Artikel | Datum: 09-06-2011


Elektrische auto grijpt de macht




We staan aan de vooravond van een ware mobiliteitsrevolutie. Het concern Better Place werkt samen met DHV aan de invoering van batterijwisselstations, de elektrische variant van de benzinepomp.’ Er wordt gewerkt aan een Nederlandse introductie van wisselstations waar elektrische taxi’s binnen twee minuten lege lithium-ionbatterijen kunnen worden vervangen door volle. De elektrische auto grijpt de macht.

Het Better Place-concept is gebaseerd op de ontkoppeling van de auto en de batterij. De automobilist koopt de auto en huurt vervolgens de batterij bij Better Place. Hierdoor wordt de aanschaf van de auto goedkoper en betaal je alleen voor het aantal gereden kilometers. De strategisch geplaatste wisselstations zorgen ervoor dat de beperkte actieradius van de auto geen beperking meer vormt voor de aanschaf. Even een pitstop maken en je kunt weer verder. Zonder uitstoot van stof, uitlaatgassen en motorgebrom. Met de wisselstations betreedt Better Place volledig onbekend terrein. Datzelfde geldt voor de automobilist en overheden. Want hoeveel stations heb je nodig en waar zet je ze zo strategisch mogelijk neer? En welke vergunningen moet je aanvragen en bij wie? Coen Jager, projectdirecteur van DHV: “We hebben dit onbekende terrein verkend en er ligt nu een goed doorgerekend grid waarmee heel Nederland zonder problemen bereikbaar is voor elektrische auto’s. We hebben ook geholpen met het in kaart brengen van de benodigde vergunningen en bij het aanvragen van Europese subsidies. Alles is klaar voor de start in Nederland.” Is Nederland ook klaar voor Better Place? Jager: “Dit is het eerste private initiatief. Ik heb er vertrouwen in dat het levensvatbaar is. Overal waar je over het concept vertelt, reageert men enthousiast. Veel gemeenten willen graag als eerste zo’n station binnen hun grens hebben.”

info: coen.jager@dhv.com



Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]