Elbert Lievense - Bron: Alfen bv
Artikel | Datum: 20-11-2013


Interview met Elbert Lievense, Stichting DOET / ICU, over 'Duurzaam Vervoer, hoe nu verder'




Interview met Elbert Lievense, Stichting DOET (Dutch Organisation for Electric Transport) / ICU, over 'Duurzaam Vervoer, hoe nu verder' naar aanleiding van Dag van Verkeer en Mobiliteit 2013 op 28 november in Houten.


1. Wat is uw definitie van Duurzaam Vervoer?

Een mobiliteitsoplossing die zowel qua kosten als impact op de omgeving passend wordt aangeboden en uitgevoerd.


2. Welke potentie heeft Duurzaam Vervoer in Nederland volgens u?

Duurzaam vervoer heeft een enorme potentie in Nederland. De impact van de huidige uitstoot wordt door velen onderschat, NOx en CO2 zijn voor de grotere agglomeraties een groeiend probleem. Duurzaam vervoer, en logistieke oplossingen in het algemeen, moeten hierin een verandering brengen. Elektrisch vervoer is een goed begin, maar op conceptueel niveau moet er verder gekeken worden.


3. Hoe is elektrisch vervoer in Nederland verder te stimuleren?

Door de vele incentives vanuit de regering wordt er al veel gedaan aan stimulering. Dit is vooral gericht op bezit. De stimulering van EV-gebruik en de rol van duurzaam opgewekte energie in combinatie met de kostenstructuur moeten beter op elkaar afgestemd worden. Voor de berijder is enige mate van zekerheid noodzakelijk, voor de eigenaar is een goede Total Cost of Ownership noodzakelijk.


4. Welke manier van laden van elektrische voertuigen zal uiteindelijk leidend worden volgens u en waarom?

Ik zie vaker het verhaal van inductief laden langs komen. Voor de gebruiker natuurlijk een mooie oplossing die past binnen het beeld van ontzorging. Daarentegen is conductief laden dé manier om inbedding in een Smart Grid mogelijk te maken. Terugleveren van energie (wat iedereen nu nog een ver-van-mijn-bed show vindt) gaat komen, en bij inductief laden is dat niet mogelijk. De business-case van inbedding in een Smart Grid zal moeten uitwijzen wat het financiële voordeel gaat worden voor conductief laden.


5. Wat moet er gebeuren om de elektrische auto voorgoed door te laten breken?

Voldoende aanbod van diverse oplossingen. De automobiel industrie zal voor de doorbraak moeten zorgen. Infrastructuur is hierin volgend. Voor (haast) iedere vorm van mobiliteit zal een passende oplossing komen, dus een vertegenwoordiger in een benzine PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) die 60000 kilometer maakt is niet passend.


Deel dit artikel:                   





Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
Nieuwsbericht
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
OnderhoudNL over Miljoenennota: 'Kostenstijging remt groei'
Nieuwsbericht
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Miljoenennota 2019: Investeren & voorbereiden op de toekomst van Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: EZK investeert in een duurzaam en ondernemend Nederland
Nieuwsbericht
Reactie UNETO-VNI op Miljoenennota: meer investeren in de energietransitie
Nieuwsbericht
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Nieuwsbericht
Reactie Bouwend Nederland op Miljoenennota 2019: het echte werk komt nog!
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
VNG: In het belang van onze inwoners
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Buitenriolering onder vrij verval: reageer op nieuwe normenserie
Nieuwsbericht
Provinciaal Inpassingsplan voor N247 ter inzage
Nieuwsbericht








[Banners]