Artikel | Datum: 10-06-2011


Projectbureau ZuidasDok levert krachttoer in Amsterdam-Zuid




Aan de Amsterdamse Zuidas wordt hard gewerkt aan wat de komende jaren een technische krachttoer moet worden: de verbreding en inpassing van de snelweg A10 en de daar tussenliggende trein- en metrosporen. Maar eerst moet een andere krachttoer worden geleverd, namelijk het bijeenbrengen van alle informatie die de minister van IenM en haar lokale partners nodig hebben om in november een voorkeursbesluit te nemen.

“Het gaat ons lukken om alles op tafel te krijgen”, zeggen Ton Heddema (pakketmanager A10) en Richard Jorissen (projectdirecteur) zelfverzekerd. Alle inspanningen draaien om de vraag waar de wegen en de sporen moeten komen: onder of boven de grond of een combinatie van beide. De huidige infrastructuur maar ook de stedenbouwkundige toekomst van het gebied bepalen die keuze. DHV maakt van elk alternatief een ontwerp van de A10 op hoofdlijnen en onderzoekt de veiligheid, kosten, risico’s en effecten op het milieu.

“Het project ZuidasDok heeft een lange looptijd”, zegt Ton Heddema (foto links). “Daarom moet je flexibel ontwerpen zodat je het plan in de loop van de tijd kunt aanpassen. Je kunt immers nooit met alles rekening houden.” Richard Jorissen vult hem aan: “Daadkracht is nu nodig om het alternatief te kiezen dat die flexibiliteit biedt. We hebben nu een enorme kans om de Zuidas een impuls te geven waar heel Nederland van zal profiteren.” Beide topmannen van het project ZuidasDok zijn tevreden over de geboekte voortgang én over het brede draagvlak onder de aandeelhouders. Jorissen: “Het is een gezamenlijk project geworden. Bij zulke integrale projecten is het vooral de kunst om alle belangen te laten samenkomen.” Heddema: “Het is mooi dat we de adviezen van de commissie Elverding in dit project hebben kunnen meenemen. Daardoor zijn alle bestuurders goed aangesloten en is het proces versneld.”

info: jos.delange@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Helderse bedrijven passen ovl aan voor meer duisternis op Wad
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Gunstige tijden voor zzp'ers in de bouw
Nieuwsbericht
Eerste webtool met vernieuwde criteria maatschappelijk verantwoord inkopen
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht








[Banners]