Artikel | Datum: 09-06-2011


'Integrale aanpak benutten levert veel winst op'




De capaciteit van de Nederlandse infrastructuur kan veel beter worden benut als we de wegen, het spoor en de waterwegen in onderlinge samenhang bekijken. Dat is de overtuiging van Pieter Prins, projectmanager verkeersmanagement bij DHV. “Elke beheerder is nu nog vooral bezig op zijn eigen terrein. We moeten de stap zetten naar een integrale benuttingsstrategie.”

Zo’n strategie is de enige manier waarmee op korte termijn nog winst te halen valt uit de bestaande capaciteit. Prins: “De aanleg van nieuwe infrastructuur duurt relatief lang en is duur. Bovendien zijn veel snelwegen inmiddels wel geoptimaliseerd. We moeten het bestaande netwerk beter gebruiken, bijvoorbeeld door de mensen te verleiden andere routes en andere vervoermiddelen te gebruiken. Bij DHV bekijken we de mogelijkheden die er zijn. We bouwen voort op het ‘Beleidskader Benutten’ dat we in 2007 voor het toenmalige ministerie hebben geschreven en dat nu wordt vernieuwd.”

Netwerkbenadering
Volgens Prins hangen autowegen, spoorwegen en waterwegen nauw met elkaar samen en is meer afstemming tussen Rijk, provincies, gemeenten en ProRail geboden. “Ze moeten ook meer samenwerken met fabrikanten van navigatiesystemen en belangengroepen als de ANWB.” Ook systemen als smartphones bieden de weggebruiker veel meer informatiemogelijkheden over alternatieve routes. “Met navigatiesystemen voor de scheepvaart kun je schepen in colonnes met een vaste snelheid laten varen. Met zo’n ‘blauwe golf’ geleid je het scheepvaartverkeer zodat bruggen minder vaak geopend hoeven te worden. Dit levert tijdwinst op voor beide modaliteiten en leidt tevens tot een betere benutting van de netwerken.”

info: pieter.prins@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel








[Banners]