Elbert Lievense - Bron: Alfen bv
Artikel | Datum: 20-11-2013


Interview met Elbert Lievense, Stichting DOET / ICU, over 'Duurzaam Vervoer, hoe nu verder'




Interview met Elbert Lievense, Stichting DOET (Dutch Organisation for Electric Transport) / ICU, over 'Duurzaam Vervoer, hoe nu verder' naar aanleiding van Dag van Verkeer en Mobiliteit 2013 op 28 november in Houten.


1. Wat is uw definitie van Duurzaam Vervoer?

Een mobiliteitsoplossing die zowel qua kosten als impact op de omgeving passend wordt aangeboden en uitgevoerd.


2. Welke potentie heeft Duurzaam Vervoer in Nederland volgens u?

Duurzaam vervoer heeft een enorme potentie in Nederland. De impact van de huidige uitstoot wordt door velen onderschat, NOx en CO2 zijn voor de grotere agglomeraties een groeiend probleem. Duurzaam vervoer, en logistieke oplossingen in het algemeen, moeten hierin een verandering brengen. Elektrisch vervoer is een goed begin, maar op conceptueel niveau moet er verder gekeken worden.


3. Hoe is elektrisch vervoer in Nederland verder te stimuleren?

Door de vele incentives vanuit de regering wordt er al veel gedaan aan stimulering. Dit is vooral gericht op bezit. De stimulering van EV-gebruik en de rol van duurzaam opgewekte energie in combinatie met de kostenstructuur moeten beter op elkaar afgestemd worden. Voor de berijder is enige mate van zekerheid noodzakelijk, voor de eigenaar is een goede Total Cost of Ownership noodzakelijk.


4. Welke manier van laden van elektrische voertuigen zal uiteindelijk leidend worden volgens u en waarom?

Ik zie vaker het verhaal van inductief laden langs komen. Voor de gebruiker natuurlijk een mooie oplossing die past binnen het beeld van ontzorging. Daarentegen is conductief laden dé manier om inbedding in een Smart Grid mogelijk te maken. Terugleveren van energie (wat iedereen nu nog een ver-van-mijn-bed show vindt) gaat komen, en bij inductief laden is dat niet mogelijk. De business-case van inbedding in een Smart Grid zal moeten uitwijzen wat het financiële voordeel gaat worden voor conductief laden.


5. Wat moet er gebeuren om de elektrische auto voorgoed door te laten breken?

Voldoende aanbod van diverse oplossingen. De automobiel industrie zal voor de doorbraak moeten zorgen. Infrastructuur is hierin volgend. Voor (haast) iedere vorm van mobiliteit zal een passende oplossing komen, dus een vertegenwoordiger in een benzine PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) die 60000 kilometer maakt is niet passend.


Deel dit artikel:                   





Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Helderse bedrijven passen ovl aan voor meer duisternis op Wad
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Gunstige tijden voor zzp'ers in de bouw
Nieuwsbericht
Eerste webtool met vernieuwde criteria maatschappelijk verantwoord inkopen
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht








[Banners]