Kansen in de bestaande woningmarkt

Foto: Ivo Ketelaar

De woningmarkt zal pas weer in beweging komen als sector, gemeenten, corporaties en organisaties samenwerken en actief inspelen op de behoeften van woningeigena-ren en huurders. Er liggen kansen in het verduurzamen en levensloopbestendig ma-ken van bestaande woningen. Tot die conclusie kwamen de ruim 50 deelnemers aan de werkconferentie op 28 mei, die plaatsvond op initiatief van de gemeente Voorst en de werkgroep Economie & Bouw van de Regieraad Bouw Oost Nederland (RBON).

Patrick Jansen, voorzitter van de werkgroep Economie en Bouw van RBON trapte af met het schetsen van de opgave. Ofschoon de markt op slot zit, zijn er kansen. Bestaande wo-ningen moeten energiezuiniger worden en kapitaalkrachtige senioren hebben behoefte aan woningaanpassingen die aansluiten op hun levensfase. Om deze kansen te kunnen pakken, zal de sector heel anders moeten gaan werken.

Gastheer Jan van Muyden, wethouder Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu van de gemeente Voorst schetste zijn visie op de veranderende woningmarkt en de kansen voor de bouw- en installatiesector. Volgens Van Muyden verandert de markt fundamenteel; de nieuwbouwvraag is in elkaar gestort en de kansen voor de sector zitten in verbetering en verduurzaming van de bestaande voorraad. Het isoleren en kierdicht maken van een oude woning leidt bijvoorbeeld niet alleen tot lagere woonlasten, maar zorgt ook voor een veel behaaglijker binnenklimaat. Het initiatief zal ook vaker bij particulieren liggen. Van bouwon-dernemers vraagt dat een creatieve en flexibele benadering. “Iedere particulier is even bij-zonder als dat hij particulier is”, aldus Van Muyden. Daar past geen standaard aanpak bij, maar het past wel in de Voorster werkwijze waarin de menselijke maat centraal staat. De gemeente Voorst participeert daarom ook in EnergieRijk Voorst, waarbij burgers zichzelf organiseren. EnergieRijk Voorst richt zich dit jaar op zonnepanelen en woningisolatie.

Consumentenpsycholoog Niels Götz lichtte toe dat we er te gemakkelijk vanuit gaan dat burgers tot de gewenste actie over zullen gaan als we hen van kennis voorzien. De meeste gedragscampagnes hebben volgens Götz echter nauwelijks effect. Er spelen enorm veel factoren een rol in de keuzes van mensen. Het ingebrachte argument is er slechts één van. De interventies worden effectiever als we rekening houden met de zes onzichtbare drijfveren die Cialdini heeft ontdekt, namelijk autoriteit, ofwel de gevoeligheid voor gezag, schaarste, sociaal bewijs ofwel de massa willen volgen, wederkerigheid, sympathie voor geestverwan-ten en commitment en consistentie. Bij investeringsbeslissingen door woningeigenaren spe-len aspecten zoals het inkomen, de levensfase, de timing, de DHZ-factor, de zooifactor en de opvattingen over lenen. Verder moeten we er rekening mee houden dat de mening van de vrouw doorslaggevend is voor veel beslissingen, terwijl veel communicatie is afgestemd op mannen.

Onder leiding van lector Christoph Maria Ravesloot gingen de vijftig deelnemers vervol-gens met elkaar aan de slag om na te gaan wat de inzichten van Götz betekenen voor het eigen dagelijks werk. Veel bouw- en installatiebedrijven zien op tegen de bewerkelijkheid van de particuliere markt. Toch is iedereen het er wel over eens dat hier de kansen liggen voor de sector.

Wethouder Van Muyden was onder de indruk van de ideeën die naar voren kwamen om hier slim op in te spelen: actief relaties opbouwen met eigenaren, meer vrouwen inzetten, garan-ties geven op besparingen, eigenaren met goede ervaringen in de gelegenheid stellen om hun verhaal uit te dragen en meer inspelen op de emotie. Hij riep de ondernemers op om hiermee meteen aan de slag te gaan. De gemeente wil daarbij uitdagen en stimuleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Regieraad Bouw Oost Nederland