Elbert Lievense - Bron: Alfen bv
Artikel | Datum: 20-11-2013


Interview met Elbert Lievense, Stichting DOET / ICU, over 'Duurzaam Vervoer, hoe nu verder'




Interview met Elbert Lievense, Stichting DOET (Dutch Organisation for Electric Transport) / ICU, over 'Duurzaam Vervoer, hoe nu verder' naar aanleiding van Dag van Verkeer en Mobiliteit 2013 op 28 november in Houten.


1. Wat is uw definitie van Duurzaam Vervoer?

Een mobiliteitsoplossing die zowel qua kosten als impact op de omgeving passend wordt aangeboden en uitgevoerd.


2. Welke potentie heeft Duurzaam Vervoer in Nederland volgens u?

Duurzaam vervoer heeft een enorme potentie in Nederland. De impact van de huidige uitstoot wordt door velen onderschat, NOx en CO2 zijn voor de grotere agglomeraties een groeiend probleem. Duurzaam vervoer, en logistieke oplossingen in het algemeen, moeten hierin een verandering brengen. Elektrisch vervoer is een goed begin, maar op conceptueel niveau moet er verder gekeken worden.


3. Hoe is elektrisch vervoer in Nederland verder te stimuleren?

Door de vele incentives vanuit de regering wordt er al veel gedaan aan stimulering. Dit is vooral gericht op bezit. De stimulering van EV-gebruik en de rol van duurzaam opgewekte energie in combinatie met de kostenstructuur moeten beter op elkaar afgestemd worden. Voor de berijder is enige mate van zekerheid noodzakelijk, voor de eigenaar is een goede Total Cost of Ownership noodzakelijk.


4. Welke manier van laden van elektrische voertuigen zal uiteindelijk leidend worden volgens u en waarom?

Ik zie vaker het verhaal van inductief laden langs komen. Voor de gebruiker natuurlijk een mooie oplossing die past binnen het beeld van ontzorging. Daarentegen is conductief laden dé manier om inbedding in een Smart Grid mogelijk te maken. Terugleveren van energie (wat iedereen nu nog een ver-van-mijn-bed show vindt) gaat komen, en bij inductief laden is dat niet mogelijk. De business-case van inbedding in een Smart Grid zal moeten uitwijzen wat het financiële voordeel gaat worden voor conductief laden.


5. Wat moet er gebeuren om de elektrische auto voorgoed door te laten breken?

Voldoende aanbod van diverse oplossingen. De automobiel industrie zal voor de doorbraak moeten zorgen. Infrastructuur is hierin volgend. Voor (haast) iedere vorm van mobiliteit zal een passende oplossing komen, dus een vertegenwoordiger in een benzine PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) die 60000 kilometer maakt is niet passend.


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]