Artikel | Datum: 17-06-2008


Storingsgevoelige locaties

Door: Railforum



Het Nederlandse spoorwegnet is één van drukst bereden spoornetten ter wereld. De slappe ondergrond is in het westen van Nederland de oorzaak van relatief veel liggingonderhoud en slijtage, met veel hinder door snelheidsbeperkingen en buitendienststellingen als gevolg. Op sommige locaties is momenteel 2-4 keer per jaar sprake van correctie van zettingverschillen nodig. Daarnaast treden relatief veel storingen op door extra slijtage aan spoorstaven en materieel, vooral ter plaatse van wissels en overgangsconstructies.

In 2007 is het Delft Cluster, in samenwerking met ProRail, een onderzoek naar "Overgangsconstructies en Wissels*"* (Delft Cluster OGC&W) gestart. Dit onderzoek richt zich op het verwerven van inzicht in de processen die zich afspelen op het interface bovenbouw/onderbouw, de onderbouw zelf en de relatie met de ondergrond. Dit alles met als doel te komen tot een modellering van deze processen en om uiteindelijk de vertaalslag te kunnen maken naar nieuwe ontwerpuitgangspunten. Binnen dit onderzoek werken de Delft Cluster partijen Deltares (voorheen GeoDelft) en TU Delft nauw samen met ProRail en procesaannemers. Daarnaast is er samenwerking gezocht met Rail Research UK (RRUK), waar de Universiteit van Southampton in het recente verleden veel ervaring op deed met het meten aan spoorbanen.



Nuttige Informatie
> Beschrijving werkpakket van onderzoek naar "Overgansconstructies en wissels" bij Delft Cluster

> Link naar Rail Research bij University of Southampton.

> Verslag workshop "De wisselwerking tussen ondergrond en onderhoud" (23-09-04)

> Verslag en presentaties van Seminar "Storingsgevoelige Locaties op het Spoor, Ontwikkeling als Schakel tussen Probleem en Praktijk" bij Deltares (28-05-08)


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Jun 17, 2008 by pieter gardenier.


Comments:

Seminar "Storingsgevoelige locaties op het spoor - Ontwikkeling als schakel tussen Probleem en Praktijk", woensdag 28 mei a.s. bij Deltares te Delft.

Presentatie "Ontwerp overgangsconstructies en wissels voor spoorwegen (onderbouw)" door ing. E.A. Kwast van Kwast Consult

Stelling: "De Ontwerp Voorschriften Spoorwegen (OVS) en ProRail (organisatie) bieden voldoende ruimte voor de ontwikkeling van alternatieve (innovatieve) oplossingen"
Posted by at May 23, 2008 09:02

Ik ben op dit gebied niet deskundig.

Op de Brabantlijn zijn er diverse stations nog uitgevoerd met houten bielzen, terwijl er geen enkele ristrictie is op snelheid.

Dit terwijl hier toch de "aslastencluster" al is toegepast.

Is dat correct?
Posted by josuit@home.nl at May 26, 2008 19:49



Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]