Artikel | Datum: 21-01-2011


Meer aandacht voor onderwijs in de gww

Door: CROW



“Opdrachtgevers en opdrachtnemers in de gww-sector hebben behoefte aan meer technici op alle niveaus: van LTS tot WO”. Dit zegt Daan Stuik van MKB Infra tijdens het symposium ‘Duurzaam wegbeheer en samenwerken in de gww’ op 12 januari 2011 in Ahoy Rotterdam. “De infrasector zoekt nadrukkelijk de samenwerking met het onderwijs.”

Stuik vindt dat de politiek technische studies actiever moet promoten. “Hoe is het mogelijk dat in Nederland de studie Slavisch talen volledig wordt bekostigd door de overheid, maar dat een wegenbouwer zijn werkgerelateerde trainingen uit eigen zak moet betalen.” Richard Ruijtenbeek van de gemeente Rotterdam begrijpt wat Stuik bedoelt. Hij is als Innovatiemanager Duurzaamheid nauw betrokken bij duurzaam samenwerken en wegbeheer en in die hoedanigheid heeft het kennisniveau van werknemers in de gww-sector zijn volle aandacht.

Duurzaamste stad
Ruijtenbeek: “Rotterdam wil in 2025 de duurzaamste stad en haven ter wereld zijn. Om al onze duurzaamheidprojecten uit te kunnen voeren, hebben we veel gekwalificeerde medewerkers nodig. Die werven we onder andere door werklozen een opleiding aan te bieden via het zogenoemde werk-leer principe. Ze gaan dan één dag naar school en de rest van de week werken ze mee aan onze projecten.” Aannemers reageren positief op deze lichte politieke druk. Ruijtenbeek: “Inmiddels zijn vijf procent van alle betrokken gww-werknemers voormalig werklozen die zich hebben omgeschoold in een technische richting.”

Twee vliegen in één klap
Annette Augustijn, directeur Duurzaam en Veilig binnen Rijkswaterstaat, is op Rijksniveau verantwoordelijk voor duurzaamheid. Het Rotterdamse initiatief spreekt haar aan, maar ze maakt wel een kanttekening. “Eigenlijk moet je al eerder in het traject beginnen, als jongeren nog op school zitten en een vervolgopleiding kiezen. Je zou moeten kijken hoe je hen kan stimuleren om een technische richting in te gaan.” Stuik is het hier mee eens, maar ziet graag boter bij de vis. “De overheid kan zo’n keuze stimuleren door een werkgarantie aan te bieden. Zo vang je twee vliegen in één klap: de jongeren kiezen sneller voor een technische studie en je voorkomt werkloosheid in de toekomst.”



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]