Artikel | Datum: 17-06-2008


Storingsgevoelige locaties

Door: Railforum



Het Nederlandse spoorwegnet is één van drukst bereden spoornetten ter wereld. De slappe ondergrond is in het westen van Nederland de oorzaak van relatief veel liggingonderhoud en slijtage, met veel hinder door snelheidsbeperkingen en buitendienststellingen als gevolg. Op sommige locaties is momenteel 2-4 keer per jaar sprake van correctie van zettingverschillen nodig. Daarnaast treden relatief veel storingen op door extra slijtage aan spoorstaven en materieel, vooral ter plaatse van wissels en overgangsconstructies.

In 2007 is het Delft Cluster, in samenwerking met ProRail, een onderzoek naar "Overgangsconstructies en Wissels*"* (Delft Cluster OGC&W) gestart. Dit onderzoek richt zich op het verwerven van inzicht in de processen die zich afspelen op het interface bovenbouw/onderbouw, de onderbouw zelf en de relatie met de ondergrond. Dit alles met als doel te komen tot een modellering van deze processen en om uiteindelijk de vertaalslag te kunnen maken naar nieuwe ontwerpuitgangspunten. Binnen dit onderzoek werken de Delft Cluster partijen Deltares (voorheen GeoDelft) en TU Delft nauw samen met ProRail en procesaannemers. Daarnaast is er samenwerking gezocht met Rail Research UK (RRUK), waar de Universiteit van Southampton in het recente verleden veel ervaring op deed met het meten aan spoorbanen.



Nuttige Informatie
> Beschrijving werkpakket van onderzoek naar "Overgansconstructies en wissels" bij Delft Cluster

> Link naar Rail Research bij University of Southampton.

> Verslag workshop "De wisselwerking tussen ondergrond en onderhoud" (23-09-04)

> Verslag en presentaties van Seminar "Storingsgevoelige Locaties op het Spoor, Ontwikkeling als Schakel tussen Probleem en Praktijk" bij Deltares (28-05-08)


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Jun 17, 2008 by pieter gardenier.


Comments:

Seminar "Storingsgevoelige locaties op het spoor - Ontwikkeling als schakel tussen Probleem en Praktijk", woensdag 28 mei a.s. bij Deltares te Delft.

Presentatie "Ontwerp overgangsconstructies en wissels voor spoorwegen (onderbouw)" door ing. E.A. Kwast van Kwast Consult

Stelling: "De Ontwerp Voorschriften Spoorwegen (OVS) en ProRail (organisatie) bieden voldoende ruimte voor de ontwikkeling van alternatieve (innovatieve) oplossingen"
Posted by at May 23, 2008 09:02

Ik ben op dit gebied niet deskundig.

Op de Brabantlijn zijn er diverse stations nog uitgevoerd met houten bielzen, terwijl er geen enkele ristrictie is op snelheid.

Dit terwijl hier toch de "aslastencluster" al is toegepast.

Is dat correct?
Posted by josuit@home.nl at May 26, 2008 19:49



Deel dit artikel:                   





Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]