Artikel | Datum: 04-11-2010


Vervlechting kan oplevering infrastructurele werken versnellen

Door: DHV



De realisatie van grote infrastructuurwerken zijn te versnellen wanneer de contracten ervoor gelijktijdig met in plaats van ná voltooiing van planprocedures worden opgesteld. Een bijkomend voordeel van deze vervlechting van de planprocedure en het inkoopproces, is dat aannemers betere en creatievere oplossingen kunnen aandragen.

“Hoe eerder inkopers en aannemers bij de planprocedures betrokken worden, des te beter”, meent Elske Bosma, adviseur contract- en projectmanagement. “Omdat ze de mogelijkheden niet kennen, kiezen opdrachtgevers helaas nog niet vaak voor vervlechting.” Vervlechting van plan- en inkoopprocessen kent zo zijn eigen aandachtspunten. Allereerst is vervlechten alleen mogelijk bij geïntegreerde contractvormen als Design & Construct. Zolang overheden kiezen voor uitgewerkte bestekken met gedetailleerde specificaties, wordt te weinig gebruik gemaakt van de praktijkervaring van de aannemers.

Knooppunten
Een ander aandachtspunt is dat overheden en marktpartijen nog geen definitieve afspraken kunnen maken zolang de plan- en inspraakprocedures nog niet zijn afgerond. “Het is daarom belangrijk om vooraf na te denken over waar het planstudieproces en de inkoop elkaar weer tegenkomen. Dit noemen we knooppunten.”, zegt Bosma: “Degenen die bij de overheid de inkoopcontracten opstellen en die de planstudies uitvoeren, doen er goed aan om in een vroeg stadium een gezamenlijke inkoopstrategie vast te stellen waarbij vervlechten serieus wordt overwogen.”

DHV heeft goede ervaring met vervlechting, onder andere bij de projecten Tweede Coentunnel, Spoedaanpak A27/A28 en A2 Maastricht. Bij A15 MaVa zijn de planstudie en contractering parallel aan elkaar voorbereid; dat lijkt sterk op vervlechting. Momenteel zijn we betrokken bij het project ViA15, de doortrekking van de A15 naar de A12. Vanaf een vroeg stadium werken we aan de vervlechting van de Trajectnota met de bijbehorende MER en de aanbestedingsprocedure.

Info: elske.bosma@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat: voornemen tot gunning opdracht project Afsluitdijk bekend
Nieuwsbericht
Maritieme sector tekent voor duurzame toekomst
Nieuwsbericht
Organisaties tekenen overeenkomst voor beheer riviernatuur
Nieuwsbericht
'Groene Loper' uit voor de koning bij project A2 Maastricht
Nieuwsbericht
Hackathon de Smart Charging Challenge op 9 en 10 maart
Nieuwsbericht
Aankondiging intensieve samenwerking Martens beton en MBI
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles bouw stabiel
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht








[Banners]