Artikel | Datum: 24-11-2011


Virtual Engineering breekt door




DHV maakt grote stappen met het toepassen van Virtual Engineering. Door gebruik te maken van verschillende nieuwe technieken komt het ideaal van een volledig integraal ontwerp steeds dichterbij. Virtual Engineering breekt met de gangbare ontwerpmethoden doordat alle betrokken technische disciplines tegelijk en in samenhang worden ontwikkeld. Virtual Engineering wijkt daarmee sterk af van de multidisciplinaire aanpak. Daarin werken de ontwerpers in afzonderlijke trajecten en komen hun ontwerpproducten in de praktijk pas aan het eind samen. “De integraliteit van het ontwerp is een groot winstpunt van Virtual Engineering”, zegt teammanager Wegen Gerwin Duine. “Het andere winstpunt zit in de lifecycle-benadering van een object. Doordat alle objectdata worden opgeslagen, kunnen ze worden benut gedurende de gehele levenscyclus van het object. Het toepassen van VDC (Virtual Design en Construction) en BIM (Building Information Modelling) is essentieel voor het succes van Virtual Engineering.”

Synergie
Hoewel Virtual Engineering nog volop in ontwikkeling is,past DHV het toe in verschillende projecten. Voorbeelden zijn de Kersenbaan in Amersfoort en de Hartelbrug bij Spijkenisse.
Duine is erg enthousiast over de rol van de opdrachtgever in het ‘virtuele ontwerpproces’. “De stakeholders worden in het proces meegenomen. Zo ontstaat synergie van belangen en techniek. Het creëert draagvlak bij de stakeholders, geeft inzicht in het ontwerpproces en het te realiseren object door 3D-visualisaties en leidt tot een sneller en goedkoper proces. We willen graag samen met de klant werken aan nieuwe uitdagingen om Virtual Engineering verder uit te bouwen.”
Info: gerwin.duine@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]