Artikel | Datum: 24-11-2011


Virtual Engineering breekt door




DHV maakt grote stappen met het toepassen van Virtual Engineering. Door gebruik te maken van verschillende nieuwe technieken komt het ideaal van een volledig integraal ontwerp steeds dichterbij. Virtual Engineering breekt met de gangbare ontwerpmethoden doordat alle betrokken technische disciplines tegelijk en in samenhang worden ontwikkeld. Virtual Engineering wijkt daarmee sterk af van de multidisciplinaire aanpak. Daarin werken de ontwerpers in afzonderlijke trajecten en komen hun ontwerpproducten in de praktijk pas aan het eind samen. “De integraliteit van het ontwerp is een groot winstpunt van Virtual Engineering”, zegt teammanager Wegen Gerwin Duine. “Het andere winstpunt zit in de lifecycle-benadering van een object. Doordat alle objectdata worden opgeslagen, kunnen ze worden benut gedurende de gehele levenscyclus van het object. Het toepassen van VDC (Virtual Design en Construction) en BIM (Building Information Modelling) is essentieel voor het succes van Virtual Engineering.”

Synergie<>
Hoewel Virtual Engineering nog volop in ontwikkeling is,past DHV het toe in verschillende projecten. Voorbeelden zijn de Kersenbaan in Amersfoort en de Hartelbrug bij Spijkenisse.
Duine is erg enthousiast over de rol van de opdrachtgever in het ‘virtuele ontwerpproces’. “De stakeholders worden in het proces meegenomen. Zo ontstaat synergie van belangen en techniek. Het creëert draagvlak bij de stakeholders, geeft inzicht in het ontwerpproces en het te realiseren object door 3D-visualisaties en leidt tot een sneller en goedkoper proces. We willen graag samen met de klant werken aan nieuwe uitdagingen om Virtual Engineering verder uit te bouwen.”
Info: gerwin.duine@dhv.com



Deel dit artikel:                   





EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
N200: Nieuwe drinkwatertransportleiding Amsterdam in werking
Nieuwsbericht
Staatssecretaris Van Veldhoven: 'Deel van klimaatbudget naar betonakkoord'
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]