Artikel | Datum: 09-06-2011


Elektrische auto grijpt de macht




We staan aan de vooravond van een ware mobiliteitsrevolutie. Het concern Better Place werkt samen met DHV aan de invoering van batterijwisselstations, de elektrische variant van de benzinepomp.’ Er wordt gewerkt aan een Nederlandse introductie van wisselstations waar elektrische taxi’s binnen twee minuten lege lithium-ionbatterijen kunnen worden vervangen door volle. De elektrische auto grijpt de macht.

Het Better Place-concept is gebaseerd op de ontkoppeling van de auto en de batterij. De automobilist koopt de auto en huurt vervolgens de batterij bij Better Place. Hierdoor wordt de aanschaf van de auto goedkoper en betaal je alleen voor het aantal gereden kilometers. De strategisch geplaatste wisselstations zorgen ervoor dat de beperkte actieradius van de auto geen beperking meer vormt voor de aanschaf. Even een pitstop maken en je kunt weer verder. Zonder uitstoot van stof, uitlaatgassen en motorgebrom. Met de wisselstations betreedt Better Place volledig onbekend terrein. Datzelfde geldt voor de automobilist en overheden. Want hoeveel stations heb je nodig en waar zet je ze zo strategisch mogelijk neer? En welke vergunningen moet je aanvragen en bij wie? Coen Jager, projectdirecteur van DHV: “We hebben dit onbekende terrein verkend en er ligt nu een goed doorgerekend grid waarmee heel Nederland zonder problemen bereikbaar is voor elektrische auto’s. We hebben ook geholpen met het in kaart brengen van de benodigde vergunningen en bij het aanvragen van Europese subsidies. Alles is klaar voor de start in Nederland.” Is Nederland ook klaar voor Better Place? Jager: “Dit is het eerste private initiatief. Ik heb er vertrouwen in dat het levensvatbaar is. Overal waar je over het concept vertelt, reageert men enthousiast. Veel gemeenten willen graag als eerste zo’n station binnen hun grens hebben.”

info: coen.jager@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]