Artikel | Datum: 31-01-2011


Eerste afstudeerders Geïntegreerd Bouwen




BIM heeft de toekomst

“Aangenaam, ik ben Integrated Building Engineer”. Klinkt goed, toch? Binnenkort mag Marcel van Duijn, senior technisch medewerker bij de Dienst Vastgoed Defensie in Utrecht, zich zo noemen. Hij is een van de eersten die de opleiding voltooit. Zijn conclusie: “BIM heeft echt de toekomst.”

Marcel van Duijn werkt bij de afdeling van de Dienst Vastgoed Defensie die ontwerpen maakt voor diverse defensieobjecten, zoals havens, vliegvelden, legeringsgebouwen en kantoren. “We zijn een soort intern ingenieursbureau, met twee takken: ontwerp en beheer & onderhoud.” In 2008 vroeg zijn afdelingshoofd of hij de HBO-opleiding Integrated Building & Engineering van de Hogeschool Utrecht wilde gaan volgen, op kosten van Defensie.

Duaal leren
“De termen geïntegreerd bouwen en BIM kende ik al uit vakbladen. Ik vond het heel interessant er meer over te weten te komen.” Binnen een week besloot hij de opleiding te gaan doen, al was er gezinsuitbreiding op komst en moest hij zijn grootste hobby (de reddingsbrigade) voorlopig opschorten.

In de opleiding staat het integrale ontwerpproces vanuit bouwkundig en installatietechnisch oogpunt centraal. Het is een duale leergang: er wordt geleerd op én naast het werk. Het dagelijks werk levert studiepunten op: daarnaast volgen studenten lessen en voeren studieopdrachten uit in practica en projectgroepen. Thuisstudie doet de rest.

Veelzijdige club
“De opleiding kent drie aspecten: bedrijfskundige materie, technisch inhoudelijke onderwerpen en het leren omgaan met softwareprogramma’s”, aldus van Duijn. “Er zaten mensen met heel verschillende achtergronden: commerciële mensen, bouwtechnici, bedrijfskundigen. Het was een veelzijdige club. Het enige wat ik een beetje miste in de leerstof was elektrotechniek, mijn eigen vak. Inmiddels wordt hier aandacht aan besteed binnen de opleiding.”

Deze zomer hoopt Van Duijn de opleiding af te kunnen ronden. Zijn afstudeerproject, dat hij samen met een collega doet, is tweeledig. Hij wil BIM in de praktijk testen door een al bestaand ontwerp te ‘verbimmen’. “Ik ben benieuwd naar de praktische gang van zaken: wat kom je zoal tegen, hoeveel tijd ben je eraan kwijt?”

Onwennig
Maar de hoofdmoot van het afstudeerproject beslaat een onderzoek naar het opzetten van een BIM-poot binnen zijn afdeling. “Het moet een soort advies worden naar onze werkgever: een inventarisatie van wat je nodig hebt als je wilt gaan bimmen.” In Van Duijns optiek is werken met BIM niet voor iedereen weggelegd. Het vraagt om tekenen en ontwerpen tegelijk: twee takken van sport die zonder meer verschillen van elkaar. “Ik denk dat er mensen zullen zijn die het tekenwerk, - lees: detaillering -, blijven doen, en daarnaast mensen die met model bezig zijn.”

De bewustwording over BIM komt op gang, maar het is voor veel mensen nog onwennig, ziet Van Duijn. Meestal zijn de ouderen wat terughoudender en willen de jongeren er wel voor gaan. “Maar andersom zie ik ook: een jongen die het liefst met pen en papier werkt en een 50-plusser die zelf modelletjes zit te maken.”

100% gaan
Zijn verwachtingen rondom BIM zijn hoog. Hij voorziet dat het ontwerpproces langer gaat duren, omdat het nu eenmaal tijd kost om clashes goed te bekijken en diverse simulaties op de modellen los te laten. Het model zal ook vaker over en weer gaan. “Maar dan heb je wel een gebouw dat helemaal klopt, dus het totale proces zal korter en goedkoper zijn.”

Wat wil hij gaan doen met zijn opleiding? “Mocht er in de toekomst een BIM-afdeling komen, dan hoop ik daarop aan de slag te kunnen. Die afdeling zal hoe dan ook klein moeten worden opgezet. Het gaat erom eerst ervaring op te bouwen: ineens een hele organisatie omgooien werkt niet. Gelukkig is mijn directeur overtuigd van het nut van BIM, hij wil 100% ervoor gaan. Daar ben ik blij mee, want wat mij betreft ligt de toekomst echt bij BIM.”



Deel dit artikel:                   





Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht








[Banners]