Artikel | Datum: 04-11-2010


John Vredenberg, gemeente Amersfoort: “3D-ontwerp wordt een communicatiegereedschap”

Door: DHV



Voor de herinrichting van de Kersenbaan, een corridor langs een spoorlijn van 1,6 km en 30 meter breed in het centrum van Amersfoort, werkt DHV met nieuwe technieken op het gebied van 3D-ontwerp. “Ik denk dat dit de toekomst is”, zegt John Vredenberg, projectleider bij de gemeente Amersfoort. De Kersenbaan is een nieuwe verbinding tussen het centrum en de snelweg A28. Behalve een nieuwe weg langs de bestaande spoorweg – het zogenoemde Pon-lijntje – komt er onder meer een door de Kersenbaan ondertunnelde rotonde, moet de bestaande riolering worden aangepast, ondergrondse infra worden verlegd en komen er geluidsschermen vanwege de nabijgelegen huizen. De Kersenbaan is zeer krap omsloten door bestaande bebouwing en infra. De weg is nodig voor de stad en in samenspraak met de belanghebbenden wordt hieraan gewerkt. Dit maakt de Kersenbaan tot een uitdagend en complex project. Bovendien wordt Nederlands eerste gelijkvloerse spoorwegovergang in een rotonde aangelegd. DHV is verantwoordelijk voor de projectcoördinatie van alle technische disciplines.

Communicatiegereedschap<>
De nieuwe weg wordt een van de belangrijke invalswegen van Amersfoort. De plannen hebben veel discussie in de stad en in de politiek opgeleverd. Des te beter is het dat door de nieuwe 3D-ontwerpmethode snel duidelijk is hoe de omgeving er uiteindelijk uit komt te zien. “Ook niet-technisch onderlegde mensen kunnen het door de zeer realistische illustraties snel begrijpen”, vertelt Vredenberg. De ontwerpmethode is volgens hem dan ook niet alleen te gebruiken in een vroegtijdig stadium van het ontwerpproces, maar ook als illustratie bij de besprekingen richting het College , de gemeenteraad en inwoners. Vredenberg: “In de nieuwe visualisatie kun je als het ware over de nieuwe Kersenbaan rijden en zien wat er links en rechts verandert. Ik hoop dat met deze ontwerpmethode de Commissie Welstand een duidelijker beeld krijgt van de tunnel onder het kruispunt Roethof. Ook zal het goed kunnen werken bij het informeren van betrokkenen. Wat mij betreft wordt het 3D-ontwerp een communicatiegereedschap richting de bewoners van Amersfoort.”

Techniek vertalen in beleving<>
Door het samenvoegen van de huidige omgeving – bestaande uit huizen, tuinen en andere beeldbepalende objecten – met het voorgenomen ontwerp, wordt door middel van 3D-visualisaties de toekomstige situatie nagebootst. De inzichtelijkheid van de ontwerpmethode voorkomt miscommunicatie, bespaart tijd en is dus uiteindelijk efficiënter. “We krijgen heel snel inzicht of een verandering al dan niet mogelijk of wenselijk is”, vertelt Jeffrey Rampaart, DHV’s projectleider voor de Kersenbaan. “Tijdens presentaties kunnen we het resultaat van plaatsing van bijvoorbeeld openbare verlichting laten zien en zelfs ter plekke kleine aanpassingen in kleur, materiaal of afmetingen doorvoeren, zodat iedereen direct het realistische gevolg daarvan op de omgeving ziet. Het zijn niet zomaar leuke plaatjes, maar het echte effect wordt realtime getoond omdat de basis voor het 3D-model het technische ontwerp is. Zo wordt de techniek vertaald in een beleving en vormt die niet langer een barrière.”

Info: jeffrey.rampaart@dhv.com



Deel dit artikel:                   





ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Strukton Civiel heeft samen met Waterbedrijf Groningen en Royal HaskoningDHV een complexe klus uitgevoerd.
Nieuwsbericht
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
Duurzaam zoab van KWS krijgt eerste certificaat van Asfaltkwaliteitsloket
Nieuwsbericht
Aandacht voor veiligheid in aanbestedingen en contracten
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Gebruik openbaar vervoer in provincie Utrecht blijft stijgen
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Start inspraak Verlegging N825 Nettelhorsterweg
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant stimuleert aanschaf elektrische deelauto's
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto's in de stad stap dichterbij
Nieuwsbericht
Provincie Zuid-Holland koopt grond aan voor Slimme Centrale
Nieuwsbericht
Minister pakt knelpunt scheepvaart bij Nijmegen aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt project Krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal aan Ploegam B.V.
Nieuwsbericht
Sterke groei buitenlandse arbeidskrachten in de bouw
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]