Artikel | Datum: 31-01-2011


Eerste afstudeerders Geïntegreerd Bouwen




BIM heeft de toekomst

“Aangenaam, ik ben Integrated Building Engineer”. Klinkt goed, toch? Binnenkort mag Marcel van Duijn, senior technisch medewerker bij de Dienst Vastgoed Defensie in Utrecht, zich zo noemen. Hij is een van de eersten die de opleiding voltooit. Zijn conclusie: “BIM heeft echt de toekomst.”

Marcel van Duijn werkt bij de afdeling van de Dienst Vastgoed Defensie die ontwerpen maakt voor diverse defensieobjecten, zoals havens, vliegvelden, legeringsgebouwen en kantoren. “We zijn een soort intern ingenieursbureau, met twee takken: ontwerp en beheer & onderhoud.” In 2008 vroeg zijn afdelingshoofd of hij de HBO-opleiding Integrated Building & Engineering van de Hogeschool Utrecht wilde gaan volgen, op kosten van Defensie.

Duaal leren
“De termen geïntegreerd bouwen en BIM kende ik al uit vakbladen. Ik vond het heel interessant er meer over te weten te komen.” Binnen een week besloot hij de opleiding te gaan doen, al was er gezinsuitbreiding op komst en moest hij zijn grootste hobby (de reddingsbrigade) voorlopig opschorten.

In de opleiding staat het integrale ontwerpproces vanuit bouwkundig en installatietechnisch oogpunt centraal. Het is een duale leergang: er wordt geleerd op én naast het werk. Het dagelijks werk levert studiepunten op: daarnaast volgen studenten lessen en voeren studieopdrachten uit in practica en projectgroepen. Thuisstudie doet de rest.

Veelzijdige club
“De opleiding kent drie aspecten: bedrijfskundige materie, technisch inhoudelijke onderwerpen en het leren omgaan met softwareprogramma’s”, aldus van Duijn. “Er zaten mensen met heel verschillende achtergronden: commerciële mensen, bouwtechnici, bedrijfskundigen. Het was een veelzijdige club. Het enige wat ik een beetje miste in de leerstof was elektrotechniek, mijn eigen vak. Inmiddels wordt hier aandacht aan besteed binnen de opleiding.”

Deze zomer hoopt Van Duijn de opleiding af te kunnen ronden. Zijn afstudeerproject, dat hij samen met een collega doet, is tweeledig. Hij wil BIM in de praktijk testen door een al bestaand ontwerp te ‘verbimmen’. “Ik ben benieuwd naar de praktische gang van zaken: wat kom je zoal tegen, hoeveel tijd ben je eraan kwijt?”

Onwennig
Maar de hoofdmoot van het afstudeerproject beslaat een onderzoek naar het opzetten van een BIM-poot binnen zijn afdeling. “Het moet een soort advies worden naar onze werkgever: een inventarisatie van wat je nodig hebt als je wilt gaan bimmen.” In Van Duijns optiek is werken met BIM niet voor iedereen weggelegd. Het vraagt om tekenen en ontwerpen tegelijk: twee takken van sport die zonder meer verschillen van elkaar. “Ik denk dat er mensen zullen zijn die het tekenwerk, - lees: detaillering -, blijven doen, en daarnaast mensen die met model bezig zijn.”

De bewustwording over BIM komt op gang, maar het is voor veel mensen nog onwennig, ziet Van Duijn. Meestal zijn de ouderen wat terughoudender en willen de jongeren er wel voor gaan. “Maar andersom zie ik ook: een jongen die het liefst met pen en papier werkt en een 50-plusser die zelf modelletjes zit te maken.”

100% gaan
Zijn verwachtingen rondom BIM zijn hoog. Hij voorziet dat het ontwerpproces langer gaat duren, omdat het nu eenmaal tijd kost om clashes goed te bekijken en diverse simulaties op de modellen los te laten. Het model zal ook vaker over en weer gaan. “Maar dan heb je wel een gebouw dat helemaal klopt, dus het totale proces zal korter en goedkoper zijn.”

Wat wil hij gaan doen met zijn opleiding? “Mocht er in de toekomst een BIM-afdeling komen, dan hoop ik daarop aan de slag te kunnen. Die afdeling zal hoe dan ook klein moeten worden opgezet. Het gaat erom eerst ervaring op te bouwen: ineens een hele organisatie omgooien werkt niet. Gelukkig is mijn directeur overtuigd van het nut van BIM, hij wil 100% ervoor gaan. Daar ben ik blij mee, want wat mij betreft ligt de toekomst echt bij BIM.”



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]