Artikel | Datum: 21-01-2011


Meer aandacht voor onderwijs in de gww

Door: CROW



“Opdrachtgevers en opdrachtnemers in de gww-sector hebben behoefte aan meer technici op alle niveaus: van LTS tot WO”. Dit zegt Daan Stuik van MKB Infra tijdens het symposium ‘Duurzaam wegbeheer en samenwerken in de gww’ op 12 januari 2011 in Ahoy Rotterdam. “De infrasector zoekt nadrukkelijk de samenwerking met het onderwijs.”

Stuik vindt dat de politiek technische studies actiever moet promoten. “Hoe is het mogelijk dat in Nederland de studie Slavisch talen volledig wordt bekostigd door de overheid, maar dat een wegenbouwer zijn werkgerelateerde trainingen uit eigen zak moet betalen.” Richard Ruijtenbeek van de gemeente Rotterdam begrijpt wat Stuik bedoelt. Hij is als Innovatiemanager Duurzaamheid nauw betrokken bij duurzaam samenwerken en wegbeheer en in die hoedanigheid heeft het kennisniveau van werknemers in de gww-sector zijn volle aandacht.

Duurzaamste stad
Ruijtenbeek: “Rotterdam wil in 2025 de duurzaamste stad en haven ter wereld zijn. Om al onze duurzaamheidprojecten uit te kunnen voeren, hebben we veel gekwalificeerde medewerkers nodig. Die werven we onder andere door werklozen een opleiding aan te bieden via het zogenoemde werk-leer principe. Ze gaan dan één dag naar school en de rest van de week werken ze mee aan onze projecten.” Aannemers reageren positief op deze lichte politieke druk. Ruijtenbeek: “Inmiddels zijn vijf procent van alle betrokken gww-werknemers voormalig werklozen die zich hebben omgeschoold in een technische richting.”

Twee vliegen in één klap
Annette Augustijn, directeur Duurzaam en Veilig binnen Rijkswaterstaat, is op Rijksniveau verantwoordelijk voor duurzaamheid. Het Rotterdamse initiatief spreekt haar aan, maar ze maakt wel een kanttekening. “Eigenlijk moet je al eerder in het traject beginnen, als jongeren nog op school zitten en een vervolgopleiding kiezen. Je zou moeten kijken hoe je hen kan stimuleren om een technische richting in te gaan.” Stuik is het hier mee eens, maar ziet graag boter bij de vis. “De overheid kan zo’n keuze stimuleren door een werkgarantie aan te bieden. Zo vang je twee vliegen in één klap: de jongeren kiezen sneller voor een technische studie en je voorkomt werkloosheid in de toekomst.”



Deel dit artikel:                   





Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Buitenriolering onder vrij verval: reageer op nieuwe normenserie
Nieuwsbericht
Provinciaal Inpassingsplan voor N247 ter inzage
Nieuwsbericht
BAM bouwt rioolwatertunnels in München
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
TenneT: Balans op het hoogspanningsnet
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht
Knooppunt Sloeweg: Hoogste punt bereikt
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat plaatst twee extra bellenschermen tegen verzilting
Nieuwsbericht








[Banners]