Elbert Lievense - Bron: Alfen bv
Artikel | Datum: 20-11-2013


Interview met Elbert Lievense, Stichting DOET / ICU, over 'Duurzaam Vervoer, hoe nu verder'




Interview met Elbert Lievense, Stichting DOET (Dutch Organisation for Electric Transport) / ICU, over 'Duurzaam Vervoer, hoe nu verder' naar aanleiding van Dag van Verkeer en Mobiliteit 2013 op 28 november in Houten.


1. Wat is uw definitie van Duurzaam Vervoer?

Een mobiliteitsoplossing die zowel qua kosten als impact op de omgeving passend wordt aangeboden en uitgevoerd.


2. Welke potentie heeft Duurzaam Vervoer in Nederland volgens u?

Duurzaam vervoer heeft een enorme potentie in Nederland. De impact van de huidige uitstoot wordt door velen onderschat, NOx en CO2 zijn voor de grotere agglomeraties een groeiend probleem. Duurzaam vervoer, en logistieke oplossingen in het algemeen, moeten hierin een verandering brengen. Elektrisch vervoer is een goed begin, maar op conceptueel niveau moet er verder gekeken worden.


3. Hoe is elektrisch vervoer in Nederland verder te stimuleren?

Door de vele incentives vanuit de regering wordt er al veel gedaan aan stimulering. Dit is vooral gericht op bezit. De stimulering van EV-gebruik en de rol van duurzaam opgewekte energie in combinatie met de kostenstructuur moeten beter op elkaar afgestemd worden. Voor de berijder is enige mate van zekerheid noodzakelijk, voor de eigenaar is een goede Total Cost of Ownership noodzakelijk.


4. Welke manier van laden van elektrische voertuigen zal uiteindelijk leidend worden volgens u en waarom?

Ik zie vaker het verhaal van inductief laden langs komen. Voor de gebruiker natuurlijk een mooie oplossing die past binnen het beeld van ontzorging. Daarentegen is conductief laden dé manier om inbedding in een Smart Grid mogelijk te maken. Terugleveren van energie (wat iedereen nu nog een ver-van-mijn-bed show vindt) gaat komen, en bij inductief laden is dat niet mogelijk. De business-case van inbedding in een Smart Grid zal moeten uitwijzen wat het financiële voordeel gaat worden voor conductief laden.


5. Wat moet er gebeuren om de elektrische auto voorgoed door te laten breken?

Voldoende aanbod van diverse oplossingen. De automobiel industrie zal voor de doorbraak moeten zorgen. Infrastructuur is hierin volgend. Voor (haast) iedere vorm van mobiliteit zal een passende oplossing komen, dus een vertegenwoordiger in een benzine PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) die 60000 kilometer maakt is niet passend.


Deel dit artikel:                   





Provinciaal verkeersmanagement Noord-Holland werpt vruchten af
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Platform CB'23 gaat circulair bouwen concreet maken
Nieuwsbericht
Registratie materialen infraprojecten bevordert hergebruik
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
Houten verkozen tot Fietsstad 2018
Nieuwsbericht
Combinatie VolkerWessels Hollandia Infra wint aanbesteding Brug Ouderkerk
Nieuwsbericht
Van Veldhoven ontvangt plannen voor duurzaam Nederland
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
UNETO-VNI wil langdurig werklozen kansen bieden in installatiebranche
Nieuwsbericht
Wijziging Aanbestedingswetgeving e-factureren definitief
Nieuwsbericht
Aanmeldingen voor de Innovation Expo 2018 geopend
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Luminext: Projectmanager realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Rijkswaterstaat met elektrische wagens op weg
Nieuwsbericht
Luminext: Medewerker realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Onderzoek naar geluidsscherm A50 bij Son en Breugel afgerond
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht








[Banners]