te schakelen op LED-verlichting - per direct kunnen de voordelen en besparingen gerealiseerd worden.


2. Met welke oplossing is de verkeersveiligheid het meest gediend? Kunt u dit uitleggen?

De verkeersveiligheid is het meest gediend bij een oplossing waarbij de het lichtniveau kan worden aangeboden dat op dat moment nodig is om een veilige en comfortabele situatie te creëren. Die behoefte kan van verschillende factoren afhankelijk zijn zoals bijvoorbeeld: verkeersituatie, weersituatie, etc. Als er nauwelijks verkeer is, geen in/uitvoegstroken en het weer goed is, kan er gerust gedimd worden. Zodra het weer slechter wordt, het verkeer drukker wordt, en er meer verkeersbewegingen zijn, wil je de lichtniveaus op niveau houden om een veiliger situatie te creëren.


3. LED heeft veel nieuwe technieken voor beheer van OVL mogelijk gemaakt. Welk van de nieuwe technieken geeft u de meeste kans en waarom?

Als beheerder wil je volledige controle hebben over je lichtpark en de bijbehorende processen. Dat betekent naast een compleet overzicht van het lichtpark (armaturen, lampen, masten, etc) ook een directe terugkoppeling van de status in het veld – welke lampen zijn stuk, welke lampen zijn gedimd, hoeveel energie wordt er verbruikt, etc. Dit soort intelligente systemen hebben mijns inziens echt de toekomst. Hiermee kan je als beheerder niet alleen besparen op kosten van energie en onderhoud, maar verbeter je ook de kwaliteit en veiligheid op straat – verlichting die stuk gaat, wordt automatisch gemeld en is niet afhankelijk van een bewoner die belt. Daarnaast kun je heel eenvoudig dimregimes aanpassen aan de dag van de week (denk aan koopavonden) of aanpassen aan de feedback van bewoners. Vanuit Philips Indal wordt dit mogelijk gemaakt door de CityTouch oplossing.


4. Welke mogelijkheden ziet u voor burgerparticipatie voor OVL, bijvoorbeeld langs lokale wegen?

Uiteindelijk maken we verlichting voor burgers – om de veiligheid en leefbaarheid in een buurt te vergroten. Om te bepalen wat nu goede verlichting is, is burgerparticipatie erg goed. Samen met burgers kan nagedacht worden over de uitstraling die je in de openbare ruimte wilt bereiken en tevens kan gezamenlijk het gewenste lichtniveau bepaald worden. Dit moet natuurlijk wel altijd onder begeleiding vanuit de overheid om ‘onveilige’  situaties te voorkomen en daarnaast ook het beleid van de gemeente in de gaten te houden.


5. Hoe ziet u de ontwikkelingen rond verlichting van fietspaden en fietssnelwegen zowel binnen de bebouwde kom als in het buitengebied?

Fietspaden zijn niet veel anders dan bijvoorbeeld snelwegen. Ook op deze specifieke toepassingen is het erg belangrijk dat de verlichting flexibel en energiezuinig is. De fietser moet zich veilig en comfortabel voelen. In de periode dat er geen fietsers zijn, kan het verlichtingsniveau gereduceerd worden. Interactieve systemen kunnen er dan voor zorgen dat de verlichting weer aan gaat zodra er een fietser in de buurt is. 


Deel dit artikel:                   





Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht








[Banners]