Artikel | Datum: 04-11-2010


3D-simulatie voorspelt voetgangersgedrag op stations

Door: DHV



Evenals op andere grote treinstations in Nederland, komen in de stationshal van Utrecht Centraal toegangspoortjes met OV-chipkaartlezers. Die kaartlezers beïnvloeden voetgangersstromen. Met geavanceerde software die een 3D-simulatie van de toekomstige situatie oplevert, worden de effecten daarvan onderzocht.

3D-simulatie van voetgangersgebieden op OV-knooppunten is vooral voor beleidsmakers bruikbaar: het ondersteunt hen in een vroeg stadium bij het maken van belangrijke keuzes. Simulaties bieden namelijk inzicht in de verwachte voetgangerscapaciteit, de doorstroom, de dichtheden van voetgangerstromen voor en na de kaartlezers en mogelijke wachtrijvorming en bijbehorende wachttijden. De benodigde informatie verzamelt DHV via experts op het gebied van mobiliteit, gedrag en beleving als met onderzoeksmethodieken als observatie, tellingen en het bestuderen van video-opnames en ontwerptekeningen. De onderzoeksgegevens worden vervolgens in een computer gecombineerd met een autocad-tekening van de stationshal, wat resulteert in een 3D-simulatie van voetgangersstromen.

Uit de simulatie van de kaartlezers op Utrecht CS bleek overigens een verwaarloosbare ‘vertraging’ van gemiddeld 1 seconde. De capaciteit van de transferruimte voldoet aan de normen die ProRail stelt en extra kaartlezers toevoegen om de doorstroom te bevorderen was dan ook niet nodig. Dat was precies wat opdrachtgever, NSR Reizigers, Regie- en Coördinatiecentrum OV-chipkaart en Poortjes, wilde weten.

Info: patrick.dippell@dhv.com, marian.weltevreden@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht








[Banners]