Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 01-05-2013


Railforum: Spoorvervoer moet voorsprong in duurzaamheid uitbreiden




Zijn resultaatcontracten wel goed voor Reputatiemanagement?
Als partijen afspraken maken over te leveren diensten is het verstandig om die afspraken SMART te maken. Oftewel….duidelijke afspraken die ook eenduidig, simpel en goed te meten zijn.
In de huidige concessies staan als doelstellingen bijvoorbeeld: verbeteren van het reisgemak, verhogen van de veiligheid en verbeteren betrouwbaarheid. Maar wat wordt dan bedoeld met ‘verbeteren reisgemak’; is dit een stijging van de klantwaardering op punten als reinheid, zitplaatskans, klantgericht personeel, toegankelijkheid, betaalgemak, sociale veiligheid e.d.?
En als je dat al weet…hoe meet je dan de prestaties hierop? Dit zo concreet mogelijk maken, voorkomt verkeerde verwachtingen en teleurstellingen.
Pas als je het eens bent over dit soort maatstaven kun je samen werken aan de verbetering daarvan. En pas dan kun je er iets mee in de aanpak van je reputatie.


Wie is nu eigenlijk de klant bij resultaatcontracten?
Volgens mij is de uiteindelijke klant altijd de eindgebruiker. Dus de reiziger of verlader. De contractverlener is opdrachtgever, maar tevens ‘partner’ in het bereiken van de doelstellingen.


Leidt goede ketensamenwerking tot een goede ketenmobiliteit?
Dit is wel een keiharde voorwaarde. De klantwaardering van ketenmobiliteit is deels ook gebaseerd op ‘beleving’. Dus alles kan op papier kloppen…maar in de praktijk moet de samenwerking voor de klanten voelbaar zijn.


Wat is Duurzaam Spoor en welke rol wil Railforum daarin spelen?
Op dit moment is een reizigers- of goederenkilometer per spoor ongeveer 4 x zo duurzaam als die met de schoonste elektrische (vracht)auto. Deze voorsprong willen we behouden en het spoorvervoer zelfs nog duurzamer maken.
Railforum biedt het platform om tot verdere acties te komen zoals:
• komen tot CO2 neutraal spoorvervoer;
• verder verlagen energieverbruik in de hele keten;
• verminderen gebruik schaarse grondstoffen, hergebruik materialen;
• verminderen geluids- en trillinghinder;
• vergroten biodiversiteit langs treinbanen.
Railforum faciliteert o.a. Green Deals Kennisplatform Duurzaam Spoor, Pilot ED-rem en Duurzaam GWW.


Deel dit artikel:                   





Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht








[Banners]