Havenbedrijf Rotterdam kiest voor maximale veiligheid N15 – Maasvlakte II

Voor een goede bereikbaarheid van de nieuwe havens van Maasvlakte II is de N15 verlengd en gedeeltelijk verlegd. Deze economisch zeer belangrijke aanvoerroute naar de Maasvlakte wordt voornamelijk gebruikt door vrachtverkeer en met name containervervoer met gewichten boven de 30 ton. Tijdens het ontwerp van dit nieuwe deel van de N15 werd het Havenbedrijf Rotterdam geconfronteerd met zeer geringe ruimte in het dwarsprofiel op een deel van de N15. Om op deze cruciale locatie tóch de maximale veiligheid te kunnen garanderen, heeft het Havenbedrijf een voor Nederland, tot op heden, uniek voertuiggeleidingsyteem toegepast; het DB 100 betonbarriersysteem van DELTA BLOC met geïntegreerde lichtmasten.

infrasite_insert_image_1

Foto: Huib Nederhof, EYE-FOCUS fotografie

Onafhankelijk onderzoek

Over een afstand van bijna 1 km bleek er onvoldoende ruimte in de middenberm te zijn voor aanleg van een voertuigkerende stalen geleiderail, zoals gebruikelijk wordt geplaatst. Bovendien voldoet de standaard Nederlandse geleiderail slechts aan prestatieklasse H2 (13 tons bustest). In opdracht van Het Havenbedrijf heeft Ingenieursbureau Rotterdam marktonderzoek gedaan naar de technisch meest betrouwbare én veilige oplossing van dit moment. Hierbij diende het Ingenieursbureau niet alleen rekening te houden met het vele zware vrachtverkeer maar ook met 16 m hoge lichtmasten die in de middenberm noodzakelijk zijn.

Veilig voor zware vrachtauto´s en personenauto´s

Uit het onderzoek van Ingenieursbureau Rotterdam is vast komen te staan dat voor deze locatie het DB 100 betonbarriersysteem van DELTA BLOC, inclusief de specifieke oplossing met geïntegreerde lichtmasten óp de betonnen barrier, de meest geschikte oplossing is.

De DB 100 elementen voldoen aan de zwaarste test van de NEN EN 1317 voor vrachtauto´s van 38 ton (prestatieklasse H4b) en worden met het verplichte CE keurmerk geleverd. De lichtmasten worden zodanig geïntegreerd in de barrier dat zij mee kunnen verplaatsen bij een eventuele aanrijding met de barrier. Door de geoptimaliseerde verbindingstechniek tussen de betonelementen is dit relatief zware systeem zelfs veilig voor personenauto´s (ASI B), waarbij volledig wordt voldaan aan de eisen van Rijkswaterstaat.

infrasite_insert_image_2

Kans op doorbraak geminimaliseerd

Met deze oplossing heeft het Havenbedrijf Rotterdam de maximale inspanning verricht om het zware vrachtverkeer veilig over dit deel van de N15 te leiden. De kans op een doorbraak van de geleidevoorziening, zoals in het verleden met de stalen geleiderail diverse keren heeft plaatsgevonden, is met de toepassing van de DB 100 elementen van DELTA BLOC tot een minimum beperkt. Tevens voldoet deze oplossing aan de Ontwerprichtlijnen voor Autosnelwegen.

DELTA BLOC®

DELTA BLOC is de specialist op het gebied van betonnen voertuiggeleidingsystemen. Zij ontwikkelen continue nieuwe systemen voor diverse toepassingen die wereldwijd worden geleverd. Kenmerkend voor al haar producten zijn de gepatenteerde doorlopende trekband en unieke koppeling tussen de elementen. Het leveringspakket bestaat uit systemen voor wegwerkzaamheden, systemen voor permanente afscherming langs wegen, brugsystemen, systemen voor afscherming vlak langs kolommen en obstakels en systemen met geïntegreerde geluidschermen. Alle systemen zijn uitvoerig met botsproeven op ware schaal getest volgens NEN EN 1317 en worden me met de vereiste CE markering geleverd.

Specialist in voertuiggeleiding

Door de ervaring met meer dan 130 botsproeven in 15 jaar is de DELTA BLOC techniek zodanig ontwikkeld en geoptimaliseerd dat de producten een lage schokindex (ASI A of B) hebben en daardoor als veilig bekend staan voor personenauto´s. Door haar grote expertise heeft DELTA BLOC inmiddels een nieuwe productgroep gevormd van producten die zeer gering verplaatsen bij een aanrijding (tot 0 cm!). Een ontwikkeling die aansluit bij de uitbreiding van ons wegennet waarbij steeds meer correct functionerende oplossingen gevraagd worden voor locaties waar weinig ruimteaanwezig is en waar de huidige betonnen en stalen systemen onvoldoende functioneren.

