Assetmanagement ontzorgt overheden

infrasite_insert_image_1

De nieuwe service assetmanagement voor weginfrastructuur biedt rijksoverheid en provincies oplossingen waar ze in toenemende mate mee kampen: het verlies van kennis over infrastructurele werken door vergrijzing en de noodzaak tot bezuinigen leidend tot bedrijfsmatiger en efficiënter te werken.

Assetmanagement voor weginfrastructuur combineert drie bestaande infradiensten die tot nu toe veelal afzonderlijk worden aangeboden: beheer & onderhoud, verkeersmanagement en contractbeheersing. “Het voordeel van het uitbesteden is dat al het infrabeheer op één systematische en gecoördineerde wijze plaatsvindt voor het optimaal beheren van de infrastructurele assets”, vertelt adviseur Niels van Huët. “Met deze integrale aanpak kunnen opdrachtgevers daadwerkelijk hun regierol vervullen en tevens sturen op de gewenste prestaties, bijvoorbeeld het garanderen van een bepaalde beschikbaarheid”.

Waarborgen vervoersprestaties

Tot nog toe besteedt de overheid relatief kleine trajecten direct uit aan een aannemer en voert management en beheersing van onder andere DBFM-contracten daarna zelf uit. “We willen die verantwoordelijkheid op ons nemen en dan voor grote delen infrastructuur”, vertelt Van Huët. “Dan denken we aan meerdere wegtrajecten die we binnen regionale netwerken kunnen optimaliseren. Niet alleen het opknappen, beheren en onderhouden, maar ook het waarborgen van vervoersprestaties door het toepassen van regionaal verkeersmanagement en zelfs de volledige contractbeheersing richting aannemers. Door het uitbesteden van assetmanagement legt de opdrachtgever de controle op de uitvoering bij ons neer.” Door de samenwerking met het internationale adviesbureau Halcrow worden ook ervaringen vanuit het buitenland benut.

Onder overheden is een dergelijke integrale uitbesteding van infrastructureel werk nog niet gangbaar. Voor het beheer van bedrijvenparken gebeurt dat echter wel, bijvoorbeeld bij het bedrijvenpark Chemelot in Limburg. Al vier jaar lang zijn we daar risicodragend verantwoordelijk voor het assetmanagement: van contractbeheersing tot beheer & onderhoud. Ook voor de overheid worden onderdelen van assetmanagementdiensten uitgevoerd, bijvoorbeeld voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het Rijkswaterstaatproject Steunpunt Wegenbouw.

Info: niels.vanhuet@dhv.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV

Assetmanagement ontzorgt overheden | Infrasite

Assetmanagement ontzorgt overheden

infrasite_insert_image_1

De nieuwe service assetmanagement voor weginfrastructuur biedt rijksoverheid en provincies oplossingen waar ze in toenemende mate mee kampen: het verlies van kennis over infrastructurele werken door vergrijzing en de noodzaak tot bezuinigen leidend tot bedrijfsmatiger en efficiënter te werken.

Assetmanagement voor weginfrastructuur combineert drie bestaande infradiensten die tot nu toe veelal afzonderlijk worden aangeboden: beheer & onderhoud, verkeersmanagement en contractbeheersing. “Het voordeel van het uitbesteden is dat al het infrabeheer op één systematische en gecoördineerde wijze plaatsvindt voor het optimaal beheren van de infrastructurele assets”, vertelt adviseur Niels van Huët. “Met deze integrale aanpak kunnen opdrachtgevers daadwerkelijk hun regierol vervullen en tevens sturen op de gewenste prestaties, bijvoorbeeld het garanderen van een bepaalde beschikbaarheid”.

Waarborgen vervoersprestaties

Tot nog toe besteedt de overheid relatief kleine trajecten direct uit aan een aannemer en voert management en beheersing van onder andere DBFM-contracten daarna zelf uit. “We willen die verantwoordelijkheid op ons nemen en dan voor grote delen infrastructuur”, vertelt Van Huët. “Dan denken we aan meerdere wegtrajecten die we binnen regionale netwerken kunnen optimaliseren. Niet alleen het opknappen, beheren en onderhouden, maar ook het waarborgen van vervoersprestaties door het toepassen van regionaal verkeersmanagement en zelfs de volledige contractbeheersing richting aannemers. Door het uitbesteden van assetmanagement legt de opdrachtgever de controle op de uitvoering bij ons neer.” Door de samenwerking met het internationale adviesbureau Halcrow worden ook ervaringen vanuit het buitenland benut.

Onder overheden is een dergelijke integrale uitbesteding van infrastructureel werk nog niet gangbaar. Voor het beheer van bedrijvenparken gebeurt dat echter wel, bijvoorbeeld bij het bedrijvenpark Chemelot in Limburg. Al vier jaar lang zijn we daar risicodragend verantwoordelijk voor het assetmanagement: van contractbeheersing tot beheer & onderhoud. Ook voor de overheid worden onderdelen van assetmanagementdiensten uitgevoerd, bijvoorbeeld voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het Rijkswaterstaatproject Steunpunt Wegenbouw.

Info: niels.vanhuet@dhv.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV