Artikel | Datum: 12-04-2011


Beoordelen van economische vraagstukken bij aanleg en beheer en onderhoud van wegen en vaarwegen




Het aanleggen, beheren en onderhouden van een weg of vaarweg, heeft allerlei economische en maatschappelijke gevolgen. Zulke investeringen beïnvloeden de economie en de bereikbaarheid, maar ook het milieu en de leefbaarheid. Voordat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu investeert in de (vaar)weg, moet die investering goed overwogen worden. Rijkswaterstaat brengt onder andere de kosten en de baten van mogelijke investeringen zo goed mogelijk in beeld voor besluitvormers. Het Steunpunt Economische Evaluatie (SEE) helpt beleidsmakers en uitvoerders om goede beslissingen te nemen over investeren in de (vaar)weg.

Steunpunt Economische Evaluatie<>
Het Steunpunt Economische Evaluatie (SEE) helpt bij het beoordelen van economische vraagstukken bij de aanleg en het beheer en onderhoud van wegen en vaarwegen. Het steunpunt levert kennis en ondersteuning aan medewerkers van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en zijn opdrachtnemers. Bijvoorbeeld met een Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI) – een instrument om de belangrijkste maatschappelijke effecten van een investering in beeld te brengen.

Overzicht Effecten Infrastructuur<>
In een Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI) staan alle voor de besluitvorming belangrijke maatschappelijke consequenties kort en bondig op een rij. Het OEI geeft op basis van een kosten-batenanalyse een overzicht van wat de gevolgen van een investering zullen zijn. De resultaten van het OEI worden gebruikt om een zorgvuldige beslissing over investeringsprojecten te nemen.

Waarom economische evaluatie?<>
Met economische evaluatie en - meer specifiek – met een Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI):
  • vergelijkt u beleids- en projectalternatieven;
  • krijgt u een beter inzicht in de kosten, baten en welvaartseffecten van verschillende beleidsopties;
  • komt u tot betere antwoorden op verkeer- en vervoervraagstukken, aan de hand van verschillende evaluatiemethoden.
Met SEE<>:
  • benut u de meest up-to-date methoden en kengetallen;
  • past u de theorie van economische evaluatie toe in de praktijk.
SEE richt zich op de toepassing van OEI (en andere vormen van economische evaluatie) bij concrete projecten en helpt u bij praktische vragen over het toepassen van de Leidraad OEI en OEI bij MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport). Wij denken graag met u mee over de aandachtspunten en mogelijkheden bij uw specifieke project of opdracht.

Uniforme aanpak, consistente informatie<>
See draagt bij aan de uniforme aanpak en gebruik van consistente economische informatie bij de besluitvorming over aanleg, beheer en onderhoud van infrastructuur. Via de website www.rijkswaterstaat.nl/kenniscentrum/economische_evaluatie heeft u toegang tot de informatie over economische evaluatie.

SEE maakt gebruik van de volgende methodieken:
  • OEI op basis van kosten-batenanalyse
    OEI op basis van kosten-batenanalyse is beschreven in de Leidraad OEI Voor een OEI wordt een aantal stappen doorlopen, te beginnen met een analyse (en beschrijving) van het probleem en een aantal projectalternatieven. Vervolgens worden de projecteffecten beschreven. Deze zijn onderverdeeld in de directe effecten, de indirecte economische effecten en de externe effecten. De OEI houdt rekening met ‘exogene’ ontwikkelingen (in de omgeving). De investerings- en exploitatiekosten en de projecteffecten worden geraamd en waar mogelijk uitgedrukt in geld. Met deze gegevens zet OEI voor u de kosten en baten van de alternatieven naast elkaar. Deze gegevens vormen de bedrijfseconomische analyse en de maatschappelijke rentabiliteitsanalyse.
  • Multi-criteria analyses (MCA), met economische aspecten
    In een MCA worden verschillende opties gewaardeerd aan de hand van meerdere criteria. Anders dan bij kosten-batenanalyses worden deze waarderingen niet per definitie in geld uitgedrukt. MCA is in feite een verzameling technieken die allemaal ondersteunen bij het maken van een weloverwogen keuze tussen verschillende opties.
  • (Maatschappelijke) Kosteneffectiviteitsanalyse (KEA)
    Een KEA kan helpt bepalen met welk alternatief een concrete doelstelling, zoals een minimaal veiligheidsniveau, tegen een zo laag mogelijke prijs kan worden gerealiseerd.
Kennisuitwisseling OEI<>
SEE organiseert de kennisuitwisseling over Overzicht Effecten Infrastructuur(OEI). Dit gebeurt onder meer via de OEI kennisnetwerkbijeenkomsten en het OEI-symposium, dat SEE ongeveer iedere twee jaar organiseert.

Tijdens de OEI kennisnetwerkbijeenkomsten met experts worden ervaringen uitgewisseld en wordt de meest recente kennis gedeeld. De bijeenkomsten zijn vaak interdepartementaal en in aanwezigheid van planbureaus. De aanpak van de bijeenkomsten is flexibel; afhankelijk van de doelstelling van de bijeenkomst wordt gekeken naar de relevante doelgroep en omvang van de bijeenkomst.

Daarnaast organiseert SEE eens in de twee jaar het OEI-symposium. Het OEI-symposium is bedoeld voor partijen binnen de Rijksoverheid die te maken hebben en krijgen met OEI. Het is een ontmoetingsplaats voor onder meer beleidsmedewerkers, projectleiders, adviesbureaus en kennisinstituten.

Meer informatie<>
www.rijkswaterstaat.nl/kenniscentrum/economische_evaluatie



Deel dit artikel:                   





ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]