Veiliger voor wegwerkers en een betere verkeersdoorstroming

DELTA BLOC heeft in 2009 in Nederland de smalle betonnen afschermingssystemen voor wegwerkzaamheden geïntroduceerd. Door de geringere breedte en minimale verplaatsing bij een aanrijding zorgt dit systeem voor meer ruimte voor het verkeer en een betere verkeersdoorstroming. Hierdoor wordt de situatie voor weggebruikers én wegwerkers aanzienlijk veiliger dan bij de bestaande stalen systemen die vanuit het verleden meestal in Nederland worden toegepast. Inmiddels stijgt de vraag naar veiliger systemen. Voor meer veiligheid bij wegwerkzaamheden zullen echter eerst de eisen voor toepassing van deze voertuigkerende barriers moeten worden aangescherpt. De techniek is er al klaar voor.

Veiliger wegen door beter functionerende systemen

Diverse risicolocaties vragen om een veiliger afscherming voor vrachtverkeer. De standaard Nederlandse stalen geleiderail, maar ook bestaande betonsystemen, voldoen slechts in zeer beperkte mate. Met name langs kolommen van viaducten, op wegen met veel zwaar vrachtverkeer, op industriegebieden, langs steile taluds en op locaties binnen de bebouwde kom zijn sterkere en/of betere functionerende systemen nodig. Het aantal ongevallen waarbij een vrachtauto door de middenberm breekt of een pijler ramt, neemt ieder jaar toe. De DELTA BLOC systemen die specifiek voor zware vrachtauto´s tot 38 ton zijn getest en de systemen die slechts gering verplaatsen bij een aanrijding, kunnen aan de veiligheid van deze locaties een belangrijke bijdrage leveren.

Meer informatie:

Kees.Hanegraaf@deltabloc.nl

Nieuwe generatie voertuiggeleidesystemen (pdf)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DELTA BLOC Nederland B.V., Kees Hanegraaf

Havenbedrijf Rotterdam kiest voor maximale veiligheid N15 – Maasvlakte II | Infrasite

Havenbedrijf Rotterdam kiest voor maximale veiligheid N15 – Maasvlakte II

Voor een goede bereikbaarheid van de nieuwe havens van Maasvlakte II is de N15 verlengd en gedeeltelijk verlegd. Deze economisch zeer belangrijke aanvoerroute naar de Maasvlakte wordt voornamelijk gebruikt door vrachtverkeer en met name containervervoer met gewichten boven de 30 ton. Tijdens het ontwerp van dit nieuwe deel van de N15 werd het Havenbedrijf Rotterdam geconfronteerd met zeer geringe ruimte in het dwarsprofiel op een deel van de N15. Om op deze cruciale locatie tóch de maximale veiligheid te kunnen garanderen, heeft het Havenbedrijf een voor Nederland, tot op heden, uniek voertuiggeleidingsyteem toegepast; het DB 100 betonbarriersysteem van DELTA BLOC met geïntegreerde lichtmasten.

infrasite_insert_image_1

Foto: Huib Nederhof, EYE-FOCUS fotografie

Onafhankelijk onderzoek

Over een afstand van bijna 1 km bleek er onvoldoende ruimte in de middenberm te zijn voor aanleg van een voertuigkerende stalen geleiderail, zoals gebruikelijk wordt geplaatst. Bovendien voldoet de standaard Nederlandse geleiderail slechts aan prestatieklasse H2 (13 tons bustest). In opdracht van Het Havenbedrijf heeft Ingenieursbureau Rotterdam marktonderzoek gedaan naar de technisch meest betrouwbare én veilige oplossing van dit moment. Hierbij diende het Ingenieursbureau niet alleen rekening te houden met het vele zware vrachtverkeer maar ook met 16 m hoge lichtmasten die in de middenberm noodzakelijk zijn.

Veilig voor zware vrachtauto´s en personenauto´s

Uit het onderzoek van Ingenieursbureau Rotterdam is vast komen te staan dat voor deze locatie het DB 100 betonbarriersysteem van DELTA BLOC, inclusief de specifieke oplossing met geïntegreerde lichtmasten óp de betonnen barrier, de meest geschikte oplossing is.

