Artikel | Datum: 10-06-2011


Projectbureau ZuidasDok levert krachttoer in Amsterdam-Zuid




Aan de Amsterdamse Zuidas wordt hard gewerkt aan wat de komende jaren een technische krachttoer moet worden: de verbreding en inpassing van de snelweg A10 en de daar tussenliggende trein- en metrosporen. Maar eerst moet een andere krachttoer worden geleverd, namelijk het bijeenbrengen van alle informatie die de minister van IenM en haar lokale partners nodig hebben om in november een voorkeursbesluit te nemen.

“Het gaat ons lukken om alles op tafel te krijgen”, zeggen Ton Heddema (pakketmanager A10) en Richard Jorissen (projectdirecteur) zelfverzekerd. Alle inspanningen draaien om de vraag waar de wegen en de sporen moeten komen: onder of boven de grond of een combinatie van beide. De huidige infrastructuur maar ook de stedenbouwkundige toekomst van het gebied bepalen die keuze. DHV maakt van elk alternatief een ontwerp van de A10 op hoofdlijnen en onderzoekt de veiligheid, kosten, risico’s en effecten op het milieu.

<
> “Het project ZuidasDok heeft een lange looptijd”, zegt Ton Heddema (foto links). “Daarom moet je flexibel ontwerpen zodat je het plan in de loop van de tijd kunt aanpassen. Je kunt immers nooit met alles rekening houden.” Richard Jorissen vult hem aan: “Daadkracht is nu nodig om het alternatief te kiezen dat die flexibiliteit biedt. We hebben nu een enorme kans om de Zuidas een impuls te geven waar heel Nederland van zal profiteren.” Beide topmannen van het project ZuidasDok zijn tevreden over de geboekte voortgang én over het brede draagvlak onder de aandeelhouders. Jorissen: “Het is een gezamenlijk project geworden. Bij zulke integrale projecten is het vooral de kunst om alle belangen te laten samenkomen.” Heddema: “Het is mooi dat we de adviezen van de commissie Elverding in dit project hebben kunnen meenemen. Daardoor zijn alle bestuurders goed aangesloten en is het proces versneld.”

info: jos.delange@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2018 Rijkswaterstaat gepresenteerd
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor schoner water Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verleent opdracht aan Boskalis voor groot onderhoud hoofdwegennet Noord-Holland
Nieuwsbericht
NEN: Verdieping eerste versie NTA IFD-bouw
Nieuwsbericht
Vitence en Way2Web lanceren bijzonder vervoersplatform MaasHub
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Milieudefensie: Oordeel hof stok achter de deur voor gezondere lucht
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
TNO-advies: uitgebreide zwarte doos in zelfrijdende voertuigen
Nieuwsbericht
De bouwbedrijven die meedingen naar de Bewuste Bouwers Zuidas Award 2019
Nieuwsbericht
Bouwkosten Nederland gemiddeld, blijkt uit Arcadis onderzoek
Nieuwsbericht
LeasePlan lanceert autodeel-app 'Tess' voor private leaseklanten
Nieuwsbericht
Brabant investeert in Zuiderwaterlinie
Nieuwsbericht
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
Amsterdam lanceert plan voor schonere lucht
Nieuwsbericht
Campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet' van start
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Strooiwagens minder uitgerukt dan voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Herziene norm voor kolken gepubliceerd
Nieuwsbericht


[Banners]