Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 01-05-2013


Railforum: Spoorvervoer moet voorsprong in duurzaamheid uitbreiden




Zijn resultaatcontracten wel goed voor Reputatiemanagement?
Als partijen afspraken maken over te leveren diensten is het verstandig om die afspraken SMART te maken. Oftewel….duidelijke afspraken die ook eenduidig, simpel en goed te meten zijn.
In de huidige concessies staan als doelstellingen bijvoorbeeld: verbeteren van het reisgemak, verhogen van de veiligheid en verbeteren betrouwbaarheid. Maar wat wordt dan bedoeld met ‘verbeteren reisgemak’; is dit een stijging van de klantwaardering op punten als reinheid, zitplaatskans, klantgericht personeel, toegankelijkheid, betaalgemak, sociale veiligheid e.d.?
En als je dat al weet…hoe meet je dan de prestaties hierop? Dit zo concreet mogelijk maken, voorkomt verkeerde verwachtingen en teleurstellingen.
Pas als je het eens bent over dit soort maatstaven kun je samen werken aan de verbetering daarvan. En pas dan kun je er iets mee in de aanpak van je reputatie.


Wie is nu eigenlijk de klant bij resultaatcontracten?<>
Volgens mij is de uiteindelijke klant altijd de eindgebruiker. Dus de reiziger of verlader. De contractverlener is opdrachtgever, maar tevens ‘partner’ in het bereiken van de doelstellingen.


Leidt goede ketensamenwerking tot een goede ketenmobiliteit?<>
Dit is wel een keiharde voorwaarde. De klantwaardering van ketenmobiliteit is deels ook gebaseerd op ‘beleving’. Dus alles kan op papier kloppen…maar in de praktijk moet de samenwerking voor de klanten voelbaar zijn.


Wat is Duurzaam Spoor en welke rol wil Railforum daarin spelen?<>
Op dit moment is een reizigers- of goederenkilometer per spoor ongeveer 4 x zo duurzaam als die met de schoonste elektrische (vracht)auto. Deze voorsprong willen we behouden en het spoorvervoer zelfs nog duurzamer maken.
Railforum biedt het platform om tot verdere acties te komen zoals:
• komen tot CO2 neutraal spoorvervoer;
• verder verlagen energieverbruik in de hele keten;
• verminderen gebruik schaarse grondstoffen, hergebruik materialen;
• verminderen geluids- en trillinghinder;
• vergroten biodiversiteit langs treinbanen.
Railforum faciliteert o.a. Green Deals Kennisplatform Duurzaam Spoor, Pilot ED-rem en Duurzaam GWW.


Deel dit artikel:                   





Rijksbrede MVI-criteria geactualiseerd
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Efteling wil aantal fietsende werknemers verdubbelen
Nieuwsbericht
Ondertekening Green Deal Aquathermie: huizen verwarmen met warmte uit water heeft de toekomst
Nieuwsbericht
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2018 Rijkswaterstaat gepresenteerd
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor schoner water Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verleent opdracht aan Boskalis voor groot onderhoud hoofdwegennet Noord-Holland
Nieuwsbericht
NEN: Verdieping eerste versie NTA IFD-bouw
Nieuwsbericht
Vitence en Way2Web lanceren bijzonder vervoersplatform MaasHub
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Milieudefensie: Oordeel hof stok achter de deur voor gezondere lucht
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
TNO-advies: uitgebreide zwarte doos in zelfrijdende voertuigen
Nieuwsbericht
De bouwbedrijven die meedingen naar de Bewuste Bouwers Zuidas Award 2019
Nieuwsbericht
Bouwkosten Nederland gemiddeld, blijkt uit Arcadis onderzoek
Nieuwsbericht
LeasePlan lanceert autodeel-app 'Tess' voor private leaseklanten
Nieuwsbericht
Brabant investeert in Zuiderwaterlinie
Nieuwsbericht
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
Amsterdam lanceert plan voor schonere lucht
Nieuwsbericht


[Banners]