Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 01-05-2013


Railforum: Spoorvervoer moet voorsprong in duurzaamheid uitbreiden




Zijn resultaatcontracten wel goed voor Reputatiemanagement?
Als partijen afspraken maken over te leveren diensten is het verstandig om die afspraken SMART te maken. Oftewel….duidelijke afspraken die ook eenduidig, simpel en goed te meten zijn.
In de huidige concessies staan als doelstellingen bijvoorbeeld: verbeteren van het reisgemak, verhogen van de veiligheid en verbeteren betrouwbaarheid. Maar wat wordt dan bedoeld met ‘verbeteren reisgemak’; is dit een stijging van de klantwaardering op punten als reinheid, zitplaatskans, klantgericht personeel, toegankelijkheid, betaalgemak, sociale veiligheid e.d.?
En als je dat al weet…hoe meet je dan de prestaties hierop? Dit zo concreet mogelijk maken, voorkomt verkeerde verwachtingen en teleurstellingen.
Pas als je het eens bent over dit soort maatstaven kun je samen werken aan de verbetering daarvan. En pas dan kun je er iets mee in de aanpak van je reputatie.


Wie is nu eigenlijk de klant bij resultaatcontracten?<>
Volgens mij is de uiteindelijke klant altijd de eindgebruiker. Dus de reiziger of verlader. De contractverlener is opdrachtgever, maar tevens ‘partner’ in het bereiken van de doelstellingen.


Leidt goede ketensamenwerking tot een goede ketenmobiliteit?<>
Dit is wel een keiharde voorwaarde. De klantwaardering van ketenmobiliteit is deels ook gebaseerd op ‘beleving’. Dus alles kan op papier kloppen…maar in de praktijk moet de samenwerking voor de klanten voelbaar zijn.


Wat is Duurzaam Spoor en welke rol wil Railforum daarin spelen?<>
Op dit moment is een reizigers- of goederenkilometer per spoor ongeveer 4 x zo duurzaam als die met de schoonste elektrische (vracht)auto. Deze voorsprong willen we behouden en het spoorvervoer zelfs nog duurzamer maken.
Railforum biedt het platform om tot verdere acties te komen zoals:
• komen tot CO2 neutraal spoorvervoer;
• verder verlagen energieverbruik in de hele keten;
• verminderen gebruik schaarse grondstoffen, hergebruik materialen;
• verminderen geluids- en trillinghinder;
• vergroten biodiversiteit langs treinbanen.
Railforum faciliteert o.a. Green Deals Kennisplatform Duurzaam Spoor, Pilot ED-rem en Duurzaam GWW.


Deel dit artikel:                   





'OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie'
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Openstelling Kapperallee en afsluiting Eefdesebrug later dan gepland
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]