Artikel | Datum: 21-01-2011


Meer aandacht voor onderwijs in de gww

Door: CROW



“Opdrachtgevers en opdrachtnemers in de gww-sector hebben behoefte aan meer technici op alle niveaus: van LTS tot WO”. Dit zegt Daan Stuik van MKB Infra tijdens het symposium ‘Duurzaam wegbeheer en samenwerken in de gww’ op 12 januari 2011 in Ahoy Rotterdam. “De infrasector zoekt nadrukkelijk de samenwerking met het onderwijs.”

Stuik vindt dat de politiek technische studies actiever moet promoten. “Hoe is het mogelijk dat in Nederland de studie Slavisch talen volledig wordt bekostigd door de overheid, maar dat een wegenbouwer zijn werkgerelateerde trainingen uit eigen zak moet betalen.” Richard Ruijtenbeek van de gemeente Rotterdam begrijpt wat Stuik bedoelt. Hij is als Innovatiemanager Duurzaamheid nauw betrokken bij duurzaam samenwerken en wegbeheer en in die hoedanigheid heeft het kennisniveau van werknemers in de gww-sector zijn volle aandacht.

Duurzaamste stad<>
Ruijtenbeek: “Rotterdam wil in 2025 de duurzaamste stad en haven ter wereld zijn. Om al onze duurzaamheidprojecten uit te kunnen voeren, hebben we veel gekwalificeerde medewerkers nodig. Die werven we onder andere door werklozen een opleiding aan te bieden via het zogenoemde werk-leer principe. Ze gaan dan één dag naar school en de rest van de week werken ze mee aan onze projecten.” Aannemers reageren positief op deze lichte politieke druk. Ruijtenbeek: “Inmiddels zijn vijf procent van alle betrokken gww-werknemers voormalig werklozen die zich hebben omgeschoold in een technische richting.”

Twee vliegen in één klap<>
Annette Augustijn, directeur Duurzaam en Veilig binnen Rijkswaterstaat, is op Rijksniveau verantwoordelijk voor duurzaamheid. Het Rotterdamse initiatief spreekt haar aan, maar ze maakt wel een kanttekening. “Eigenlijk moet je al eerder in het traject beginnen, als jongeren nog op school zitten en een vervolgopleiding kiezen. Je zou moeten kijken hoe je hen kan stimuleren om een technische richting in te gaan.” Stuik is het hier mee eens, maar ziet graag boter bij de vis. “De overheid kan zo’n keuze stimuleren door een werkgarantie aan te bieden. Zo vang je twee vliegen in één klap: de jongeren kiezen sneller voor een technische studie en je voorkomt werkloosheid in de toekomst.”



Deel dit artikel:                   





Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2018 Rijkswaterstaat gepresenteerd
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor schoner water Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verleent opdracht aan Boskalis voor groot onderhoud hoofdwegennet Noord-Holland
Nieuwsbericht
NEN: Verdieping eerste versie NTA IFD-bouw
Nieuwsbericht
Vitence en Way2Web lanceren bijzonder vervoersplatform MaasHub
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Milieudefensie: Oordeel hof stok achter de deur voor gezondere lucht
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
TNO-advies: uitgebreide zwarte doos in zelfrijdende voertuigen
Nieuwsbericht
De bouwbedrijven die meedingen naar de Bewuste Bouwers Zuidas Award 2019
Nieuwsbericht
Bouwkosten Nederland gemiddeld, blijkt uit Arcadis onderzoek
Nieuwsbericht
LeasePlan lanceert autodeel-app 'Tess' voor private leaseklanten
Nieuwsbericht
Brabant investeert in Zuiderwaterlinie
Nieuwsbericht
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
Amsterdam lanceert plan voor schonere lucht
Nieuwsbericht
Campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet' van start
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Strooiwagens minder uitgerukt dan voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Herziene norm voor kolken gepubliceerd
Nieuwsbericht


[Banners]