Artikel | Datum: 18-01-2011


STS-passages 2009 Management-samenvatting




In het rapport "STS-passages 2009" staan gegevens over de Stop Tonend Sein passages (STS-passages) van 2009. Tevens zijn de gegevens over de periode 2005 – 2009 verder geanalyseerd en is gekeken naar de trendmatige veranderingen in deze periode. Een evaluatie van de reductiedoelstelling maakt ook deel uit van dit rapport.

De resultaten uit dit rapport kunnen worden gebruikt door de sector ten behoeve van maatregelen in het kader van de STS reductiedoelstelling en zullen door de Inspectie worden gebruikt ten behoeve van het toezicht op de railveiligheid. Daarnaast geeft dit rapport de Minister van Infrastructuur en Milieu en haar beleidsdirectie de mogelijkheid om de effectiviteit en de voortgang van het STS-beleid en de bijbehorende maatregelen te volgen.

Naast een algemeen overzicht van de STS-passages is een analyse gemaakt van de oorzaken, de gevolgen, de risicoscore en de omstandigheden waaronder de STS-passage heeft plaats gevonden (de context). Dit jaar is een specifieke analyse uitgevoerd naar S-Borden en is apart aandacht besteed aan technische STS-passages. De STS doelstelling van de Spoorbranche wordt voor de derde keer geëvalueerd.

Met betrekking tot deze doelstelling is belangrijk om te weten dat 2009 als een overgangsjaar gezien moet worden. Vanaf begin 2009 is een belangrijke technische maatregel van de spoorbranche, toepassing van ATB Verbeterde versie (ATB Vv), ingevoerd. Door onvoorziene vertraging bij de implementatie van ATB Vv (met name bij het materieel) is het effectvan deze maatregel over 2009 nog beperkt. In 2010 zal het effect van deze maatregel zichtbaar worden.

De belangrijkste resultaten zijn hieronder weergegeven:
  • 1. Het aantal STS-passages is in 2009 met 26 (10,8%) gedaald t.o.v. 2008. Ten opzichte van referentiejaar 2003 is de daling 51 STS-passages (19,3%). Om 50% aantal-reductie te halen, zullen er eind 2010 nog 81 STS-passages minder moeten zijn dan in 2009 (133 STS-passages eind 2010). Het is niet de verwachting dat dit eind 2010 gehaald gaat worden. De berekening laat een verdere aantalreductie zien naar 30%. Met ATB Vv wordt verwacht dat het aantal STS-passages met een potentieel ernstig risico van 48 naar 18 daalt.

  • 2. Het risico van STS-passages is eind 2009 op praktisch hetzelfde niveau als eind 2008 (ca. 101% t.o.v. 2003). Om de doelstelling van 75% risicoreductie te halen zal het risico eind 2010 met 75% moeten afnemen. De berekening van de invloed van ATB Vv laat zien dat een risicoreductie van 61% haalbaar zou kunnen zijn. Sinds 2007 is er sprake van een daling van STS-passages met een potentieel ernstig risico. De STS-passages met een potentieel ernstig risico vormen eind 2009 nog 93% van het totale risico. Met ATB Vv wordt een daling van 44% verwacht (naar 49%).

  • 3. De belangrijkste oorzaken van STS-passages in de afgelopen vijf jaar zijn “Afleiding”, “Procedure boord”, “Verwachting”, “Waarnemen” en “Technische omstandigheden”; net zoals bij de analyse van voorgaande jaren. In 2009 scoort “Onjuist vertrekbevel machinist” significant hoger. “Procedure wal” scoort in 2009 significant hoger dan verwacht. Bij “Miscommunicatie” scoort de secundaire hoofdoorzaak “Niet naleven gespreksdiscipline” het hoogst (25%).

  • 4. In 2009 hebben geen grote wijzigingen plaatsgevonden met betrekking tot de gevolgen van STS-passages. 85% van de STS-passages heeft geen gevolgen anders dan vertraging. 11,7% geeft uitsluitend beschadiging van de infrastructuur. In 40% van de STS-passages wordt het gevaarpunt bereikt. 0,4% van de STS-passages leidt tot letsel. In 2009 waren er in totaal 2 lichtgewonde reizigers en 1 zwaar gewond personeelslid en 1 personeelslid raakte dodelijk gewond.

  • 5. 22% van de STS-passages vindt plaats bij vertrek. Deze STS-passages hebben een relatief hoog risico. Opvallend is dat er significant meer STS-passages bij vertrek zijn met een potentieel ernstig risico dan verwacht mag worden. “Procedure boord” komt bij “Vertrek op rood” significant vaker voor dan verwacht. In 2009 komen STS-passages met een potentieel ernstig risico bij “Vertrek langs perron” significant vaker voor dan bij andere treinbewegingen. Bij “Vertrek op geel” komt “Afleiding” vaker voor dan verwacht.

  • 6. Er zijn in de periode 2005 - 2009 79 recidive seinen, die in totaal 287 keer stoptonend gepasseerd zijn. Dit is 22,7% van het totale aantal STS-passages in deze periode. Het aantal recidive seinen is t.o.v. vorig jaar gedaald. “Afleiding” komt bij recidive seinen vaker voor.

  • 7. Het gemiddelde aantal STS-passages per miljoen treinkilometers voor vervoerders van reizigers is verder gedaald (met 0,22 naar 1,16 STS-passages/miljoen treinkilometers). Het gemiddelde aantal STS-passages per miljoen treinkilometers voor goederen-vervoerders is ook gedaald (met 0,28 naar 2,43 STS-passages/miljoen treinkilometers). Bij reizigervervoerders komen STS-passages met een potentieel ernstig risico significant vaker voor dan bij goederenvervoerders.

  • 8. Bij 29% van de STS-passages is een leeg materieeltrein, een losse locomotief of een rangeerdeel betrokken. De gevolgen blijven meestal beperkt tot schade aan de infrastructuur. De gevolgen van STS-passages van goederenvervoerders laten een verbetering zien, omdat er minder STS-passages met gevolgen zijn, maar tonen een stijging bij het aantal botsingen (van 3 naar 5).

  • 9. De analyse per verkeersleidingpost maakt duidelijk dat er per gebied onderling verschillen zijn, niet t.a.v. de risico’s van STS-passages, maar op oorzaken en gevolgen. In combinatie met de context analyse geeft dit aanknopingspunten voor een meer gedifferentieerde en effectieve inzet van eventuele nieuwe maatregelen.

  • 10. 8% (105) van het totaal aantal STS-passages vindt plaats bij S-Borden. In 2009 is het aantal STS-passages bij S-Borden significant gestegen, met name daar waar het gevaarpunt bereikt is. S-Bord STS-passages scoren significant hoger op “Regelgeving boord”. Er zijn geen STS-passages bij S-Borden met een potentieel ernstig risico.
Meer informatie
U vindt onderstaande rapporten op de website van IVW / onderwerpen / rail / publicaties / andere publicaties
Rapport Stop Tonend Sein passages 2005 - 2009
Rapport Stop Tonend Sein passages 2004 - 2008
Rapport Stop Tonend Sein passages 2003 - 2007

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
U kunt het rapport rapport STS-passages 2009 ook downloaden via Infrasite Documents.

Lees in Infrasite Nieuws IVW maakt trendanalyse 2009 over passeren rode seinen openbaar en Kamerbrief over aanpak stoptonend sein passages

Meer informatie over Passage Stoptonend Sein vindt u in Infrasite Definitions en in meer informatie over het project Vermindering passages stoptonend sein (STS) vindt u in Infrasite Projecten



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht








[Banners]