Artikel | Datum: 12-04-2011


Beoordelen van economische vraagstukken bij aanleg en beheer en onderhoud van wegen en vaarwegen




Het aanleggen, beheren en onderhouden van een weg of vaarweg, heeft allerlei economische en maatschappelijke gevolgen. Zulke investeringen beïnvloeden de economie en de bereikbaarheid, maar ook het milieu en de leefbaarheid. Voordat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu investeert in de (vaar)weg, moet die investering goed overwogen worden. Rijkswaterstaat brengt onder andere de kosten en de baten van mogelijke investeringen zo goed mogelijk in beeld voor besluitvormers. Het Steunpunt Economische Evaluatie (SEE) helpt beleidsmakers en uitvoerders om goede beslissingen te nemen over investeren in de (vaar)weg.

Steunpunt Economische Evaluatie
Het Steunpunt Economische Evaluatie (SEE) helpt bij het beoordelen van economische vraagstukken bij de aanleg en het beheer en onderhoud van wegen en vaarwegen. Het steunpunt levert kennis en ondersteuning aan medewerkers van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en zijn opdrachtnemers. Bijvoorbeeld met een Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI) – een instrument om de belangrijkste maatschappelijke effecten van een investering in beeld te brengen.

Overzicht Effecten Infrastructuur
In een Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI) staan alle voor de besluitvorming belangrijke maatschappelijke consequenties kort en bondig op een rij. Het OEI geeft op basis van een kosten-batenanalyse een overzicht van wat de gevolgen van een investering zullen zijn. De resultaten van het OEI worden gebruikt om een zorgvuldige beslissing over investeringsprojecten te nemen.

Waarom economische evaluatie?
Met economische evaluatie en - meer specifiek – met een Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI):
  • vergelijkt u beleids- en projectalternatieven;
  • krijgt u een beter inzicht in de kosten, baten en welvaartseffecten van verschillende beleidsopties;
  • komt u tot betere antwoorden op verkeer- en vervoervraagstukken, aan de hand van verschillende evaluatiemethoden.
Met SEE:
  • benut u de meest up-to-date methoden en kengetallen;
  • past u de theorie van economische evaluatie toe in de praktijk.
SEE richt zich op de toepassing van OEI (en andere vormen van economische evaluatie) bij concrete projecten en helpt u bij praktische vragen over het toepassen van de Leidraad OEI en OEI bij MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport). Wij denken graag met u mee over de aandachtspunten en mogelijkheden bij uw specifieke project of opdracht.

Uniforme aanpak, consistente informatie
See draagt bij aan de uniforme aanpak en gebruik van consistente economische informatie bij de besluitvorming over aanleg, beheer en onderhoud van infrastructuur. Via de website www.rijkswaterstaat.nl/kenniscentrum/economische_evaluatie heeft u toegang tot de informatie over economische evaluatie.

SEE maakt gebruik van de volgende methodieken:
  • OEI op basis van kosten-batenanalyse
    OEI op basis van kosten-batenanalyse is beschreven in de Leidraad OEI Voor een OEI wordt een aantal stappen doorlopen, te beginnen met een analyse (en beschrijving) van het probleem en een aantal projectalternatieven. Vervolgens worden de projecteffecten beschreven. Deze zijn onderverdeeld in de directe effecten, de indirecte economische effecten en de externe effecten. De OEI houdt rekening met ‘exogene’ ontwikkelingen (in de omgeving). De investerings- en exploitatiekosten en de projecteffecten worden geraamd en waar mogelijk uitgedrukt in geld. Met deze gegevens zet OEI voor u de kosten en baten van de alternatieven naast elkaar. Deze gegevens vormen de bedrijfseconomische analyse en de maatschappelijke rentabiliteitsanalyse.
  • Multi-criteria analyses (MCA), met economische aspecten
    In een MCA worden verschillende opties gewaardeerd aan de hand van meerdere criteria. Anders dan bij kosten-batenanalyses worden deze waarderingen niet per definitie in geld uitgedrukt. MCA is in feite een verzameling technieken die allemaal ondersteunen bij het maken van een weloverwogen keuze tussen verschillende opties.
  • (Maatschappelijke) Kosteneffectiviteitsanalyse (KEA)
    Een KEA kan helpt bepalen met welk alternatief een concrete doelstelling, zoals een minimaal veiligheidsniveau, tegen een zo laag mogelijke prijs kan worden gerealiseerd.
Kennisuitwisseling OEI
SEE organiseert de kennisuitwisseling over Overzicht Effecten Infrastructuur(OEI). Dit gebeurt onder meer via de OEI kennisnetwerkbijeenkomsten en het OEI-symposium, dat SEE ongeveer iedere twee jaar organiseert.

Tijdens de OEI kennisnetwerkbijeenkomsten met experts worden ervaringen uitgewisseld en wordt de meest recente kennis gedeeld. De bijeenkomsten zijn vaak interdepartementaal en in aanwezigheid van planbureaus. De aanpak van de bijeenkomsten is flexibel; afhankelijk van de doelstelling van de bijeenkomst wordt gekeken naar de relevante doelgroep en omvang van de bijeenkomst.

Daarnaast organiseert SEE eens in de twee jaar het OEI-symposium. Het OEI-symposium is bedoeld voor partijen binnen de Rijksoverheid die te maken hebben en krijgen met OEI. Het is een ontmoetingsplaats voor onder meer beleidsmedewerkers, projectleiders, adviesbureaus en kennisinstituten.

Meer informatie
www.rijkswaterstaat.nl/kenniscentrum/economische_evaluatie



Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]