Elbert Lievense - Bron: Alfen bv
Artikel | Datum: 20-11-2013


Interview met Elbert Lievense, Stichting DOET / ICU, over 'Duurzaam Vervoer, hoe nu verder'




Interview met Elbert Lievense, Stichting DOET (Dutch Organisation for Electric Transport) / ICU, over 'Duurzaam Vervoer, hoe nu verder' naar aanleiding van Dag van Verkeer en Mobiliteit 2013 op 28 november in Houten.


1. Wat is uw definitie van Duurzaam Vervoer?

Een mobiliteitsoplossing die zowel qua kosten als impact op de omgeving passend wordt aangeboden en uitgevoerd.


2. Welke potentie heeft Duurzaam Vervoer in Nederland volgens u?

Duurzaam vervoer heeft een enorme potentie in Nederland. De impact van de huidige uitstoot wordt door velen onderschat, NOx en CO2 zijn voor de grotere agglomeraties een groeiend probleem. Duurzaam vervoer, en logistieke oplossingen in het algemeen, moeten hierin een verandering brengen. Elektrisch vervoer is een goed begin, maar op conceptueel niveau moet er verder gekeken worden.


3. Hoe is elektrisch vervoer in Nederland verder te stimuleren?

Door de vele incentives vanuit de regering wordt er al veel gedaan aan stimulering. Dit is vooral gericht op bezit. De stimulering van EV-gebruik en de rol van duurzaam opgewekte energie in combinatie met de kostenstructuur moeten beter op elkaar afgestemd worden. Voor de berijder is enige mate van zekerheid noodzakelijk, voor de eigenaar is een goede Total Cost of Ownership noodzakelijk.


4. Welke manier van laden van elektrische voertuigen zal uiteindelijk leidend worden volgens u en waarom?

Ik zie vaker het verhaal van inductief laden langs komen. Voor de gebruiker natuurlijk een mooie oplossing die past binnen het beeld van ontzorging. Daarentegen is conductief laden dé manier om inbedding in een Smart Grid mogelijk te maken. Terugleveren van energie (wat iedereen nu nog een ver-van-mijn-bed show vindt) gaat komen, en bij inductief laden is dat niet mogelijk. De business-case van inbedding in een Smart Grid zal moeten uitwijzen wat het financiële voordeel gaat worden voor conductief laden.


5. Wat moet er gebeuren om de elektrische auto voorgoed door te laten breken?

Voldoende aanbod van diverse oplossingen. De automobiel industrie zal voor de doorbraak moeten zorgen. Infrastructuur is hierin volgend. Voor (haast) iedere vorm van mobiliteit zal een passende oplossing komen, dus een vertegenwoordiger in een benzine PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) die 60000 kilometer maakt is niet passend.


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]