Foto: R. van Bochove
Artikel | Datum: 28-09-2013


Interview met Arthur Klink, IGOV, over lezing Visie op OVL in 2030




Interview met Arthur Klink, IGOV
Tijdens de Dag van de Openbare Ruimte 2013 op 9 en 10 oktober organiseert het IGOV Innovatie Platform op 9 oktober een lezing over Visie op OVL in 2030 met als thema Beheerder van de toekomst; De beheerder in relatie tot openbare ruimte en de gebruiker.


1. Veel gemeenten bezuinigen. Wat zijn de belemmeringen en de kansen hierin voor de ontwikkeling van de rol van openbare verlichting in de openbare ruimte?

De bezuinigingen zijn in eerste instantie niet goed voor de kwaliteit op langere termijn maar beheerders en marktpartijen zullen nog creatiever worden in het vinden van slimme oplossingen en vaker de samenwerking opzoeken tussen gemeenten onderling maar ook met de markt.


2. Ligt bij het ontwerpen van toekomstige OVL-systemen de nadruk op de beheerder of op de gebruiker of juist op een samenspel tussen die twee?

Led systemen laten zich veel beter regelen waardoor het bieden van licht op maat dichterbij komt. De gebruiker komt steeds meer centraal te staan en kan ook beter bediend worden. Uiteindelijk zijn zowel beheerder als gebruiker daarbij gebaat.


3. In hoeverre zijn de belangen van OVL beheerders en gebruikers te verenigen? Werken ze samen aan projecten?

Openbare verlichting is in beginsel een stedelijke basis voorziening die alleen efficiënt en effectief kan zijn bij een professionele aanpak. Er is zeer zeker een gezamenlijk belang en samenwerking in projecten is goed en wenselijk maar moet een duidelijk stedelijk OVL beleid zijn en projectmatige locale oplossingen moeten gevonden worden binnen het stedelijk kader zodat er een duidelijke samenhang herkenbaar blijft en geen lappendeken van verschillende licht kwaliteiten ontstaat.


4. In hoeverre komen de belangen van de beheerder van OVL en de gebruiker van Openbare Ruimte overeen?

Openbare verlichting draagt naast verkeersveiligheid bij aan sociale veiligheid en leefbaarheid. Daarnaast wordt het uit gemeenschappelijke middelen betaald. De OVL beheerder zijn/haar belang is dat de OVL de gewenste kwaliteit tegen de juiste prijs heeft. De gebruiker van de openbare ruimte ervaart deze kwaliteit beter naarmate deze goed is afgestemd op zijn/haar behoefte


5. Hoe belangrijk wordt de gebruiker van openbare ruimte en OVL in de toekomst?

De invloed van de gebruiker groeit. Het is voor de OVL beheerder zaak om de gebruiker te kunnen identificeren. "de gebruiker" zal de ene keer een geheel ander gezicht hebben dan de andere keer. De uitdaging is om bij alle verschillende omstandigheden de juist oplossing te vinden zonder de rode draad te verliezen.


Meer informatie en aanmelden lezing
Lezing Visie op OVL in 2030 met als thema Beheerder van de toekomst; De beheerder in relatie tot openbare ruimte en de gebruiker

Datum lezing
9 oktober 2013

Plaats
Dag van de Openbare Ruimte 2013

Datum beurs
9 en 10 oktober 2013

Links
IGOV
IGOV Innovatie Platform


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]