De DB 100 elementen voldoen aan de zwaarste test van de NEN EN 1317 voor vrachtauto´s van 38 ton (prestatieklasse H4b) en worden met het verplichte CE keurmerk geleverd. De lichtmasten worden zodanig geïntegreerd in de barrier dat zij mee kunnen verplaatsen bij een eventuele aanrijding met de barrier. Door de geoptimaliseerde verbindingstechniek tussen de betonelementen is dit relatief zware systeem zelfs veilig voor personenauto´s (ASI B), waarbij volledig wordt voldaan aan de eisen van Rijkswaterstaat.

infrasite_insert_image_2

Kans op doorbraak geminimaliseerd

Met deze oplossing heeft het Havenbedrijf Rotterdam de maximale inspanning verricht om het zware vrachtverkeer veilig over dit deel van de N15 te leiden. De kans op een doorbraak van de geleidevoorziening, zoals in het verleden met de stalen geleiderail diverse keren heeft plaatsgevonden, is met de toepassing van de DB 100 elementen van DELTA BLOC tot een minimum beperkt. Tevens voldoet deze oplossing aan de Ontwerprichtlijnen voor Autosnelwegen.

DELTA BLOC®

DELTA BLOC is de specialist op het gebied van betonnen voertuiggeleidingsystemen. Zij ontwikkelen continue nieuwe systemen voor diverse toepassingen die wereldwijd worden geleverd. Kenmerkend voor al haar producten zijn de gepatenteerde doorlopende trekband en unieke koppeling tussen de elementen. Het leveringspakket bestaat uit systemen voor wegwerkzaamheden, systemen voor permanente afscherming langs wegen, brugsystemen, systemen voor afscherming vlak langs kolommen en obstakels en systemen met geïntegreerde geluidschermen. Alle systemen zijn uitvoerig met botsproeven op ware schaal getest volgens NEN EN 1317 en worden me met de vereiste CE markering geleverd.

Specialist in voertuiggeleiding

Door de ervaring met meer dan 130 botsproeven in 15 jaar is de DELTA BLOC techniek zodanig ontwikkeld en geoptimaliseerd dat de producten een lage schokindex (ASI A of B) hebben en daardoor als veilig bekend staan voor personenauto´s. Door haar grote expertise heeft DELTA BLOC inmiddels een nieuwe productgroep gevormd van producten die zeer gering verplaatsen bij een aanrijding (tot 0 cm!). Een ontwikkeling die aansluit bij de uitbreiding van ons wegennet waarbij steeds meer correct functionerende oplossingen gevraagd worden voor locaties waar weinig ruimteaanwezig is en waar de huidige betonnen en stalen systemen onvoldoende functioneren.

Veiliger voor wegwerkers en een betere verkeersdoorstroming

DELTA BLOC heeft in 2009 in Nederland de smalle betonnen afschermingssystemen voor wegwerkzaamheden geïntroduceerd. Door de geringere breedte en minimale verplaatsing bij een aanrijding zorgt dit systeem voor meer ruimte voor het verkeer en een betere verkeersdoorstroming. Hierdoor wordt de situatie voor weggebruikers én wegwerkers aanzienlijk veiliger dan bij de bestaande stalen systemen die vanuit het verleden meestal in Nederland worden toegepast. Inmiddels stijgt de vraag naar veiliger systemen. Voor meer veiligheid bij wegwerkzaamheden zullen echter eerst de eisen voor toepassing van deze voertuigkerende barriers moeten worden aangescherpt. De techniek is er al klaar voor.

Veiliger wegen door beter functionerende systemen

Diverse risicolocaties vragen om een veiliger afscherming voor vrachtverkeer. De standaard Nederlandse stalen geleiderail, maar ook bestaande betonsystemen, voldoen slechts in zeer beperkte mate. Met name langs kolommen van viaducten, op wegen met veel zwaar vrachtverkeer, op industriegebieden, langs steile taluds en op locaties binnen de bebouwde kom zijn sterkere en/of betere functionerende systemen nodig. Het aantal ongevallen waarbij een vrachtauto door de middenberm breekt of een pijler ramt, neemt ieder jaar toe. De DELTA BLOC systemen die specifiek voor zware vrachtauto´s tot 38 ton zijn getest en de systemen die slechts gering verplaatsen bij een aanrijding, kunnen aan de veiligheid van deze locaties een belangrijke bijdrage leveren.

Meer informatie:

Kees.Hanegraaf@deltabloc.nl

Nieuwe generatie voertuiggeleidesystemen (pdf)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DELTA BLOC Nederland B.V., Kees Hanegraaf