Artikel | Datum: 09-06-2011


'Integrale aanpak benutten levert veel winst op'




De capaciteit van de Nederlandse infrastructuur kan veel beter worden benut als we de wegen, het spoor en de waterwegen in onderlinge samenhang bekijken. Dat is de overtuiging van Pieter Prins, projectmanager verkeersmanagement bij DHV. “Elke beheerder is nu nog vooral bezig op zijn eigen terrein. We moeten de stap zetten naar een integrale benuttingsstrategie.”

Zo’n strategie is de enige manier waarmee op korte termijn nog winst te halen valt uit de bestaande capaciteit. Prins: “De aanleg van nieuwe infrastructuur duurt relatief lang en is duur. Bovendien zijn veel snelwegen inmiddels wel geoptimaliseerd. We moeten het bestaande netwerk beter gebruiken, bijvoorbeeld door de mensen te verleiden andere routes en andere vervoermiddelen te gebruiken. Bij DHV bekijken we de mogelijkheden die er zijn. We bouwen voort op het ‘Beleidskader Benutten’ dat we in 2007 voor het toenmalige ministerie hebben geschreven en dat nu wordt vernieuwd.”

Netwerkbenadering
Volgens Prins hangen autowegen, spoorwegen en waterwegen nauw met elkaar samen en is meer afstemming tussen Rijk, provincies, gemeenten en ProRail geboden. “Ze moeten ook meer samenwerken met fabrikanten van navigatiesystemen en belangengroepen als de ANWB.” Ook systemen als smartphones bieden de weggebruiker veel meer informatiemogelijkheden over alternatieve routes. “Met navigatiesystemen voor de scheepvaart kun je schepen in colonnes met een vaste snelheid laten varen. Met zo’n ‘blauwe golf’ geleid je het scheepvaartverkeer zodat bruggen minder vaak geopend hoeven te worden. Dit levert tijdwinst op voor beide modaliteiten en leidt tevens tot een betere benutting van de netwerken.”

info: pieter.prins@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]