Wij optimaliseren het onderhoudsboekje, daardoor dalen de kosten

verebus artikel Nedtrain Bart Loop

Op bezoek bij Bart Loop, configuratiemanager NedTrain Fleet Sevices

Een flinke investering maar brengt nog meer op

“Onze onderhoudshandboeken gaan zeker verdwijnen. Binnenkort gaat een monteur alleen nog maar aan de slag met een computer, een i-pad of een ‘tablet’-achtig ding om zijn informatie te zoeken.” Bart Loop, configuratiemanager bij NedTrain is heel stellig: informatie over het onderhoud van treinen is belangrijker dan ooit, maar om die informatie op te slaan in een traditioneel boek is het paard achter de wagen spannen. Het is veel praktischer om die alsmaar uitdijende hoeveelheid informatie direct in te delen in een digitale omgeving. En dan niet dat je het boek op een cd’tje zet, maar dat je echt een indeling bedenkt waarmee je zonder veel gezoek snel tekst en beeld vindt.

infrasite_insert_image_1
Bart Loop, configuratiemanager NedTrain Fleet Sevices

Foto: Verebus Engineering

NedTrain is het dochterbedrijf van de Nederlandse Spoor wegen dat onder meer alle personen­treinen van de NS onderhoudt. Het hoofdkantoor zit heel toepasselijk in de Katreinetoren, midden op het Centraal Station van Utrecht. Waarschijnlijk de plek in Nederland waar het verschil tussen de bereikbaarheid per trein (+) en per auto (­) het grootst is. Bart Loop reist uiteraard per trein naar zijn werk. Het onderhoud aan treinen is ruwweg te verdelen in drie gebieden. Ten eerste zijn er de dagelijkse reiniging, wet­telijke controles en kleine reparaties van treinstellen die plaatsvinden op de opstel terreinen van de grote stations in het land (35 locaties). Ten tweede is er het reguliere onderhoud dat in de vijf werkplaatsen van NedTrain plaats vindt. Zo’n werkplaats moet je je ongeveer voorstellen als een aantal sporen waar een garage omheen gebouwd is. Als laatste heeft NedTrain hoofdwerkplaat­sen voor revisies en modernisering in Haarlem en Tilburg. “Een trein gaat ongeveer dertig tot veertig jaar mee, dus je kunt je voorstellen dat de eige­naar ergens halverwege de levensduur bijvoorbeeld andere stoelen wil of een modern informatiesysteem. In Haarlem zijn we op dit moment de bekende dub­beldeksstoptreinen aan het ombouwen tot intercity’s,” vertelt Bart. Naast die operationele kant, heeft NedTrain een afdeling Fleetservices.

Hier vinden we het asset management, oftewel het vlootbeheer voor de NS en het maintenance management, waar Bart onder valt. Als configuratiemanager is Bart, zeg maar, verantwoordelijk, voor het beheer van de gegevens nodig voor het onderhoud van de treinen en het bestellen van onderdelen. Als leek zou je denken dat door globalisering en schaalvergroting het onderhoud aan de treinen makkelijker wordt, maar het tegendeel is waar. “Leveranciers van treinen hebben maar beperkte kennis van het onderhoud. Wij optimaliseren het onderhoudsboekje dat de leverancier meelevert. Daardoor dalen de kosten en past het onderhoud beter bij het profiel van de klant. Bijvoorbeeld: de treinen van de NS worden intensief gebruikt, en de NS wil dat zoveel mogelijk treinen in de spits meerijden. Wij zorgen dan in onze voorschriften dat het onderhoud in brokjes buiten de spits plaatsvindt. Zo zijn wij een absolute meerwaarde voor de NS. We kosten een hoop, maar we besparen meer.”

Maar er is meer. Treinbouwers worden alsmaar groter en leveren steeds meer standaardtreinen. “Je zou het dus niet zeggen, maar per land hebben treinen toch behoorlijk afwijkende eigenschappen. De stroomvoorziening is anders en de pantografen wijken af. De eisen aan de bediening verschillen, en de wettelijke ruimte die een trein op het spoor mag innemen. Ja, als hij te breed is, blijft hij achter het perron hangen, en dat wil je niet. De beveiliging verschilt per land,” legt Bart uit.Tot twee jaar geleden schreef de afdeling van Bart zelf de naslagwerken voor het storingzoeken aan treinen (NO&S). “We hebben wel de deskundigheid in huis, maar schrijven is niet onze core business. Dat wilden we dus uitbesteden. We hadden al eerder met Verebus samengewerkt voor het opstellen van onderhoudsmanuals en logistieke werkzaamheden en toen hebben we de contacten met dit bedrijf aangehaald. Zij zijn nu onze enige leverancier van deze naslagwerken (NO&S). Samen met Verebus zijn we aan het stoeien over de vraag hoe deze er in de toekomst uit moeten gaan zien. De samenwerking met Verebus is een schoolvoorbeeld van hoe je gezamenlijk tot een beter product komt, met de informatievoorziening naar de monteur voorop. Uiteindelijk moeten we tot een digitaal platform komen waar de monteurs met alleen maar een internetverbinding alle informatie kunnen vinden. Dat is mijn droom.”

Dit interview is eerder gepubliceerd in Update 4 (december 2011) van Verebus Engineering

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Verebus Engineering